2705
Sök

Turbo bygge b230e eller b234f?

146 Inlägg
4 januari 2014
Trådstartare
Tanken är att börja bygga turbo motor till sommaren, och jag har länge tänkt ta och köpa en b234f (16v) och turbo konvertera men såg snabbt att pengarna springer iväg när man ska ha motor, svarva kolvar, renovera topp och svårare att få tag i delar, men frågan är, är det värt dom extra pengarna eller ska jag bygga på motorn jag har dvs b230e (8v)

Tanken är ju att köra original insug men med eftermarknads sprut.

jag vill försöka komma upp i 350-400hk så detta ska bli lite mer seriöst budgetbygge med en budget på ca 32k.

vet att E motorn är lågfriktions men ska ju byta till h profils stakar men med original eller turbokolvar.

Så frågan är, är det värt att lägga dom extra pengarna på 16v toppen, då jag vet att den är riktigt bra flödesmässigt original eller om man ska porta och sätta i större ventiler i 8v toppen, vilket blir billigast ?

kom gärna med tips på övriga delar som kan hjälpa mig på vägen, då detta blir mitt första turbobygge, ska självklart byta låda, koppling, tryckplatta, diff, bustningar, spjäll, ventiler, renovera topp, renovera block, H-profil, kolvringar, osv,

Tanken är att köra en t70 turbo eller kanske en hx35, men som sagt kom med förslag, tack på för hud /xytoo

2 Inlägg
4 januari 2014
ska du inte ha mer effekt så kann nog en 234f maskin va bra om du byter stakar men tänk på att cylinderväggarna är tunnare i dom blocken än i 230 block. o mycket brukar vilja ha mer o då är det 230botten som är bäst.
men om vi håller oss till ursprungs tanken med absolut max 400hk så skulle jag gjort följande
B234f maskin med std kolvar och hprofil från lämplig kina levrantör
Ställbara kammdrev
Turbo finns ju en uppsjö men satsa på en med separat wastegate o skippa puls split för enkelhetens skull o bygg enkelt.
siemens 630cc spridare 76mm lmm
MLS packning lite tjockare än orginal så slipper du svarva obs lite.
ARP toppbultar eller 12.9 bult
walbro 255 intank pump eller liknande
Stor o bra intercooler och återcirkulerande dump modell biltema eller liknande
Och orginal LH2.4 motorstyrning med en ritig mappning så är du i hamn .

anledningen till valet av 234 före 230 är att det blir billigare eftersom du slipper problemet med kamaxlen till en 8v topp som kan va lite jobbig o hitta rätt i förhållande till vilkent avgasmottryck du hamnar på...

detta är hur jag skulle gjort o inte med det sagt att det är rätt.

146 Inlägg
4 januari 2014
Trådstartare
Okej tack för svar, glömde säga att tanken va att köra e85 då det blir lättare att få igenom bess om man bytar till org grenrör och andra spridare vid bes, och jag har ju mekaniskt i bilen så det va därför jag tänkte mig eftermarknadssprut men original kanske blir bättre ? Än ett ms sprut smile tror du inte jag behöver större spridare, ska jag inte upp på 900-1000cc om jag nu ska ladda över 1-1,5 bar på E85 eller blir det mycket lättare att byta motor vid varje bes och köra 95-98 bensin smile

Och räcker original bränsle pumpar om jag nu ska köra bensin.  Vet art jag måste byta pumpar om jag ska köra E85 så det blir dyrare i längden smile

Står i Volvo boken att mekaniska sprutet har 5.8 bars bränsle tryck och f motorn 3 :o kan detta Stämma ? För isf måste jag ju ställa ner bränsle trycket rätt mycket..
Senast redigerat av Xytoo (4 januari 2014)

Sök