3987
Sök

Dålig värme i kupen volvo 740 mycket gjort.

773 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
hej har en 740 som inte värmen fungerar på först när jag köpte den så fungerade värme halv bra men inte som den skulle. och nu så sprängde jag en kylar slang som var kylarlockets fel för det var trasigt släppte aldrig ut över trycket. har nytt lock och ny glykol för tredjegången  och ny vattenpump för 6mån sen.

värmen funkar om man byter plats på slangarna till värme paketet men sen nästa gång den stått ett tag så fungerar inte värmen.

har luftagenom att öppna locket och klämma på slangarna ett 15tal gånger. men värme funkar fortfarande inte...

Mvh Love

Volvoskadad
6 017 Inlägg
25 januari 2014
Kass termostat? Igensatt värmepaket?

Jonas

773 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
Volvo_Mannen skrev:
Kass termostat? Igensatt värmepaket?

termosten verkar fungerar går upp till mitten på mätarn på ca 1km

ska testa göra rent de men kan man sätta fast en träggårdslang där värme pakete går in och spruta ur allt skit eller kan nåt gå sönder?

1 008 Inlägg
25 januari 2014
det går alldeles utmärkt, och det är väl att föredra att spola elementet baklänges.

2 253 Inlägg
26 januari 2014
Kanske inte skruva fast slangen, utan bara hålla den lätt emot. Ett värmepaket kan då väl aldrig vara beräknat att hålla för det tryck som finns i en vattenledning. Synd om paketet spricker. Blir så himla mycket jobb om det ska bytas.
Spola försiktigt, det gjorde jag på min 900...
Sätt på en avloppsslang som ned under bilen så slipper du få gojjan över hela motorrummet!

Är det någon kran på dessa bilar, så som det var förr? eller regleras värmen med luckor i luftens väg?

Fri fart för ett fritt folk!
15 038 Inlägg
26 januari 2014
Meaganeowner skrev:
Kanske inte skruva fast slangen, utan bara hålla den lätt emot. Ett värmepaket kan då väl aldrig vara beräknat att hålla för det tryck som finns i en vattenledning. Synd om paketet spricker. Blir så himla mycket jobb om det ska bytas.
Sätt på en avloppsslang som ned under bilen så slipper du få gojjan över hela motorrummet!

Är det någon kran på dessa bilar, så som det var förr? eller regleras värmen med luckor i luftens väg?

betvivlar att man har speciellt högt tryck i en vattenledning.   kylarlocket öppnar sig vid 1.5bar så det är rätt bra tryck i kylarsystemen det är så dom fungerar för att höja kokpunkten då motorn kan bli rätt så varm på olika ställen så för att inte koka så höjer man trycket på vattnet.  så det ligger nog straxt över 1bar hela tiden när motorn är varm

Kör fort så hinner inget hända...

Volvoskadad
6 017 Inlägg
26 januari 2014
Meaganeowner skrev:

Beror på om det är ac eller ej. Utan ac har en vanlig kran som styrs via wire. Ac har ett luftspjäll och en vacum styrd kran.

Jonas

2 253 Inlägg
26 januari 2014
Bara för att det är vattentryck, så behöver det nödvändigtvis inte vara samma tryck överallt i denna värld.
Skillnad på tryck i bilens kylsystem och t ex vattenledningen i en stuga.

6 bar står vattentrycksmätaren på just nu i stugan. Hydropress.

Skulle tro att paketet blir svårt att få dän ifall den jäser likt en boll, strax innan det spricker....
Och det händer väl om det är skit i o tätt, annars inte.

Så ta det lugnt...  ge vattnet möjlighet att sippra ut. Trä inte ens på slangen på rörstosen i motorrummet.
Senast redigerat av Meaganeowner (26 januari 2014)

773 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Meaganeowner skrev:

Growe skrev:
Meaganeowner skrev:

betvivlar att man har speciellt högt tryck i en vattenledning.   kylarlocket öppnar sig vid 1.5bar så det är rätt bra tryck i kylarsystemen det är så dom fungerar för att höja kokpunkten då motorn kan bli rätt så varm på olika ställen så för att inte koka så höjer man trycket på vattnet.  så det ligger nog straxt över 1bar hela tiden när motorn är varm

Meaganeowner skrev:
Bara för att det är vattentryck, så behöver det nödvändigtvis inte vara samma tryck överallt i denna värld.
Skillnad på tryck i bilens kylsystem och t ex vattenledningen i en stuga.

6 bar står vattentrycksmätaren på just nu i stugan. Hydropress.

Skulle tro att paketet blir svårt att få dän ifall den jäser likt en boll, strax innan det spricker....
Och det händer väl om det är skit i o tätt, annars inte.

Så ta det lugnt...  ge vattnet möjlighet att sippra ut. Trä inte ens på slangen på rörstosen i motorrummet.

ok tack så mycket för alla svar ska testa spola ur det om de inte hjälper så får jag byta värme kranen. annars vet jag inte va man kan göra smile

2 253 Inlägg
26 januari 2014
men spola igenom varmvatten genom paketet, med värmekranen på max.. Smyg igång fläkten efter en stund. Blåser det varmt, så är förmodligen kranen frisk..

Den är lurig, kranen. Vid fullt "kallt" så kopplas vattnet från motorn via kranen direkt tillbaks till motorn. Vid "varmt" så kopplas vattnet via kranen genom paketet och så tillbaks till motorn.
Sen uppstår givetvis diskussionen hur mycket kranen öppnar o s v.

Men är kranen i läget varmt och Du spolar vatten genom, så ska det vara fullt flöde med litet motstånd.

773 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Meaganeowner skrev:
men spola igenom varmvatten genom paketet, med värmekranen på max.. Smyg igång fläkten efter en stund. Blåser det varmt, så är förmodligen kranen frisk..

Den är lurig, kranen. Vid fullt "kallt" så kopplas vattnet från motorn via kranen direkt tillbaks till motorn. Vid "varmt" så kopplas vattnet via kranen genom paketet och så tillbaks till motorn.
Sen uppstår givetvis diskussionen hur mycket kranen öppnar o s v.

Men är kranen i läget varmt och Du spolar vatten genom, så ska det vara fullt flöde med litet motstånd.

ok ska testa detta tackså mycket.

Sök