3853
Sök

Bmw 318TI, Vilken lambda ska jag byta?? Hjälp tack!

6 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
Hej!
Jag behöver lite råd vid lambdabyte.
Bilen drar för mycket soppa enligt mig, ca 1L milen blandad körning, iof många kortare sträckor och en del "kallstarter" (med motorvärmare) men ändå! Får knappt nudda gasen för då går förbrukningsmätaren i botten. Så tänkte jag skulle prova byta lambda. Har nyss bytt luftfilter och LMM var bytt för ca 4 år sedan.

Kröp under bilen och hittade 3 lambdasonder före katt och 1 efter, alltså 4 totalt!? Dom 2 längst fram hade 5 kablar och dom 2 längre bak hade 4.

Frågan är vilken lambda jag ska byta??  vilken/vilka har med bränsleförbrukning att göra?
Och är det dom före eller efter katalysatorn man ska byta? Diagnossond eller Reglersond?
Bilen är alltså en bmw 318TI compact och tillverkades 2004 i mars månad, typregistrerades 2004 22 jan om det kan hjälpa.

Väldigt tacksam för svar!

Mvh Simon
Senast redigerat av bluff3r (16 januari 2014)

6 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
Kan tillägga att idag uppkom ett nytt möjligt symptom, motorn "skakade" eller gick lite orent vilket kändes i hela bilen på  tomgången och varvräknaren for några fåtal mm upp och ner.

Vill också tillägga att jag fick en felsöknings apparat till jul så har kollat felkoder men fann inga.

Mvh Simon

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
16 januari 2014
Reglersonderna är dem som gör skillnaden. Är någon av dessa pajj borde detta dock kommit upp på felsökningen kan jag tycka..!

Du kan väl först konstatera om det är så att LMM inte gått sönder igen (ryck ur kontakten och se om det blir skillnad). Kolla runt insug och bälg också, är det sprickor osv drar det tjyvluft - ger dina symptom.
Kan vara tempgivare också.

Kolla även stift/batteri…!

6 Inlägg
17 januari 2014
Trådstartare
Ok tack, men hur vet man om LMM är dålig......om det tex inte händer något när man drar ur den?

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
17 januari 2014
Om det inte händer något när du drar ut kontakten betyder det att den inte fungerar. Då går systemet helt på nödsignaler och förinställda värden. Skulle LMM vara hel borde bilen dö/gå betydligt sämre när kontakten dras ut.

6 Inlägg
17 januari 2014
Trådstartare
ok tack. Får prova det

6 Inlägg
17 januari 2014
Trådstartare
ju mer jag tänker på detta medans jag kör ju mer övertygad blir jag att motorn går "tungt"......alltså man måste gasa mera än vad som borde vara nödvändigt........alltså om den gick som den skulle så skulle man kunna hålla mindre gas och få samma resultat ;O Kan så klart inbilla sig men så känns det iaf, och det skulle ju förklara varför den drar mycket soppa smile

Mvh Simon

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
17 januari 2014
Gör en stor service innan du börjar med något annat (om nu inte LMM är trasig), verkar som att det är det bilen behöver..

6 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
Vad innebär stor service? Har nyligt bytt olja och luftfilter och ska byta stift snart.

Sök