Professional Parts Sweden bra saker?

Henkix
15 december 2013 · 6 737 Inlägg

Jaha som rubriken lyder, är detta ett bra märke? smile

Tänkte ja skulle köpa ett par nya stötdämpare fram till 740in från skruvat.se o jag frågade dom via deras chatt vilket märkte dom har på sina dämpare fram och då var det detta märket.

Jag har ett par bakljus på 740 från dessa tillverkare och dom är mycket snygga o så med de läcker in lite vatten sen hade jag en förpump från samma märke o den gick sönder efter ett par månader men fick en ny som funkat fint i snart ett år nu tongue

Så vad säger ni? big_smile
mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
VD-Design
15 december 2013 · 1 324 Inlägg

Jag tycker det är skit...  Håller några veckor/månader..  Men man får ju vad man betalar för..

Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Volvo V70 "D5" (2010)
Henkix
15 december 2013 · 6 737 Inlägg

okej men det står ju ändå på skruvats hemsida som har detta märket som huvudleverantör att sakerna ska hålla samma kvalité som en original del om inte längre.

Fler åsikter tas gärna emot big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Mercedesturbodiesel Sothora <3
15 december 2013 · 1 201 Inlägg

dynga säljer skiten på jobbet

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
beckstroem
15 december 2013 · 871 Inlägg

Dynga är det, leder blir glapp bara på någon månad.. långt ifrån original... men, bromsskivor och belägg, inga fel! Men skulle inte köpa några leder om jag skulle ha kvar bilen. Lite roligt när folk lägger ut sin tex passat "alla leder bytta i framvagnen" och dom satt i sånt där, går 3-4 månader och allt är glappt.

Leder och som sist igår en bränslepump ifrån ett företag som heter Masterpart däremot, dom är snäppet bättre. Ibland bättre än mecas egna "meyle" smile

MikkoHansen
16 december 2013 · 265 Inlägg

Sitter yttre och inre styrled påmin bil från dem. 11 månader och 2500 mil senare har jag inte märkt nån glapp.
Kör med deras bussningar i länkarmar o de funkar bra också!

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
MrTurbo Better than God \o/
16 december 2013 · 1 882 Inlägg

Motsvarar Feltemas saker. Vissa bra andra inte så bra...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
volvo-93
16 december 2013 · 625 Inlägg

Bilstein och G&M gör bra dämpare. finns lite dämpare på kl racing men märket vet jag inte vad det är där.

jakobsson_kevin
16 december 2013 · 44 Inlägg

köp av kg trimning smile

JossanB
16 december 2013 · 497 Inlägg

beckstroem skrev:
Dynga är det, leder blir glapp bara på någon månad.. långt ifrån original... men, bromsskivor och belägg, inga fel! Men skulle inte köpa några leder om jag skulle ha kvar bilen. Lite roligt när folk lägger ut sin tex passat "alla leder bytta i framvagnen" och dom satt i sånt där, går 3-4 månader och allt är glappt.

Leder och som sist igår en bränslepump ifrån ett företag som heter Masterpart däremot, dom är snäppet bättre. Ibland bättre än mecas egna "meyle" smile

http://distilleryimage0.s3.amazonaws.com/e6bcbec088d911e28fcc22000aa801f0_7.jpg

Syns tyvärr inte på bilden men dom här beläggen kommer från Skruvat/professional parts och här hade dom suttit på bilen i ca 1,5 år/ca 1200 mil. Beläggen är alldeles gropiga(=mindre anl yta mot skivorna) och skrek som satan, bytte till ATE-belägg och dom funkar klockrent! Snåla inte med ngt så viktigt som bromsar, dom är ganska viktiga smile

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
volvo-93
16 december 2013 · 625 Inlägg

Jo ATE belägg är väldigt bra tror även Biltema kör med dom smile

beckstroem
16 december 2013 · 871 Inlägg

JossanB skrev:

beckstroem skrev:
Dynga är det, leder blir glapp bara på någon månad.. långt ifrån original... men, bromsskivor och belägg, inga fel! Men skulle inte köpa några leder om jag skulle ha kvar bilen. Lite roligt när folk lägger ut sin tex passat "alla leder bytta i framvagnen" och dom satt i sånt där, går 3-4 månader och allt är glappt.

Leder och som sist igår en bränslepump ifrån ett företag som heter Masterpart däremot, dom är snäppet bättre. Ibland bättre än mecas egna "meyle" smile

http://distilleryimage0.s3.amazonaws.co … 01f0_7.jpg

Syns tyvärr inte på bilden men dom här beläggen kommer från Skruvat/professional parts och här hade dom suttit på bilen i ca 1,5 år/ca 1200 mil. Beläggen är alldeles gropiga(=mindre anl yta mot skivorna) och skrek som satan, bytte till ATE-belägg och dom funkar klockrent! Snåla inte med ngt så viktigt som bromsar, dom är ganska viktiga smile

1200mil på 1,5 år är då inte mycket. Bromsbeläggen hade inte kärvat fast då? "Snåla inte med bromsar", alla saker som säljs (biltema, pps, masterpart, koivunen osv. Alla har klarat testerna och möter upp de krav som måste klaras. Det är ingen skillnad på dem billiga bromsarna, knappt någon skillnad jämnfört med bosch, promeister, brembo osv. Bara det att man spar en slant. Vill man ha bromsar som biter bättre än original är det bara att satsa på slitsat! smile

FLindgren
16 december 2013 · 5 089 Inlägg

Så ni menar att det som är snorbilligt och mer än häften så billigt som orginaldelar är skit? Konstigt:P

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
JossanB
16 december 2013 · 497 Inlägg

beckstroem skrev:

JossanB skrev:

beckstroem skrev:
Dynga är det, leder blir glapp bara på någon månad.. långt ifrån original... men, bromsskivor och belägg, inga fel! Men skulle inte köpa några leder om jag skulle ha kvar bilen. Lite roligt när folk lägger ut sin tex passat "alla leder bytta i framvagnen" och dom satt i sånt där, går 3-4 månader och allt är glappt.

Leder och som sist igår en bränslepump ifrån ett företag som heter Masterpart däremot, dom är snäppet bättre. Ibland bättre än mecas egna "meyle" smile

http://distilleryimage0.s3.amazonaws.co … 01f0_7.jpg

Syns tyvärr inte på bilden men dom här beläggen kommer från Skruvat/professional parts och här hade dom suttit på bilen i ca 1,5 år/ca 1200 mil. Beläggen är alldeles gropiga(=mindre anl yta mot skivorna) och skrek som satan, bytte till ATE-belägg och dom funkar klockrent! Snåla inte med ngt så viktigt som bromsar, dom är ganska viktiga smile

1200mil på 1,5 år är då inte mycket. Bromsbeläggen hade inte kärvat fast då? "Snåla inte med bromsar", alla saker som säljs (biltema, pps, masterpart, koivunen osv. Alla har klarat testerna och möter upp de krav som måste klaras. Det är ingen skillnad på dem billiga bromsarna, knappt någon skillnad jämnfört med bosch, promeister, brembo osv. Bara det att man spar en slant. Vill man ha bromsar som biter bättre än original är det bara att satsa på slitsat! smile

Nepp, absolut inga kärvande ok..bilen kördes dagligen och jag använde bromsarna, skivorna är dessutom väldigt jämna och fina så det är inte dom heller som är problemet.  Så du menar att ett bromsbelägg som saknar 50% anl yta är lika bra som det som är jämnt slitet och ligger an mot skivan till 100%?
Dessutom har billiga belägg en förmåga att skrika som satan och damma massor, sånt som jag inte står ut med i längden. Men alla är vi olika.

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
Henkix
16 december 2013 · 6 737 Inlägg

märkte ju att autoexperten har sachs stötdämpare som är 100kr dyrare än skruvats så det blir att köpa stötdämpare därifrån istället tongue
bussningar styrstag o lite sånt bröte köper jag däremot från skruvat smile

tack alla tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
beckstroem
17 december 2013 · 871 Inlägg

JossanB skrev:

beckstroem skrev:

JossanB skrev:

http://distilleryimage0.s3.amazonaws.co … 01f0_7.jpg

Syns tyvärr inte på bilden men dom här beläggen kommer från Skruvat/professional parts och här hade dom suttit på bilen i ca 1,5 år/ca 1200 mil. Beläggen är alldeles gropiga(=mindre anl yta mot skivorna) och skrek som satan, bytte till ATE-belägg och dom funkar klockrent! Snåla inte med ngt så viktigt som bromsar, dom är ganska viktiga smile

1200mil på 1,5 år är då inte mycket. Bromsbeläggen hade inte kärvat fast då? "Snåla inte med bromsar", alla saker som säljs (biltema, pps, masterpart, koivunen osv. Alla har klarat testerna och möter upp de krav som måste klaras. Det är ingen skillnad på dem billiga bromsarna, knappt någon skillnad jämnfört med bosch, promeister, brembo osv. Bara det att man spar en slant. Vill man ha bromsar som biter bättre än original är det bara att satsa på slitsat! smile

Nepp, absolut inga kärvande ok..bilen kördes dagligen och jag använde bromsarna, skivorna är dessutom väldigt jämna och fina så det är inte dom heller som är problemet.  Så du menar att ett bromsbelägg som saknar 50% anl yta är lika bra som det som är jämnt slitet och ligger an mot skivan till 100%?
Dessutom har billiga belägg en förmåga att skrika som satan och damma massor, sånt som jag inte står ut med i längden. Men alla är vi olika.

Frågan var inte om oken, utan om beläggen möjligtvis satt fastkärvade.. Ja, billiga belägg har en tendens att damma utav bara *** men skillnad över att skriker har jag inte märkt.. körde med volvo original på din grön/vita, billiga på s80n, mekonomen på min nuvarande och biltema/pps på resterande.. aldrig märkt skillnad förutom dammet mot original/de andra..

Mvh

JossanB
17 december 2013 · 497 Inlägg

beckstroem skrev:
Frågan var inte om oken, utan om beläggen möjligtvis satt fastkärvade.. Ja, billiga belägg har en tendens att damma utav bara *** men skillnad över att skriker har jag inte märkt.. körde med volvo original på din grön/vita, billiga på s80n, mekonomen på min nuvarande och biltema/pps på resterande.. aldrig märkt skillnad förutom dammet mot original/de andra..

Mvh

Nej, beläggen satt inte heller fast. Kollar du på bilden igen så ser du att på det ena så har det lossnat en massa material mitt på belägget så det blev en grop där. De som har sett beläggen har inte sett ngt liknande förut men det kan vara så att det var ett dåligt exemplar.

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
sladdandebarnet
18 december 2013 · 135 Inlägg

beckstroem skrev:

JossanB skrev:

beckstroem skrev:
Dynga är det, leder blir glapp bara på någon månad.. långt ifrån original... men, bromsskivor och belägg, inga fel! Men skulle inte köpa några leder om jag skulle ha kvar bilen. Lite roligt när folk lägger ut sin tex passat "alla leder bytta i framvagnen" och dom satt i sånt där, går 3-4 månader och allt är glappt.

Leder och som sist igår en bränslepump ifrån ett företag som heter Masterpart däremot, dom är snäppet bättre. Ibland bättre än mecas egna "meyle" smile

http://distilleryimage0.s3.amazonaws.co … 01f0_7.jpg

Syns tyvärr inte på bilden men dom här beläggen kommer från Skruvat/professional parts och här hade dom suttit på bilen i ca 1,5 år/ca 1200 mil. Beläggen är alldeles gropiga(=mindre anl yta mot skivorna) och skrek som satan, bytte till ATE-belägg och dom funkar klockrent! Snåla inte med ngt så viktigt som bromsar, dom är ganska viktiga smile

1200mil på 1,5 år är då inte mycket. Bromsbeläggen hade inte kärvat fast då? "Snåla inte med bromsar", alla saker som säljs (biltema, pps, masterpart, koivunen osv. Alla har klarat testerna och möter upp de krav som måste klaras. Det är ingen skillnad på dem billiga bromsarna, knappt någon skillnad jämnfört med bosch, promeister, brembo osv. Bara det att man spar en slant. Vill man ha bromsar som biter bättre än original är det bara att satsa på slitsat! smile

Slitsningen har absolut ingenting med det konfisiella bettet att göra. Det enda en slitsning gör är att transportera bort den gas som uppstår mellan belägget och skivan vid ett högre värmetal.
Bettet har enbart med belägget att göra då det är just det som ska bromsa ner skivan.

Nej Biltemas belägg är INTE ATE och ja det är en enorm skillnad på beläggen. Kolla livslängden, slitagejämnheten och friktionstalet. Vet flera som kört slut på Biltema beläggen på mindre än ett år.
Enkelt förklarat så ju mer ett belägg dammar desto mera material slits. Alltså är belägget mjukare och gör av med mer material under samma arbetsperiod som ett belägg som inte dammar lika mycket. Fördelen med ett mjukare belägg är att det "biter" snabbare men att det fader mycket snabbare och att glasbildning uppstår.

Du får helt enkelt vad du betalar för.

volvo-93
18 december 2013 · 625 Inlägg

Jag har alltid kört med Biltemas belägg och efter 2 år så har tjockleken gått ner med 2-3 mm, och jag har alltid bromsat ganska hårt med smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang