Golf vs. golf i förbrukning

STriiiker
15 februari 2014 · 609 Inlägg

Tänkte först fråga på vwgolf forumet, men aktiviteten där är låg, så jag ger garaget folket en chans.

Såhär ser det ut, jag kommer att behöva en ny bil att pendla med (12 mil t o r) troligen varannan vecka. 80-100/km väg.

Jag har ställt in mig på två alternativ;

1 Golf 1,6 -98 - 06 variant (bara kombin är intressant) manuell, men även automat skulle kunna fungera (men då blir förbrukningen högre givetvis, vet ej bara hur mycket högre för just denna bil) Det är praktiskt med kombin, bilen blir en andra bil så att säga.

2 Golf 1,6 (ej FSI, eller TSI) -04 - 08 (ej kombi) manuell endast.

Har även sneglat på diesel givetvis, men på den äldre golfen är skatten hög (4600) med allt för höga mil oftast, och på den nyare är den allt för dyr i inköp, och säljes 12000 mil bort.. nåja ni förstår.

Jag har sneglat på Octavia med, -05 uppåt, men jag minns att den var lite si och så. (har kört samtliga bilar förut som jag nämnt nu, trivs med VW)

Vad säger ni? Miltalet tänkte jag mig kring 15.000, priset ja - mellan 20 - 60 beroende på vilken bil.

MEN det jag vill veta, vilken bil kommer jag längst med på en tank (inga 18 tummare eller så) bil i ALT 1 , eller ALT 2 ?

Ni som kör någon av ovanstående får gärna bidra med siffror!

xXSammy
15 februari 2014 · 6 578 Inlägg

Om du ändå ska göra landsväg, är inte en bil med 2L motor bättre då? Rent generellt blir en mindre motor törstigare vid högre farter/belastning

De/Dem
STriiiker
15 februari 2014 · 609 Inlägg

Är det 2.0FSI du syftar på? Jo, utbudet är dock allt för litet.

På den äldre golfen är skillnaderna ytterst små mellan 2.0 och 1,6, 1,8 finns också men 1,6 är den som finns flest av. (skillnaden är ynka 10hk också..)

Har haft vissa funderingar på en S60 2,4 140.

Timol
15 februari 2014 · 358 Inlägg

Jag hade valt en större motor, inget fel på 1.6'an men den är inte särskilt snål eller tystgående när den varvar över 3k rpm vid 90 km/h.

Gällande kaross så föredrar jag Golf 5'an som känns både rymligare och komfortablare än 4'an.

xXSammy
15 februari 2014 · 6 578 Inlägg

Om du är inne på Volvo också skulle jag hellre köpa en 170hk, visst går det att mappa 140hk till 30 extra men snik varianterna har ingen krängingshävare bak

S80 2.4 kanske? Någon decibel tystare än S60 smile

De/Dem
STriiiker
16 februari 2014 · 609 Inlägg

Jo, jag har funderat på S60 med, men jag ogillar bakluckan (ur praktiskt synpunkt) samt det trånga baksätet - har barn bak. Nu ska jag ha bilen som en andra bil, men dock anser jag att golfarnas bakre utrymme är bättre.

Det ju alternativt en Octavia då.

Ingen som kan säga något om förbrukningen som jag efterlyste om?

PMPerformance
16 februari 2014 · 2 266 Inlägg

Jag pendlar med en vw bora 1,6 -00 3 mil enkel och de är bara landsväg, mellan 0,7-0,8l/mil ligger den på.
Jag ligger på ganska bra med omkörningar dom milen.
högsta jag mätt upp hittills mellan tankningarna var 0,88l/mil.

tycker den är för slö och törstig för pendla längre sträckor, motorn surrar på rätt friskt i 90 och uppåt.
Varvar över 3000rpm då.

svetsdiff !!!
OSkar000
16 februari 2014 · 198 Inlägg

Hade tidigare en Audi A3 med 2,0 FSI-motorn och pendlade med den under ungefär ett halvår. Snittade på drygt 0,6 - 0,65 under den tiden. Den motorn lär dock inte vara lätt att hitta i en Golf, men A3orna är inte mycket dyrare om man tittar på samma årsmodeller.

it_mutt Avstängd
16 februari 2014 · 10 388 Inlägg

OSkar000 skrev:
Hade tidigare en Audi A3 med 2,0 FSI-motorn och pendlade med den under ungefär ett halvår. Snittade på drygt 0,6 - 0,65 under den tiden. Den motorn lär dock inte vara lätt att hitta i en Golf, men A3orna är inte mycket dyrare om man tittar på samma årsmodeller.

Varför skulle den vara så svår att hitta i en golf? Sitter ju åtminstone från 05 och inte direkt tokovanlig

Däremot, så en 05-06 golf är minimalt billigare än en A3 (personligen skulle jag valt A3:an, men det är en annan femma)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
TurbOla Reservdansk
16 februari 2014 · 6 271 Inlägg

Nu går jag lite offtopic, men kan styrka att en stor motor inte är fel på landsväg/motorväg.

Köpte en BMW 530D E60 automat, -04.

Ligger just nu på snitt 0,62l/m och med motorvägsfart (110km/h) varvar den ca 1500RPM.

Visst är skatten inte billig, men eftersom jag kör ca 16 mil om dagen så lönar det sig.
Och vill tillägga att automaten inte är törstig när man ligger med jämn fart, för då låser den ju lådan mekaniskt.

Funderade lite på en Golf med DSG-låda men vågade inte riktigt chansa med tanke på vad man hört om lådan.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
OSkar000
16 februari 2014 · 198 Inlägg

it_mutt skrev:

OSkar000 skrev:
Hade tidigare en Audi A3 med 2,0 FSI-motorn och pendlade med den under ungefär ett halvår. Snittade på drygt 0,6 - 0,65 under den tiden. Den motorn lär dock inte vara lätt att hitta i en Golf, men A3orna är inte mycket dyrare om man tittar på samma årsmodeller.

Varför skulle den vara så svår att hitta i en golf? Sitter ju åtminstone från 05 och inte direkt tokovanlig

Däremot, så en 05-06 golf är minimalt billigare än en A3 (personligen skulle jag valt A3:an, men det är en annan femma)

Tittade runt lite på blocket och hittade inte onödigt många Golf V med den motorn. Däremot så sitter den i ganska många A3or. Oavsett vad så passar 2,0 FSI ganska bra i en bil i storlek/vikt med Golf/Audi A3. Går snålt och tillräckligt rolig för att man ska kunna stå ut med den till annat än A->B-körning. Dessutom är det som jag uppfattade det en ganska smidig motor och bra utväxling, drygt 2100 varv i 90 var det på min A3.

Personligt rekord är nästan 80 mil på en tank. Tankvolym, cirka 55 liter om jag minns rätt.

Presidento Of World
16 februari 2014 · 3 329 Inlägg

OSkar000 skrev:

it_mutt skrev:

OSkar000 skrev:
Hade tidigare en Audi A3 med 2,0 FSI-motorn och pendlade med den under ungefär ett halvår. Snittade på drygt 0,6 - 0,65 under den tiden. Den motorn lär dock inte vara lätt att hitta i en Golf, men A3orna är inte mycket dyrare om man tittar på samma årsmodeller.

Varför skulle den vara så svår att hitta i en golf? Sitter ju åtminstone från 05 och inte direkt tokovanlig

Däremot, så en 05-06 golf är minimalt billigare än en A3 (personligen skulle jag valt A3:an, men det är en annan femma)

Tittade runt lite på blocket och hittade inte onödigt många Golf V med den motorn. Däremot så sitter den i ganska många A3or. Oavsett vad så passar 2,0 FSI ganska bra i en bil i storlek/vikt med Golf/Audi A3. Går snålt och tillräckligt rolig för att man ska kunna stå ut med den till annat än A->B-körning. Dessutom är det som jag uppfattade det en ganska smidig motor och bra utväxling, drygt 2100 varv i 90 var det på min A3.

Personligt rekord är nästan 80 mil på en tank. Tankvolym, cirka 55 liter om jag minns rätt.

Jag kommer 77mil med min Audi V6 så de där var inge vidare imponerande faktiskt. (60liters tank dock men ändå.)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
OSkar000
16 februari 2014 · 198 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

OSkar000 skrev:

it_mutt skrev:

Varför skulle den vara så svår att hitta i en golf? Sitter ju åtminstone från 05 och inte direkt tokovanlig

Däremot, så en 05-06 golf är minimalt billigare än en A3 (personligen skulle jag valt A3:an, men det är en annan femma)

Tittade runt lite på blocket och hittade inte onödigt många Golf V med den motorn. Däremot så sitter den i ganska många A3or. Oavsett vad så passar 2,0 FSI ganska bra i en bil i storlek/vikt med Golf/Audi A3. Går snålt och tillräckligt rolig för att man ska kunna stå ut med den till annat än A->B-körning. Dessutom är det som jag uppfattade det en ganska smidig motor och bra utväxling, drygt 2100 varv i 90 var det på min A3.

Personligt rekord är nästan 80 mil på en tank. Tankvolym, cirka 55 liter om jag minns rätt.

Jag kommer 77mil med min Audi V6 så de där var inge vidare imponerande faktiskt. (60liters tank dock men ändå.)

Brukar sällan köra till soppartorsk utan fylla på cirka 45-50 liter varje gång om jag tittar på statistiken över mina tankningar. smile

Presidento Of World
16 februari 2014 · 3 329 Inlägg

OSkar000 skrev:

opel_vectra_gts skrev:

OSkar000 skrev:

Tittade runt lite på blocket och hittade inte onödigt många Golf V med den motorn. Däremot så sitter den i ganska många A3or. Oavsett vad så passar 2,0 FSI ganska bra i en bil i storlek/vikt med Golf/Audi A3. Går snålt och tillräckligt rolig för att man ska kunna stå ut med den till annat än A->B-körning. Dessutom är det som jag uppfattade det en ganska smidig motor och bra utväxling, drygt 2100 varv i 90 var det på min A3.

Personligt rekord är nästan 80 mil på en tank. Tankvolym, cirka 55 liter om jag minns rätt.

Jag kommer 77mil med min Audi V6 så de där var inge vidare imponerande faktiskt. (60liters tank dock men ändå.)

Brukar sällan köra till soppartorsk utan fylla på cirka 45-50 liter varje gång om jag tittar på statistiken över mina tankningar. smile

jag väntar inte med soppatorsk heller. tankar när reservlampan lyser då brukar de va ca 8-9liter kvar i tanken.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
STriiiker
16 februari 2014 · 609 Inlägg

Trevligt med lite svar.

2,0 FSI är det ni syftar på väl? Var det inte något trubbel med den motorn? Eller var det TSI..

A3:an måste vara med 5 dörrars, tyvärr fanns väldigt få inom min budget..

Jag funderar på en tdi iaf, skatten låg på 2500 ca, det är ganska ok kan jag tycka för en golf 1,9 tdi.

Såg nu att även fabian finns, den nyare, borde vara som golfen invändigt. Går kanske hitta något där, den bygger väl på golfen antar jag.

steifan DR!FTT3KN!K3R
17 februari 2014 · 10 427 Inlägg

Borde väl inte vara någon större förbrukningsskillnad mellan bilarna i inlägg 1, princip lika motor på alla och varianten lär ju inte vara så hiskeligt mycket tyngre. Borde finnas försäljningsbroschyrer på VWs hemsida där man borde kunna se någon ev förbrukningsskillnad.
Min lillsyrra pendlar ca 10 mil dagligen med en VW Golf 1,6 00 och jag tror den ligger på en skaplig förbrukning (0,6-0,7?), dock ej någon 100-väg. Jag pendlade med min BMW 323Ci '00 förut (ca 12mil per dag) och snittade väl en 0,80 ungefär om man inte körde som en tok (ungefär som min Volvo 740 tongue )

STriiiker, Skoda Fabia är mer VW Polo än Golf/A3. Octavia däremot, är ett Golf/A3-bygge wink

TomBjorklund VAGIS Car Club
17 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Sambon kör 2.0FSI (A3-3dörr), snittar 0.6-0.7 landsväg och ca 0.85-0.9 i stan med lite tung fot ibland
och jag kör 2.0TFSI (A3-5dörr), snittar 0.8-0.9 landsväg och 0.95-1.05 i stan smile

överlag så uppskattar iaf vi A3 istället för golf big_smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
STriiiker
17 februari 2014 · 609 Inlägg

Upplevde fabian (-11) som ganska lika en golf V.. såg nu att de flesta fabia har 1,2-1,4 på tok för slitsamt för en sådan att gå på 100 vägar. Blir nog ev. en diesel där med, skatten är låg.

Jag får tacka för era synpunkter, men jag får nog ta en tdi, det är ju 12 mil t o r så det är nog vettigare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang