10061
Sök

Vad ska man välja/tänka på när man köper en Audi A3?

5 Inlägg
3 oktober 2013
Trådstartare
Hej , jag har tänkt att köpa mig en Audi a3 ganska omgående så jag skulle kunna behöva lite proffshjälp tongue

Min gamla A6a fick för många 2or på besiktningen och då tänkte jag att jag kan  köpa en lite mindre och frächare audi.

Det jag behöver hjälp med är alla dessa modeller och vad som är värt och allt man ska tänka på innan köpet.

min budget är mellan 70-80 k och jag vill ha en fräch pigg bil som inte är allt för dyr i försäkring.

Sen vad är skillnaden mellan fsi , tdi , ambition sportsback , s-line . .....jag förstår inget. All hjälp och alla tips är varmt välkommna ! big_smilecoolcool

Finns en chans att jag är inne på disel driven ... är jag ute och cyklar då?
Senast redigerat av lkswe (3 oktober 2013)

1 354 Inlägg
3 oktober 2013
Jag kör en 2.0Tfsi quattro från -08 och kan ju säga att förbrukningen inne i stan (endast stadskörning och inte en enda landsväg på veckor) så ligger medelförbrukningen på 1.34 liter milen och då ändå på V-power soppan. Har inte kört någon turbodiesel men vad jag har hört så är inte förbrukningen speciellt låg för att vara en diesel.

Vet inte vilken modell du letar efter men min är som sagt 5 år gammal och har gått cirka 5500 mil och jag har inte ett enda problem med bilen.

Ett tips är ju att du laddar ner Dekras app till din smartphone och kollar årsmodellen där, de största problemen är stolpade där. Annars så kolla service boken, det är det absolut viktigaste om du frågar mig. Då får du en uppfattning om hur bilen är skött av tidigare ägare.. Sen så ska du provköra hårt, mjäka ingenting då hittar du inga fel, bromsa hårt, varva ur alla växlar, fullt rattutslag och lyssna efter missljud. Hastiga rörelser fram och tillbaka när du kör för å hitta eventuella glapp i styrleder o annat..

A3an är en riktigt skön bil.. Skriv gärna vilken årsmodell du kollar efter!

5 Inlägg
3 oktober 2013
Trådstartare
en i min prisklass som sagt , helst en 05 eller 06a .  big_smile

2 751 Inlägg
3 oktober 2013
A3an har väll inte så många sjukdomar, dock ska du ha en 2.0TFSI eller 2.0FSI så se till att den inte har gått på longlife eller åtminstone att oljan är bytt innan 2000mil gränsen, många lurar sig själva genom att tro att bara för att det är longlife så gäller det 3000mil innan oljebyte.

2.0TFSI i A3 är rätt trevlig kombo smile

Who Djaa bless no man curse

5 Inlägg
3 oktober 2013
Trådstartare
EN 2.0 fsi på 150 hk ? suger det i magen om man trycker på pedalen tror ni? och priset är ca 70-85k för en 05-06a där som gått 12500 mil ... kamrem vid 18000 , är det värt eller prutbart ? vad kostar det bytet?

2 751 Inlägg
3 oktober 2013
lkswe skrev:
EN 2.0 fsi på 150 hk ? suger det i magen om man trycker på pedalen tror ni? och priset är ca 70-85k för en 05-06a där som gått 12500 mil ... kamrem vid 18000 , är det värt eller prutbart ? vad kostar det bytet?

Jag skulle undvika 2.0FSI då jag vet flera bekanta som haft problem med den motorn, 2.0TFSI är ganska snarlik motor men den strular ändå inte lika mycket, konstigt nog.

Kamrem ska du byta efter max 6år eller max 12 000mil, vet att det står 18 000 i handboken, men det hade jag inte litat på.

881 Inlägg
3 oktober 2013
TFSI är det turbo och kompressor, eller vad heter den motorn?

2 751 Inlägg
3 oktober 2013
Nop, det är en 2.0L Turbo.

visa vw 1.4TSI har kompressor/turbo historia.
Endast 3.0TFSI i Audi har kompressor vad jag vet.

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
25 februari 2014
lkswe skrev:
Hej , jag har tänkt att köpa mig en Audi a3 ganska omgående så jag skulle kunna behöva lite proffshjälp tongue

Min gamla A6a fick för många 2or på besiktningen och då tänkte jag att jag kan  köpa en lite mindre och frächare audi.

Det jag behöver hjälp med är alla dessa modeller och vad som är värt och allt man ska tänka på innan köpet.

min budget är mellan 70-80 k och jag vill ha en fräch pigg bil som inte är allt för dyr i försäkring.

Sen vad är skillnaden mellan fsi , tdi , ambition sportsback , s-line . .....jag förstår inget. All hjälp och alla tips är varmt välkommna ! big_smilecoolcool

Finns en chans att jag är inne på disel driven ... är jag ute och cyklar då?

Blev det någon A3a? smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

Sök