Hur skyddar man sin bil bäst mot rost i vinter?

emma92
23 oktober 2012 · 68 Inlägg

Nu är det såhär att jag gärna  vill veta dom absolut bästa tipsen mot att skydda sin bil mot rost i vinter!

Har en Mazda 323 som rostade sönder helt förra vintern på balkar (är som kex och gick ej genom besiktningen).
Nu har ja en golf 3 -92 som är väldigt fin å fräsch så vill gärna den överlever vintern på bästa sätt:P

Mata på med era bästa tips! cool

Mvh Emma

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
23 oktober 2012 · 1 342 Inlägg

Ställer undan den är väl de absolut bästa, annars lackskydd, oljespruta under, lämna den till mr cap eller nån smile

Audis in Scandinavia Crew
emma92
23 oktober 2012 · 68 Inlägg

NIKKELICIOUS skrev:
Ställer undan den är väl de absolut bästa, annars lackskydd, oljespruta under, lämna den till mr cap eller nån smile

Hehe undanställd blir den nog inte, bor man såhär åt norrlandshållet så kan verken jag eller bilen hålla oss inomhus:)

Tack för tipsen!
Dehär lackskyddet vad är det?

Mvh Emma

Bompeman
23 oktober 2012 · 679 Inlägg

Tvätta bilen så ofta du kan, gör en stor skillnad!

emma92
23 oktober 2012 · 68 Inlägg

Bompeman skrev:
Tvätta bilen så ofta du kan, gör en stor skillnad!

Okej. Tack!smile

Mvh Emma

soyd
23 oktober 2012 · 1 853 Inlägg

emma92 skrev:
Tack för tipsen!
Dehär lackskyddet vad är det?

Mvh Emma

Här är ett exempel på lackskydd: Autosmart Silver Seal Nano 2K. Som är framtagen för våra Norrländska klimat.. Kostar väll en 3000kr ca om man ska lämna in bilen...

/mvh soyd

Senast redigerat av soyd (23 oktober 2012)

henke_99 Offroad Racing
23 oktober 2012 · 3 122 Inlägg

Att alla jämt fokuserar på bilens lack... Underredet är minst lika viktigt och det får ofta ingen omtanke alls. Det finns flytande underredsmassa i olika tjocklekar som man sprutar med spruta över hela underredet, i hjulhus och i alla balkar osv under. Hittar man balkar som det inte finns hål i så borrar man egna. (trösklar kan t.ex vara såna ibland) Det är lika viktigt att få rostskydd i balkarna som utanpå. Och detta är ingen engångsgrej utan bör gärna göras årligen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
JFfoto
23 oktober 2012 ·

henke_99 skrev:
Att alla jämt fokuserar på bilens lack... Underredet är minst lika viktigt och det får ofta ingen omtanke alls. Det finns flytande underredsmassa i olika tjocklekar som man sprutar med spruta över hela underredet, i hjulhus och i alla balkar osv under. Hittar man balkar som det inte finns hål i så borrar man egna. (trösklar kan t.ex vara såna ibland) Det är lika viktigt att få rostskydd i balkarna som utanpå. Och detta är ingen engångsgrej utan bör gärna göras årligen.

Håller med, jag lackskyddar ju inte huven främst för att förebygga rost, utan för att inte all skit ska bita sig fast och så.

Många hobbyrekondare lackskyddar nog inte överallt i skarver, t.e.x undersidan av huven, dörrkanterna på innersidan o.s.v.. det är det är där man främst ska koncentrera sig på, fast eftersom dörrkanterna på innersidan inte syns, så skulle jag häldre lagt något rostskyddsmedel istället, transparent, eller ljusbrunt som det brukar finnas.. detta skyddar nog mer än lackskydd inför vintern.

Eller varför inte plastidp? bara en tanke, om man gör rent t.e.x nederkanterna på dörrsidorna, på innersidan ordentligt.. väldigt noggrant. Sen lägger man ett lager plastidip som skydd över vintern bara.. bara dra av på sommaren..

Senast redigerat av Kalltkaffe (23 oktober 2012)

emma92
23 oktober 2012 · 68 Inlägg

henke_99 skrev:
Att alla jämt fokuserar på bilens lack... Underredet är minst lika viktigt och det får ofta ingen omtanke alls. Det finns flytande underredsmassa i olika tjocklekar som man sprutar med spruta över hela underredet, i hjulhus och i alla balkar osv under. Hittar man balkar som det inte finns hål i så borrar man egna. (trösklar kan t.ex vara såna ibland) Det är lika viktigt att få rostskydd i balkarna som utanpå. Och detta är ingen engångsgrej utan bör gärna göras årligen.

Det var mest under jag ville ha mest tips om eftersom min andra bil gick åt helvete. Balkarna vart helt förstörda och den gick verkligen inte igenom besiktningen. Dom skrattade högt och frågade om jag äns vågat köra bilen -.-

Då hade jag oxå innan vintern målat på underredsmassa men det hjälpte inte alls. Iofs var bilen fusklagad oxå fick jag reda på. Inget kul köptongue

Men golfen min ska fasen hålla!smile

emma92
23 oktober 2012 · 68 Inlägg

Kalltkaffe skrev:

henke_99 skrev:
Att alla jämt fokuserar på bilens lack... Underredet är minst lika viktigt och det får ofta ingen omtanke alls. Det finns flytande underredsmassa i olika tjocklekar som man sprutar med spruta över hela underredet, i hjulhus och i alla balkar osv under. Hittar man balkar som det inte finns hål i så borrar man egna. (trösklar kan t.ex vara såna ibland) Det är lika viktigt att få rostskydd i balkarna som utanpå. Och detta är ingen engångsgrej utan bör gärna göras årligen.

Håller med, jag lackskyddar ju inte huven främst för att förebygga rost, utan för att inte all skit ska bita sig fast och så.

Många hobbyrekondare lackskyddar nog inte överallt i skarver, t.e.x undersidan av huven, dörrkanterna på innersidan o.s.v.. det är det är där man främst ska koncentrera sig på, fast eftersom dörrkanterna på innersidan inte syns, så skulle jag häldre lagt något rostskyddsmedel istället, transparent, eller ljusbrunt som det brukar finnas.. detta skyddar nog mer än lackskydd inför vintern.

Eller varför inte plastidp? bara en tanke, om man gör rent t.e.x nederkanterna på dörrsidorna, på innersidan ordentligt.. väldigt noggrant. Sen lägger man ett lager plastidip som skydd över vintern bara.. bara dra av på sommaren..

Exakt dedär har jag oxå funderat på, borde ju fungera:P Men under bilen är man nästan mest rädd om. Skärmkanter å sånt kan man laga rätt lätt.

mvh Emma

henke_99 Offroad Racing
23 oktober 2012 · 3 122 Inlägg

En bil rostar inte sönder totalt över en vinter, det tar flera år. Så har det redan börjat bli rostskador så blir dom ju inte bättre. Men fixar men ordentligt rostskydd under så kan man i princip stoppa fortsatt rostande helt. Och främst så krävs det att man har tunt (lättflytande) rostskydd som man kan spruta på både i och utanpå balkar, det kryper in ordentligt i alla skrymslen o vrår. Även i porer som blivit av rost och hindrar fortsatt rostande. Använder man för tjockt medel så binder man kanske in rost och fukt o det rostar om man har otur ändå värre...

Så först ett tunt medel som man sprutar på med en spruta (finns särskilda med för detta ändamål med en slang för att nå in i balkar osv) och sen ett tjockare där chassit utsätts hårt för sprut från hjulen osv.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
micraracing
25 februari 2014 · 51 Inlägg

Jag har det här på min bil och är väldigt nöjd, det är det bästa höst/vinter tipset jag kan ge smile http://www.switchnano.se/nanolex-ultra-paint-alloy-set

Mazda MX-5 "Miata" (1998)
micraracing
25 februari 2014 · 51 Inlägg

glömde skriva att det håller i hela 24 månader vilket passar mig bra som är ganska lat big_smile

micraracing skrev:
Jag har det här på min bil och är väldigt nöjd, det är det bästa höst/vinter tipset jag kan ge smile http://www.switchnano.se/nanolex-ultra-paint-alloy-set

Mazda MX-5 "Miata" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang