Volvo 740 b230f Avgasproblem!

Hwillner
4 februari 2014 · 39 Inlägg

Hej jag har en 740 b230f med h-kam, extraktor,  531topp, bearbetad botten möjligtvis toppen (förra ägaren va inte säker..) men iaf har jag fått ombesiktning pga HC Samt Co värde.. bilden har låg och ojämn tomgång!

Saker jag bytt: Luftmassemätare, lambdasond, luftfiter, olja+filter, nytt avgassyster+katt, kollat med startgas efter lekage, testat med e85 på bes..

Någon som har en aning vad det kan vara..? MVH

simlar
4 februari 2014 · 5 524 Inlägg

Hur ser stiften ut?

Vilka avgasvärden hade du? Skriv gärna alla värdena.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Hwillner
4 februari 2014 · 39 Inlägg

Har haft borta stiften och tvättat i bensin, dom va rätt så svarta!  CO: 1,0 (0,5)      HC: 298 (100)  CO 2500 (0,3)  LAMBDA: 1,01 (0,96-1,04) smile

simlar
4 februari 2014 · 5 524 Inlägg

Hmm, var ju ändå inte så jättedåliga värden.
Tycker det ser ut som att katalysatorn bara inte var riktigt ordentligt varm vid mätningen.

Men kolla skick på rotor och fördelarlock, slipa bort eventuellt ärg och är det nog dåligt så byt.
Byt även tändkablar och stift ifall det är länge sedan.

Kör sedan motorn ordentligt varm och kör riktigt hårt 10-20min just innan besiktning och ta bort luftförvärmningsslangen så att motorn endast suger i sig kalluft.

Hjälper det ändå inte kan det vara så pass att det är kammen som orsakar  de höga avgasvärdena.

Förresten, vad är det för katalysator? En sportkatt eller original/original-motsvarighet?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Hwillner
4 februari 2014 · 39 Inlägg

juste har bytt till en ny bosch fördelare och en annan rotor med! körde han rätt duktigt innan besiktningen så de borde gått! sitter 2,5tum med 940 orginal katt smile

Hwillner
4 februari 2014 · 39 Inlägg

men har sätt att ägaren innan har pluggat igen hålet innan insuget på plastslangen, där ska ju den slangen från vevhusventelationen in men den slangen har han hängt löst.. testade och trycka dit den men gav ingen skillnad på tomgången dock skulle de va en liten slang från den tjocka med som skulle in i insuget.. men har har somsagt pluggat alla vakumingångar till insuget förutom till bränsletrycksregulatorn! smile

Hwillner
4 februari 2014 · 39 Inlägg

den går orent till ca 2000varv om man håller stumt på gasen smile

simlar
4 februari 2014 · 5 524 Inlägg

Hwillner skrev:
den går orent till ca 2000varv om man håller stumt på gasen smile

Det lät ju inte bra.

Har du ställbart kamdrev?

Kamremmen har inte kuggat?

Större spridare än original?

Chippad?

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Hwillner
4 februari 2014 · 39 Inlägg

näe den är inte chipad längre tog bort dom innan bes (dom köpte ja själv ej tidigare) aa de är ställbart kamdrev, spridarna är gula ser ut som org smile

Hwillner
4 februari 2014 · 39 Inlägg

tänkte kolla kamremmen men markeringarna va borta på remmen

simlar
4 februari 2014 · 5 524 Inlägg

Kammen är inte flyttad då?

Nolla allt efter original-märkningarna (om det inte redan är det).

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
4 februari 2014 · 5 524 Inlägg

Hwillner skrev:
tänkte kolla kamremmen men markeringarna va borta på remmen

Skit i märkningarna på remmen, gå efter märkningarna på drev och kamremskåpan istället.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Hwillner
4 februari 2014 · 39 Inlägg

hur kollar man om kammen är de?, bak vid fördelaren eller? hur kan jag nolla om jag inte ser markeringarna på remmen, är inte så high på sånt smile

Hwillner
4 februari 2014 · 39 Inlägg

okej tack de kan jag göra smile

simlar
4 februari 2014 · 5 524 Inlägg

Först nollar du veven med ettan i tändläge enligt märkningen på vevens remskiva och karmemskåpa.
För att veta när ettan är i tändläge tar du loss fördelarlocket och vrider på motorn till rotorn pekar där ettans tändkabel sitter på fördelarlocket.

Sen tar du loss kamremskåpan så har du märkningar på plasten mot motorn. Det är som en prick på mellanaxelns drev som ska stämma mot ett streck på plasten bakom drevet.

Kamdrevet vet jag inte riktigt, beror på vad för drev du har. Original är det en prick som ska stämma mot ett streck på plasten bakom drevet.
Däremot justerbara drev finns det olika, vanligast är det en prick som original eller ett påmålat streck.

Eftersom toppen är planad kommer du behöva justera kamdrevet för att det ska stämma mot märkningarna, och då behöver man även mäta in så kammen står rätt enligt volvos specifikationer.
Det kommer stå lite fel, men inte över en kugg fel iaf.

Eller så kan du justera drevet på känn, bara köra motorn varm, stänga av den och justera lite och sen starta motorn igen och testa om den går bättre på låga varv.

Eller så ställer du kamdrevet så långt åt vänster det går för att flytta ner registret så långt som möjligt vilket eventuellt gör att motorn går jämnt och fint på låga varv.

Senast redigerat av simlar (4 februari 2014)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Hwillner
5 februari 2014 · 39 Inlägg

Okej tack så mycket, plastkåpan på baksidan mot motorn har han tagit bort:/ men ska titta lite så får jag se om de kan bli nån skillnad smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang