4113
Sök

Söker tip om byte av vevlager Volvo S80

583 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
Tjoo!!
bilen börja efter vägen låta som fan stanna och kolla oljan och den va dock bra låg.
kasta i ny olja och det blev inget bättre. oljan som va i innan va även ny som motorn blev renoverad för ca 40 mil sen. idag låter den så här http://www.youtube.com/watch?v=uWQvQkwM … UNlJUI3Mkw måste ju vara vevlagren?

undrar nu om det är lagren som låter och om dom går att byta utan och ta ur hela motorn? tips??
Senast redigerat av bengan87 (26 december 2013)

2 853 Inlägg
26 december 2013
Läste i den andra tråden du gjorde, det stod inget om att du kört nästan tomt för olja, men gissade på lagerknack redan då men skrev inget då andra redan gjort det.

Du skrev då att toppen var renoverad och du kört ca 100 mil efter det, nu är motorn renoverad för 40 mil sen, tolkar detta som motorn blev renoverad efter toppen?

Låter som sagt som lagerknack och då du kört nästan utan olja så förstärker det teorin.

Skulle tippa på du får ur med motorn och slipa veven efter detta, (förutsatt att det nu är nåt lager vilket jag skulle tro)

Lycka till och god fortsättning på julen smile

4 670 Inlägg
26 december 2013
Som sagt ur med motorn o plocka ner allt ihop. Bara köra full renovering av botten!

Dåligt med olja ger dåligt oljetryck. Lagrens skär omgående! Tyvärr den hårda sanningen
Senast redigerat av Japs-Micke (26 december 2013)

583 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
Japs-Micke skrev:
Som sagt ur med motorn o plocka ner allt ihop. Bara köra full renovering av botten!

Dåligt med olja ger dåligt oljetryck. Lagrens skär omgående! Tyvärr den hårda sanningen

har jag jävlas i 8 mån med denna bil så ska skitet fungera innan jag är klar. annars slutar den i stålverket på jobbet big_smile

509 Inlägg
26 december 2013
Var köpte du lagersatserna när du renoverade motorn? Var har oljan tagit vägen? Lös oljetryckslampan innan den började låta? Hur kändes ventillyftarna när du fixade toppen?Jag tror du har glömt dragit fast något i motorn.

583 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
Nico-the-kid skrev:
Var köpte du lagersatserna när du renoverade motorn? Var har oljan tagit vägen? Lös oljetryckslampan innan den började låta? Hur kändes ventillyftarna när du fixade toppen?Jag tror du har glömt dragit fast något i motorn.

lagersatserna?
lampan lyste först när bilen gick på låga varv när jag hade stannat aldrig vid körningen.
tror oljekylaren på tråget har varit boven till oljan

toppen är dragen med moment och bultarna är nya.
toppen har varit inne på Snorres i Gävle på renovering där dom plana toppen fräste nya ventilsätten plus byte av ventilpackningarna. och blästra den. gubben där svara att alla ventiler va okej.

lyftarna va inte svampiga eller hur man ska säga och alla såg ut och vara lika långa ingen som va högre upp eller lägre.

ventilkåpan är limmad med Volvo.s lim och dragen med moment.
VVT-enheten är ny plus rem, vettenpump, rullar mm
ny olja från mekonomen 5/40
nya tändstift
listan är lång.
Senast redigerat av bengan87 (26 december 2013)

4 824 Inlägg
26 december 2013
bengan87 skrev:
lagersatserna?

ja man väljer ju lagrena efter märkningen på veven och motorn och om man ska ha många av samma sort så händer det att det räcker att inte bara köpa en sats.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

583 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
Har inte byt några laget en. Utan sökte tips om det gick och byta med motorn i bilen

2 853 Inlägg
27 december 2013
bengan87 skrev:
Tjoo!!
bilen börja efter vägen låta som fan stanna och kolla oljan och den va dock bra låg.
kasta i ny olja och det blev inget bättre. oljan som va i innan va även ny som motorn blev renoverad för ca 40 mil sen. idag låter den så här http://www.youtube.com/watch?v=uWQvQkwM … UNlJUI3Mkw måste ju vara vevlagren?

undrar nu om det är lagren som låter och om dom går att byta utan och ta ur hela motorn? tips??

bengan87 skrev:
Har inte byt några laget en. Utan sökte tips om det gick och byta med motorn i bilen

Alla här på garaget trodde säkert du redan bytt lagrena en gång då du skrev att motorn blev renoverad för 40 mil sen..... inkl. jag.

Vad blev renoverat? och hur?

men som sagt du får nog ur med motorn då veven antagligen behövs slipas om.

14 380 Inlägg
27 december 2013
uhlin skrev:
bengan87 skrev:
Tjoo!!

bengan87 skrev:

Alla här på garaget trodde säkert du redan bytt lagrena en gång då du skrev att motorn blev renoverad för 40 mil sen..... inkl. jag.

Jaa, det skulle man ju kunna tro. Hur fan kan oljenivån sjunka så lågt att motorn tappar tryck bara efter 40 mil???? Det låter ju lite konstigt.

/Benny

583 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
uhlin skrev:
bengan87 skrev:
Tjoo!!

bengan87 skrev:

allt utom vevlager och kolvar är nytt. då komp provet va bra.
Senast redigerat av bengan87 (28 december 2013)

583 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
Vettemannen skrev:
uhlin skrev:
bengan87 skrev:
Tjoo!!

bengan87 skrev:

Jaa, det skulle man ju kunna tro. Hur fan kan oljenivån sjunka så lågt att motorn tappar tryck bara efter 40 mil???? Det låter ju lite konstigt.

/Benny

som sagt tror oljekylaren har gått. är olja runt hela den på tråget. och lampan för oljan tändes först vid 1000 varv aldrig under körningen

12 Inlägg
28 december 2013
Använd inte så mycket lim nästa gång.
Rulla på det med en roller med korta fiber.
Ytan ska var riktigt ren och fri från gammalt lim.
Lägg på ett tunt lager ska knappt byta färg.
Såg på dina bilder att du hade använt ganska mycket på toppen.
Har du otur så blockerar du en kanal.
Troligen har du fått ner ganska mycket lim i sumpen och i silen.

//Martin

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 december 2013
Lagren går att byta med motorn i bilen, men vad tjänar det till när du åker runt med motorn som låter sådär. Den är skrot!  Köp en ny från bildemontering och stoppa i den. Gärna hela paketet med växellåda etc.  Det du vinner på det är att du eliminerar problemet med skuren vev, du trollar bort felet som orsakade rasade vevlagren och dina egna kunskaper kommer inte påverka resultatet.  Hårt men sant.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök