Turbokonvertera bmw 323i 1997 - så loppis det bara är möjligt

Piratstikin 2015 Dbakuten.
27 januari 2014 · 5 092 Inlägg

Kan ingenting om motorer (typ) då jag aldrig haft intresset att bygga på den delen av bilarna, men har nu fått en bil enligt topic och skulle då vilja köra ett så billigt, tattigt bygge som det bara är möjligt. är för min del skitsamma om det håller 5 mil eller 500 mil eller om det ens är möjligt?

tror det är nå alu grejs i dessa motorer och därför säger alla att köra på en M50 istället för M52 som jag antar att det är i denna.

MEN det bör ju hålla en dag iallafall?

Måste inte vara enligt någon regel bok heller utan en fungerande turbo som gör lite skillnad kanske.

Vad kan man göra? räcker det att fixa turbo samt oljeretur och sånt eller måste måste måste man hålla på att byta sprut och såna lite mer avanserade grejer? se detta som ett expriment bara, därav får vi gärna gå på sidan om regelboken i detta bygge tongue

mitt i natten så har kanske förklarat som ett svin men ni kanske förstår ungefär vad jag tänkte mig om det som sagt ens är möjligt. tänkter inte ens tänka tanken att byta motor eller nå sånt smile

hittar heller inga bra länkar på google om detta?


Tanken är bara att detta ska bli typ isbilskitsammaomdengårsönder bil tongue

Senast redigerat av Piratstikin (27 januari 2014)

Piratstikin 2015 Dbakuten.
27 januari 2014 · 5 092 Inlägg

Hittade detta på något annat forum. Är det en idé som funkar på vilken bil som helst?

Sen finns det det billiga och enkla sättet, men det är inte till att rekomendera.

Åk till närmsta skrot, köp en intercooler, ett par spridare, en turbo och sug/grenrör. Sen tar du fram svetsen och borrmaskinen, och borrar ett hål i sumpen och svetsar dit en nippel för oljeretur, och sätter ett t-kors på en oljeledning för oljetryck. Sen bygger du om grenröret och insuget som du köpt så att du kan montera turbor, och sätter dit allting. Och för att sänka kompen så lägger man dit dubbla topp-packningar.
Denna lösningen funkar också, dock så är det inte direkt pålitligt.

torpis Forummoderator
27 januari 2014 · 10 572 Inlägg

Piratstikin skrev:
Kan ingenting om motorer (typ) då jag aldrig haft intresset att bygga på den delen av bilarna, men har nu fått en bil enligt topic och skulle då vilja köra ett så billigt, tattigt bygge som det bara är möjligt. är för min del skitsamma om det håller 5 mil eller 500 mil eller om det ens är möjligt?

tror det är nå alu grejs i dessa motorer och därför säger alla att köra på en M50 istället för M52 som jag antar att det är i denna.

MEN det bör ju hålla en dag iallafall?

Måste inte vara enligt någon regel bok heller utan en fungerande turbo som gör lite skillnad kanske.

Vad kan man göra? räcker det att fixa turbo samt oljeretur och sånt eller måste måste måste man hålla på att byta sprut och såna lite mer avanserade grejer? se detta som ett expriment bara, därav får vi gärna gå på sidan om regelboken i detta bygge tongue

mitt i natten så har kanske förklarat som ett svin men ni kanske förstår ungefär vad jag tänkte mig om det som sagt ens är möjligt. tänkter inte ens tänka tanken att byta motor eller nå sånt smile

hittar heller inga bra länkar på google om detta?


Tanken är bara att detta ska bli typ isbilskitsammaomdengårsönder bil tongue

Att montera turbo utan att mappa om bilen för det är som att köpa 19" däck och be däckfirman kränga på dem på gamla 16" fälgarna. "Men om ni blundar när ni gör det så kommer inte märka det"

Att får någon effektökning att tala om kräver så mycket pyssel att det alltid blir dyrare än att köra en bil med den effekten i redan. Du tullar även på driftsäkerheten, dels för att din motor och drivlina inte är byggd för det och dels för att dina kunskaper är begränsade. Att göra konverteringen du pratar om är inte avancerad motorteknik, bara dumt. Alltså vänligt menat.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Nyman1337 Hhehehehhest
27 januari 2014 · 375 Inlägg

Ska det bli budget så kostar det fortfarande kosta ett par tusen lappar.
Men enklast är väl och bygga turbo sedan be http://shop.fekzen.se/ att fixa ett chip. Billigare än sprut.
Drivlinan skulle jag inte vara orolig över.
Sätt dig ner och läs på lite om hur en motor/turbo/insprut fungerar så du har lite hum om sakerna sen bygg bara. Kan ju inte gå mer än åt helvete och det finns ju ett gäng som byggt bmw turbons här i Fagersta så lite hjälp ju inte så svårt att få tag på.

Det är ju mer lärorikt och göra saker än att bara läsa om dom smile

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
28 januari 2014 · 5 092 Inlägg

Absout kommer det inte bli gratis, men sp billigt som möjligt. Är bara en kul grej att försöka sig på istället för att dra ut i skkogen och hoppa omkring tills den inte går nå mer :p fast blir antagligen lite andra planer ändå nu själva turbo grejen kanske hamnar på is några veckor smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
28 januari 2014 · 5 092 Inlägg

Nyman1337 skrev:
Ska det bli budget så kostar det fortfarande kosta ett par tusen lappar.
Men enklast är väl och bygga turbo sedan be http://shop.fekzen.se/ att fixa ett chip. Billigare än sprut.
Drivlinan skulle jag inte vara orolig över.
Sätt dig ner och läs på lite om hur en motor/turbo/insprut fungerar så du har lite hum om sakerna sen bygg bara. Kan ju inte gå mer än åt helvete och det finns ju ett gäng som byggt bmw turbons här i Fagersta så lite hjälp ju inte så svårt att få tag på.

Det är ju mer lärorikt och göra saker än att bara läsa om dom smile

Går det att fixa chipp utan att göra något annat? Eller blir det lika meningslöst som att chippa vilken icke turbo bil som helst? Alltid hört att drt handlar om 10 häst kanske, fast amer babblade något om att hans bmw fick 30? smile

torpis Forummoderator
28 januari 2014 · 10 572 Inlägg

Piratstikin skrev:
fast amer babblade något om att hans bmw fick 30? smile

BMW har ju sålt turbobilar i alla år, de får säkert 30hk, de andra "ingenting".  Hade amer ingen turbobmw så ljuger hen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
28 januari 2014 · 5 092 Inlägg

torpis skrev:

Piratstikin skrev:
fast amer babblade något om att hans bmw fick 30? smile

BMW har ju sålt turbobilar i alla år, de får säkert 30hk, de andra "ingenting".  Hade amer ingen turbobmw så ljuger hen.

Nej presis. Med turbo är 30 häst med chipp inga som helst problem oavsett bilmodell, men han har ingen turbo och beställde något chipp till hans bil som gav runt 30 enligt han. Tyckte det lät lite väl bra men har hört någonting liknande förut fast aldrig fått några riktiga nevis på effekten.

torpis Forummoderator
28 januari 2014 · 10 572 Inlägg

Så här ser det ut. Två bilar där bägge har "200hk". 328 har 193hk på pappret, det kan vi kalla 200hk, S40 T4 har på pappret 200hk också.  Turbon gör att S40 är lite gladare även i original dvs 210hk och inte minst en grymt mycket bättre kurva än BMW 328. BMW 328 utan turbo är mycket mer beroende av andra faktorer och här ger den inte ens sina 193hk utan mindre kanske pga värme i bromsbänken?

Grafen visar BMW 328 original och chippad samt att jag ritat in en S40 T4 original och chippad. Om vi kollar på BMW "chippad" maxeffekt vid 6250rpm så är den nog de där 193 hästarna, på en enda liten punkt. Kollar vi på en S40 chippad så har den 193hk från 3750rpm och ända upp till 7000rpm.

Så 30hk till på en chippad sugmotor om det nu är så blir fortfarande bara en enda liten punkt i kurvan som sticker upp.

http://imageshack.com/a/img24/9126/cn55.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Nisse_Jarnet
28 januari 2014 · 77 Inlägg

Fixa ett Ebayturbo-kit och sen snacka med Fekzen om chip och spridare så kan du nog ha rätt skoj ändå, kopplingen är nog det första som går hem.

BMW 325ix turbo 4wd "M50" (1989)
BMW 325 turbo "M50" (1988)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
28 januari 2014 · 5 092 Inlägg

torpis skrev:
Så här ser det ut. Två bilar där bägge har "200hk". 328 har 193hk på pappret, det kan vi kalla 200hk, S40 T4 har på pappret 200hk också.  Turbon gör att S40 är lite gladare även i original dvs 210hk och inte minst en grymt mycket bättre kurva än BMW 328. BMW 328 utan turbo är mycket mer beroende av andra faktorer och här ger den inte ens sina 193hk utan mindre kanske pga värme i bromsbänken?

Grafen visar BMW 328 original och chippad samt att jag ritat in en S40 T4 original och chippad. Om vi kollar på BMW "chippad" maxeffekt vid 6250rpm så är den nog de där 193 hästarna, på en enda liten punkt. Kollar vi på en S40 chippad så har den 193hk från 3750rpm och ända upp till 7000rpm.

Så 30hk till på en chippad sugmotor om det nu är så blir fortfarande bara en enda liten punkt i kurvan som sticker upp.

http://imageshack.com/a/img24/9126/cn55.jpg

Detdär kallar jag utförlig förklaring smile

Är i just min nu bara 170 men förstår hur du menar. kanske skiter i allt ändå. blir ju bara sladdbil ändå och är ju aningen roligare än mina 114 som jag har i slit förtin nu ändå tongue

Piratstikin 2015 Dbakuten.
28 januari 2014 · 5 092 Inlägg

Nisse_Jarnet skrev:
Fixa ett Ebayturbo-kit och sen snacka med Fekzen om chip och spridare så kan du nog ha rätt skoj ändå, kopplingen är nog det första som går hem.

Har sett något om dom där ebay kitten men inte läst nå vad det är för något. men vi får se hur det blir, blir säkert ingeting ändå nu så får slira omkring på isen som den är. är iallafall som jag skrev ovan aningen roligare än min slöa 114 hästars 740 som agerar vinterbil nu smile

torpis Forummoderator
28 januari 2014 · 10 572 Inlägg

Piratstikin skrev:

Nisse_Jarnet skrev:
Fixa ett Ebayturbo-kit och sen snacka med Fekzen om chip och spridare så kan du nog ha rätt skoj ändå, kopplingen är nog det första som går hem.

Har sett något om dom där ebay kitten men inte läst nå vad det är för något. men vi får se hur det blir, blir säkert ingeting ändå nu så får slira omkring på isen som den är. är iallafall som jag skrev ovan aningen roligare än min slöa 114 hästars 740 som agerar vinterbil nu smile

Kan säga såhär att det roligaste jag åkt på isen var en 740 på 116hk med riktiga däck.  Det går aldrig att tro att det skall kunna bli så häftigt i en bil med så lite effekt så 170hk är mer än nog om du köper däcken.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/28270/749345_6ni8k2.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Nyman1337 Hhehehehhest
28 januari 2014 · 375 Inlägg

Bästa isbilen jag hade var en 318is compakt. 140hk eller likande. Sjukt bra balanserad bil, sjukt ful och förbannat roligt med fina isdäck.
Nu åker jag en volvo 240 original. Och måste säga att effekten räcker gott och väl till för att ha kul på isen.

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang