Kylsystem volvo 760 -89

LOLIPOP-RACING
25 december 2013 · 13 Inlägg

hej! känner mig plötsligt ganska olunnig va gäller kyslsystem när ja nu ser att de går både kylsangar å kopparör,
jag har fått för mig att kopparören är till oljekyl, alltså kombinerad olja/vattenkyllt,

kopparören är av då nogån haft ur kylaren på typ världens mest oseriösa sätt!

Min fråga!: Måste man ha oljekylen inkopplad eller går de hålla lagom temp ändå osv?

tacksam försvar

zekezeke Vila i frid, pappa..
25 december 2013 · 517 Inlägg

Har du turbo är det väl extra viktigt att den är inkopplad, annars får du väl dra ett beslut själv. Mycket beror ju på hur hårt du belastar bilen. Oljekylen hjälper ju bilen ganska mycket med att hålla rätt oljetryck och motortemp., men tycker du att du kan hålla koll på detta själv så kan du ju skita i den..

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
LOLIPOP-RACING
25 december 2013 · 13 Inlägg

finns ingen turbo på bilen,  bara en gammal v6:a
om ja fattat dig rätt så är de bra om den är inkopplad men inget måste asså

zekezeke Vila i frid, pappa..
25 december 2013 · 517 Inlägg

Nej, det är inget MÅSTE. Men som jag skrev, det beror helt på hur du kör också. Ska du piska bilen, sladda med den, dra nånting tungt etc etc så bör du verkligen få den inkopplad för att skona både motor och din plånbok för en sak är säker; bilen kommer dra mycket mer olja utan en kyl.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
LOLIPOP-RACING
25 december 2013 · 13 Inlägg

okej, tack för hjälpen:D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang