3934
Sök

GOLF GTI 04 Oljestickan gick i sönder trilla ner plastbit i röret.

2 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
Hej på er.

Grabben har en golf gti 04, han skulle kolla oljan i motorn då gick stickan sönder så att där trilla ner en plastbit på 10x5 mm i röret
min fråga.. hur allvarligt är detta? kan man starta bilen utan att det gör något men bytar olja så snart som möjligt?
får man ut biten den vägen eller den fastnar i filtret?

F%¤#n man blir så trött på allt som kan hända....

tacksam för svar/ mvh Björn:D

2 253 Inlägg
19 februari 2014
Lär ju inte hända något....

Kommer inte genom oljesilen, ej heller genom filtret. Inte ens om plastbiten går sönder i smådelar.

Själv skulle jag inte bry mig alls, inte ens byta olja föränn det är dags.

5 162 Inlägg
19 februari 2014
Jag skulle rekommendera att byta olja för då bör den ju komma med ut om den inte kladdar fast i någon oljehinna eftersom den kanske flyter.
Jag tror inte en plastbit kan göra någon enorm skada såvida den inte fastnar och täpper igen silen, den bör inte följa med upp i motorn osv eftersom det sitter en sil i vägen smile men byt olja och de om den kommer ut vilket den bör göra smile dessutom skadar inte ett oljebyte extra smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
18 433 Inlägg
19 februari 2014
Bjorn916 skrev:
Hej på er.

Grabben har en golf gti 04, han skulle kolla oljan i motorn då gick stickan sönder så att där trilla ner en plastbit på 10x5 mm i röret
min fråga.. hur allvarligt är detta? kan man starta bilen utan att det gör något men bytar olja så snart som möjligt?
får man ut biten den vägen eller den fastnar i filtret?

F%¤#n man blir så trött på allt som kan hända....

tacksam för svar/ mvh Björn:D

Snacka om otur... Var det plastbiten som sitter längst ner på stickan kanske? Det bör väl sitta en oljesil som hindrar större objekt att sugas upp in i oljecirkulationen. Men vem vet. En sil kan vara trasig även om det är rätt långsökt.

Hade det varit min bil hade jag tömt ur oljan och monterat ner sumpen under motorn. Där bör den ligga om den inte fastnat i stickans hål. Montera tillbaka och fyll på med ny olja. Byt filter samtidigt.

EDIT: mb_pucken hann före. Och han har en poäng. Den kan följa med ut om man bara byter olja. Låt oljan passera en tratt med sil i så ser ni.
Senast redigerat av Hybridsmurfen (19 februari 2014)

2 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
tack för alla svar.. jag tror jag testar att bytta oljan och får ut den den vägen...

jag hör av mig hur det går.

mvh Björn

Sök