5789
Sök

91ans 940 dör, startar inte utan starthjälp.

2 Inlägg
14 februari 2014
Trådstartare
Köpte som rubriken lyder en 91ans 940 förra veckan.
Igår när jag var ute så tog soppan slut så vi stod med varningsblinkersen på så att vi skulle synas. När vi fixat bensin så hade batteriet laddat ur så var tvungna att starta med hjälp av kablar och sedan gick den klockrent hela dagen(åkte ca 2mil efter).
Idag så har jag startat den och åkt 5 gånger (ca 4 mil totalt) utan något problem, sen när jag slog på helljusen så dog den bara precis som att batteriet tvärdog. Men med hjälp a startkablar så gick den igen, men endast ca 1 km. Så fick använda kablarna igen och då gick den klockrent ca halvmilen hem igen.
Är inte så kunnig men känns nästan som att batteriet är kasst och generatorn inte laddar tillräckligt, eller vad tror ni?

Forummoderator
26 620 Inlägg
15 februari 2014
Eller så är batteriet så urladdat att det kanske räcker till för dom enklaste strömförsörjningarna, men helt enkelt måste laddas på.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

773 Inlägg
15 februari 2014
Mack skrev:
Eller så är batteriet så urladdat att det kanske räcker till för dom enklaste strömförsörjningarna, men helt enkelt måste laddas på.

eller dålig jord. dålig generator kan va de också

159 Inlägg
15 februari 2014
kolla över kolen, jordpunkter och byt batteri/ladda det gamla

2 Inlägg
15 februari 2014
Trådstartare
Okej, tack för svar!
Ska prova ladda i det fullt och se om det räcker! smile

21 761 Inlägg
15 februari 2014
När du har laddat upp batteriet fullt så bör du även mäta på generatorn vilken laddspänning det är. Mät dels på tomgång med endast halvljuset igång och dels vid 1500-2000 varv konstant med flera förbrukare igång (tex kupefläkt, elbakruta osv), gör också en mätning direkt på batteripolerna för att se om mätvärdet skiljer markant. smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
15 februari 2014
Fattade jag fel eller dog bilen under färd när du slog på helljus? Isf kan jordpunkten på innerskärmen strula. Samma punkt nyttjas av spridarreläet och jordningen slås då ut när helljuset slås på. Har varit med om detta på flera bilar. Om det nu inte är så så kanske någon annan läser detta och blir hjälpt. Lycka till

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Sök