Köpråd vill ha en "sportbil" men vad?

caromania Forummoderator
11 januari 2014 · 9 296 Inlägg

Om ni tillfredsställt er klart nu till det senaste numret av Bilsport så har jag några funderingar som jag vill ventilera. Handlar det bara om varvtider och 0-200 för er? Är det bara det som räknas? För jag tror att man ska leta efter den bil som tilltalar hjärtat. Ljud, asfaltskontakt, känsla i ratten. Om den sedan gör 0-100 på 8-9s istället för 3 så är det kanske inte det viktigaste?

Ett exempel. Jag undrar om någon skulle våga klanka på en Aston Martin DB6? Ja, ni vet Bond-bilen. Är den snabb? Nja... 0-100 på mellan 8 och 9 sekunder på samma typ av däck som min Amazon hade, ungefär.

MagnumFerrarin då? Den där röda. Ja, den har vi alla drömt om som gillade bilar redan på 70talet. 0-100 på sexochenhalv. Ingen raket med andra ord om man jämför med nåt chippat elände från Ris-land.

Och för alla er som gillar t ex BMW M3 och torrdrar till varvtider på bana... Man ju spara lite pengar och köpa en Rover 800 turbo istället: http://www.youtube.com/watch?v=WEZk4jo6uog

Rover 800 är ju en klassisk sportbil som utan problem hänger av denna M3a i filmen som är av betydligt nyare och dyrare snitt. big_smile Kanske beror det på skit bakom ratten i den tyska kälken, eller så är det så att det inte alltid är vad man tror när man leker med siffror. Ja, Rovern är onekligen snabbare, men inte fan gör det den till en sportbil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Squidspeed #GoodToBeBad
11 januari 2014 · 856 Inlägg

Caromania: Jag är allt för känslan i bilen, dess själ, hjärta eller överlag all den körglädje den ger mig. Visst. Det är mycket på grund av det som mina senaste två bilar köptes (Mazda 3 MPS 2007:a och Volvo S60R 2005:a). Inga som helst rariteter eller supersportbilar på något sätt, men bilar för föraren och med känslan i fokus.

Jag har som exempel ingenting i princip emot bilen Mazda Miata. Ingenting alls. Mazda lyckades göra det få lyckats med i den bilen - det är därför de sålt så jävla många genom åren. Men är det en bil jag vill benämna med en "själ" eller som genuin körglädje? Nej! Varje av de rätt begränsade gånger jag kört en Miata så har det alltid fattats något. (Bortsett från den Miata Cup-bil jag fick tillfälle att köra en snabbis, men det är verkligen ingen originalbil.)

Det jag snarare har emot hela den här urspårade diskussionstråden är trådskaparens egensinniga vilja för att jämföra äpplen och päron! Jag har ALDRIG påstått att ex. Megané RS-modellen som TS dividerar om längre upp i tråden är en dålig bil utan potential. Men när TS jämför si och så med en helt annat typ av bil, en betydligt mer potent bil på alla sätt och vis, då blir det nästan lyteskomiskt. Sen kan alla jättegärna få välja det de själva vill (Miata ex.) men det är för mig vare sig en sportig bil eller en bil med karaktär. IM(H)O så är det bara en massproducerad minimal cabbe, med ett okej chassie. Nothing more - nothing less...

Haziza87
11 januari 2014 · 239 Inlägg

S2000, inget monster. Men 100% körglädje, motorn är så otroligt rolig.

Honda S2000 "S2K AP1" (2003)
Mogel KUNG
11 januari 2014 · 441 Inlägg

Volvo Amazon?  big_smile

dawwe ...has left the building...
11 januari 2014 · 4 474 Inlägg

Caromania: Har en Rover 820Ti verkligen 280 hästar på bakhjulen (motsvarar runt 330 på vevaxeln) original? Inte för att förringa Roverns prestanda men bilen i filmen är "något" uppgraderad med smidda delar i motorn osv...

Senast redigerat av dawwe (11 januari 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2014 · 13 746 Inlägg

när vi är inne på sönder trimmade rover..

sån här kanske?!

förvisso bara 260hk..men det sitter endå en 4.6liters v8 från ford under huven
och rwd
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/mg … res=EXPORT

Senast redigerat av Growe (11 januari 2014)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
caromania Forummoderator
11 januari 2014 · 9 296 Inlägg

dawwe skrev:
Caromania: Har en Rover 820Ti verkligen 280 hästar på bakhjulen (motsvarar runt 330 på vevaxeln) original? Inte för att förringa Roverns prestanda men bilen i filmen är "något" uppgraderad med smidda delar i motorn osv...

Nej, den har noll hk på bakhjulen och ja, jag vet att Rovern har smidd underdel och laddar rejält med större turbo och ic än original. Men du missar poängen. BMWn är med största sannolikhet en roligare bil att köra fastän den är långsammare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
dawwe ...has left the building...
11 januari 2014 · 4 474 Inlägg

Caromania: Haha, noll på bakhjulen big_smile, så mycket kan jag om Rover big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
caromania Forummoderator
11 januari 2014 · 9 296 Inlägg

dawwe skrev:
Caromania: Haha, noll på bakhjulen big_smile, så mycket kan jag om Rover big_smile

Vågar du rejsa mot mig nudå? tongue

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
dawwe ...has left the building...
11 januari 2014 · 4 474 Inlägg

Caromania: Ja, om du backar så du oxå har bakhjulsdrift big_smilebig_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Vita_Vargen
16 januari 2014 · 1 281 Inlägg

Jag skulle vilja slå ett slag för 300ZX baserat lite på vad TS har skrivit att han vill ha

300ZX är tillskillnad från 350Z/370Z lite mer av en GT-bil men fortfarande långt mycket sportigare än en BMW M5 (utseendemässigt). Jag körde hem min från Italien och var inga problem med komforten vid långfärd. Det som går att klaga på är möjligen ljudnivån som är högre än tyska premiumbilar, speciellt om man börjar pilla på avgassystemet. Jag skulle rekommendera en senare årsmodell, 94 eller nyare men dessa är ganska ovanliga.

Då det har varit en del snack om 0-100 osv kan jag väl ta upp dom med.
0-100km/h: 5,9 sek
0-400m: 14,4 sek
Toppfart: 250 km/h(elektronisk spärrad, 287 km/h med borttagen spärr)

Pris varierar mellan 40 000 till ca 150 000
Ett fint exemplar brukar landa på runt 60-90 000 kr lite beroende på årsmodell och miltal.

Johnson
16 januari 2014 · 613 Inlägg

Alternativ S60R, kanske inte förknippas med sportbil men trycker på skapligt och allt går ju trimma.. Dessutom 4wd så man har grymt skoj på vintern me tongue

Rover Mini (1991)
Austin Mini 1000 "Fars bil" (1972)
Ford Mondeo (2010)
hangman
17 januari 2014 · 2 174 Inlägg

Johnson skrev:
Alternativ S60R, kanske inte förknippas med sportbil men trycker på skapligt och allt går ju trimma.. Dessutom 4wd så man har grymt skoj på vintern me tongue

Tack men haft en v70r ... visst s60 är kanske lite roligare men nja det är inget för mig. Dom pengarna man ska betala för en s60 får man mycket mycket roligare snyggare bil för. Står ju i samma pris nästan som m3 e46....går inte jämföra :p

hangman
17 januari 2014 · 2 174 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Jag skulle vilja slå ett slag för 300ZX baserat lite på vad TS har skrivit att han vill ha

300ZX är tillskillnad från 350Z/370Z lite mer av en GT-bil men fortfarande långt mycket sportigare än en BMW M5 (utseendemässigt). Jag körde hem min från Italien och var inga problem med komforten vid långfärd. Det som går att klaga på är möjligen ljudnivån som är högre än tyska premiumbilar, speciellt om man börjar pilla på avgassystemet. Jag skulle rekommendera en senare årsmodell, 94 eller nyare men dessa är ganska ovanliga.

Då det har varit en del snack om 0-100 osv kan jag väl ta upp dom med.
0-100km/h: 5,9 sek
0-400m: 14,4 sek
Toppfart: 250 km/h(elektronisk spärrad, 287 km/h med borttagen spärr)

Pris varierar mellan 40 000 till ca 150 000
Ett fint exemplar brukar landa på runt 60-90 000 kr lite beroende på årsmodell och miltal.

Tack!  Kända fel? Har dom inte den där 4 hjuls svängningen?

Ska kolla på en c32 amg kombi snart.  Då får man över 350 hk, åker ifrån m3 e46 original,  komfort,  och lite lyx känsla.  Har alltid gillat dyra feta tyskar typ M modeller eller amg...Volvos R modeller är bara pinsamma emot dessa

SportPilot Ubåtsingenjör
17 januari 2014 · 7 232 Inlägg

hangman skrev:

Vita_Vargen skrev:
Jag skulle vilja slå ett slag för 300ZX baserat lite på vad TS har skrivit att han vill ha

300ZX är tillskillnad från 350Z/370Z lite mer av en GT-bil men fortfarande långt mycket sportigare än en BMW M5 (utseendemässigt). Jag körde hem min från Italien och var inga problem med komforten vid långfärd. Det som går att klaga på är möjligen ljudnivån som är högre än tyska premiumbilar, speciellt om man börjar pilla på avgassystemet. Jag skulle rekommendera en senare årsmodell, 94 eller nyare men dessa är ganska ovanliga.

Då det har varit en del snack om 0-100 osv kan jag väl ta upp dom med.
0-100km/h: 5,9 sek
0-400m: 14,4 sek
Toppfart: 250 km/h(elektronisk spärrad, 287 km/h med borttagen spärr)

Pris varierar mellan 40 000 till ca 150 000
Ett fint exemplar brukar landa på runt 60-90 000 kr lite beroende på årsmodell och miltal.

Tack!  Kända fel? Har dom inte den där 4 hjuls svängningen?

Ska kolla på en c32 amg kombi snart.  Då får man över 350 hk, åker ifrån m3 e46 original,  komfort,  och lite lyx känsla.  Har alltid gillat dyra feta tyskar typ M modeller eller amg...Volvos R modeller är bara pinsamma emot dessa

300zx har hicas ja smile 4ws

den ser ju även lite sportigare ut än en merca kombi

Senast redigerat av CHEEVA (17 januari 2014)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Vita_Vargen
18 januari 2014 · 1 281 Inlägg

hangman skrev:
Tack!  Kända fel? Har dom inte den där 4 hjuls svängningen?

Ska kolla på en c32 amg kombi snart.  Då får man över 350 hk, åker ifrån m3 e46 original,  komfort,  och lite lyx känsla.  Har alltid gillat dyra feta tyskar typ M modeller eller amg...Volvos R modeller är bara pinsamma emot dessa

Stämmer bra det, hydralisk på äldre årsmodeller sen vart de elektriskt. Har hört att vissa haft problem med dom hydraliska men skulle dom strula är dom enkla att plocka bort och gör ingen större skillnad på väghållningen.

Utöver det så har dom tidigaste årsmodeller bromsar i aluminium som inte pallade värme lika bra som dom senare.
Var även nått problem med ventilerna på vissa tidiga toppar. Tror inte många påverkades av detta men är ändå en "weakpoint" med dom tidigare motorerna. Men satsar man på en 93-94 eller nyare så bör man slippa ens tänka tanken på dessa barndomsproblem smile

Bilarna håller mycket god kvalité, många som går över 20 000 mil utan problem.

Annat som är värt att tänka på är att senare modeller hade airbag och snyggare/lyxigare inredning (mocca/alcantara ist. för tyg) Liten detalj kanske men tycker det gör att bilen känns mycket modernare.

Tidig med tyginredning och utan airbag:
http://www.spannerhead.com/wp-content/uploads/2012/01/Nissan_Z32_Interior.jpg

Min 97:a med läder/alcantara och airbag på båda sidor:
https://www1.garaget.org/archive/137/136928/325170/325170-3218102.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang