Saab 9-5 2.0T 99- Sprutar olja ur avgasröret. MYCKET. Hjälp!!

eddienordinn
28 januari 2014 · 25 Inlägg

Tjena! Har problem med att det sprutar MYCKET olja ur avgasröret och den går väldigt dåligt ( På tomgången eller vid varvning) Har inte lyckats kört iväg den än då den stannar så fort jag byter växel. (automat) Hade ett problem innan att den hade hamnat i limphome  mode så jag resetade den och rengjorde spjällhuset, sen gick den i ca en vecka och då vart det så här. Har ingen aning om vad den kan vara. Det är bara olja som kommer ur avgasröret och inge vätska. Ni kanske har något tips! Om ni har varit med om liknande. Vevhusventilationen är också uppgraderad.

Ibanezman Skåning
28 januari 2014 · 739 Inlägg

Har du känt efter glapp i turbon?
Jag har sett mer än en 9-5:a med samma symtom,
då hade turbon i dessa fall ett par centimeters glapp.
Oljan flödade hejvilt och de gick inte direkt bra.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Erick
28 januari 2014 · 4 767 Inlägg

Låter som turboras.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Volvofarfar
28 januari 2014 · 1 312 Inlägg

Lär ju ryka som helvete om det är olja?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
eddienordinn
28 januari 2014 · 25 Inlägg

Ibanezman skrev:
Har du känt efter glapp i turbon?
Jag har sett mer än en 9-5:a med samma symtom,
då hade turbon i dessa fall ett par centimeters glapp.
Oljan flödade hejvilt och de gick inte direkt bra.

Turbon är dock ganska ny och har inte gått speciellt långt. Kanske är den som har lagt av endå då.. Sen så ska väl inte motorlampan börja lysa om turbon har lagt av?

Senast redigerat av eddienordinn (28 januari 2014)

eddienordinn
28 januari 2014 · 25 Inlägg

Volvofarfar skrev:
Lär ju ryka som helvete om det är olja?

Den vitrycker väldigt mycket. Men fick för mig att det kunde ha med spjällhuset att göra igen? Eftersom jag fick samma symptom som första gången då den hade hamnat i limphome mode och jag behövde göra rent spjällhuset. Att motor lampan började lysa och den gick inte att ha igång om jag inte höll gas. Exakt samma sak nu, förutom att jag tog bort + spolen på batteriet och då slutade motorlampan att lysa. Men går fortfarande lika dåligt.

Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
28 januari 2014 · 296 Inlägg

Igensatt vevhusventilation? Någon olje lampa som lyser?

Det blir som det blir!
eddienordinn
28 januari 2014 · 25 Inlägg

Dream_ skrev:
Igensatt vevhusventilation? Någon olje lampa som lyser?

Nix, ingen oljelampa som lyser. Bara check engine som började lysa när detta hände. Tog bort + spolen från batteriet sen har det inte kommit upp igen. Har dock som sakt inte kunnat köra den nått. Utan bara haft den på och varvat.

Fick tips om att jag skulle testa ta bort oljestickan och testa varva och  se om det vart bättre. Det vart dock ingen skillnad. ( Om vevhusventilationen skulle vara igensatt)

Senast redigerat av eddienordinn (28 januari 2014)

zekezeke Vila i frid, pappa..
28 januari 2014 · 517 Inlägg

kolla oljereturen

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
kajc
29 januari 2014 · 311 Inlägg

Hur ser stiften ut? Kylarvattnet, inte grumligt? Oljelocket på undersidan, grå beläggning? Låter lite som turboras ( ev topplock, men då brukar det inte spruta ut olja)

eddienordinn
1 februari 2014 · 25 Inlägg

Har nu fixat felet. Det var ej turbon. Det va nån slang som var glapp på spjällhuset som antagligen gjorde att det kom in för mycket luft och  det gjorde att motorn pressade olja (skulle jag tro). En ny gummipackning sen så funkade den som vanligt igen!

wexell
3 februari 2014 · 10 Inlägg

Låter som oljereturen slaggat igen..

Seat Toledo TDI "Seatn" (1999)
Dodge Van "Partybussen" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang