4424
Sök

Volvo V50 D2 MY11 strömlös/startproblem

4 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
Hej!

Jag har en Volvo V50 D2 MY11, uttagen 2010-12-22, som nu har rullat drygt 11100 mil. Ofta kör jag ganska korta sträckor, men ibland blir det turer på flera hundra mil på kontinenten.
Detta är en bil jag är mycket nöjd med, frånsett ett ibland uppkommande underligt fel.

Felet yttrar sig så att jag helt enkelt inte kan komma in i bilen, oavsett om jag använder knappen på nyckeln eller "bara tar i handtaget", då den är utrustad med nyckellöst lås och startsystem. Bilen går inte heller att starta.

Det jag har fått göra är att peta loss locket på dörrhandtaget och låsa upp manuellt med "nyckeln i nyckeln", så att säga, för att komma in. Då försöker jag starta genom att vrida på startvredet. Resultat: Inte ett liv i bilen nu heller.  Ingen tillstymmelse till ström. Efter en stunds tryckande, vridande och petande så startar bilen som inget har hänt. Dock är klockan nollställd, vilket verkar tyda på spänningsfall. Vid något tillfälle har jag lyft på skyddet över batteriet, då har stömmen kommit tillbaka. Andra gånger "bara kommer" strömmen igen...

Idag 2014-01-10 hade jag felet två gånger, ibland kan det går flera veckor/månader utan att det uppkommer. Till saken är att jag över jul och nyår har kört på långresa, ca 250 mil...
Det verkar dock mest inträffa på vintern, när jag använder den bränsledrivna motorvärmaren. Ställer jag in den på en tid och kommer till bilen när den bör vara uppvärmd, så är den både kall och strömlös, som sagt, två gånger har det hänt idag.
Vid andra tillfällen kan jag köra värmaren hur mycket som hellst, den har fortfarande fullt med kräm i batteriet.

Detta inträffade även förra vintern.
Då var jag på Mekonomen, som kopplade in den till en dator. Beskedet jag fick var att korta sträckor och värmaren drog ur batteritet. Jag borde, som han sa, köra lite längre så det laddar upp sig. Tycker jag inte gör annat än sitter i bilen...

Så till mina frågor/funderingar:
Om det är dåligt med ström i batteriet borde den ju inte vara helt död, det borde ju finnas åtminstone lite ström kvar?
Kan det vara batteriet som har gjort sitt, dvs att det är dax att byta batteri?
Kan kanske Volvo ge mig ett bättre besked, om jag bokar en tid där?

Tack på förhand! //Fredde

320 Inlägg
11 januari 2014
byt batteri så slipper du felet

Fri fart för ett fritt folk!
14 706 Inlägg
11 januari 2014
byt batteri skaffa en rutin på att ladda batteriet med en ctek laddare alltså ingen gammal hedenhös laddare.
så kommer det nog fungera

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
Tackar för hjälpen!

Idag började den visa "Strålkastarfel Service Erfodras" och "Lampfel Flera Lampor" samt att instrumenteringen och alla yttre lampor blinkade snabbt...

Är det någon skillnad om jag köper ett batteri på typ Biltema eller ett "Volvo-batteri" hos min lokala Volvo-handlare? Lär väl vara en viss prisskillnad, märks det på kvalitén och livslängden?

21 761 Inlägg
12 januari 2014
När det där händer så bör du mäta direkt på batteripolerna (inte polskorna) vilken spänning det visar, då ser du om spänningen är misstänkt låg. Visserligen verkar det vara batteriet som är dåligt eller allmänt urladdat, men möjligheten finns ju även att batterikablarna helt enkelt har lite halvtaskig kontakt.

Biltemas batterier får dålig betyg av en del och "seriösa" batteritester ger också ofta dåligt betyg. Själv har jag inte provat något av deras batterier, men så ruskigt dåliga borde de ju inte vara eftersom folk ändå köper dem. Mer varierande kvalitet än "märkesbatterier" kan jag gå med på, men knappast att de är direkt dåliga.

För att kunna säga en sån sak (dvs "dåliga") så vill jag nog se ett större test där man provar typ 50-100 batterier av varje märke, dessutom från olika leveransomgångar. Då går det nog att se tendens. smile

450 Inlägg
12 januari 2014
Köp Biltemas agm batteri, samma peng för ett vanligt hos Volvo. Funkar klockrent, sätter de i alla bilar när de är dags för byte

4 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
Tackar för hjälpen och tipsen!

Har hört på annat håll att jag bör börja med att koppla bort både plus och minuspolerna från batteriet, göra rent och smörja in med batteripolfett. Kanske spreja med batteripolskydd också?

Det finns ingen synlig smuts eller så på polerna, dock någon blå/grön nyans på en kabel som är skruvad mot karossen bredvid batteriet, någon jord mao. Får försöka få rent där också..

Sök