Alfa Romeo 147 -02. Motorn skar efter att kamremmen gått sönder. Vems fel?

gonzolito
25 februari 2014 · 73 Inlägg

Hej!
Syrrans Alfa 147 -02 som gått drygt 5000 mil fick generatorremmen bytt(ny sattes dit då den hade gått sönder) av en Meca-verkstad. De påstod att allt var klart o syrran körde hem. Hon märkte dock att bilen gick konstigt. Dagen efter skar motorn! Hon fick den bärgad till en Alfa-verkstad som kunde konstatera att rester av gen-remmen hade kommit in och bidragit till att kamremmen pajat. Kamremmen byttes för knappt 2 år sedan och bilen var annars i toppskick, verkligen. Nu sitter hon hon med en fantastiskt fin bil utan motor. Den måste bytas. Ska hon verkligen behöva slänga ut 25-35000 på en refurbished motor eller kan hon göra på något annat sätt/få ekonomisk ersättning eller nått? Om inte så blir jag lite rädd över att detta faktiskt kan hända vem som helst när som helst utan förvarning trots att bilen verkar vara i toppskick! Skrämmande och för jävligt rent ut sagt. Uppskattar seriösa svar så om någon tänkte skriva : "Shit happens!", snälla låt bli.

Mvh,
Gonza

mb_pucken
25 februari 2014 · 5 087 Inlägg

Personligen tycker jag verkstaden har gjort de dom ska men kanske lite slarvigt som inte upptäckt eventuella rembitar vid remskivan. Sen är det inte säkert att det syntes några bitar.
Sen skulle din syster åkt tillbaka direkt när hon noterade att bilen ej gick bra eller började gå dåligt. Eftersom hon fortsatte köra så får hon nog skylla sig själv. Bilen kan ju ha gått bra vid verkstadens provstart/körning.
Så i mina ögon tror jag att ersättning från verkstaden blir svårt då motorraset Igentligen är ett följdfel av remmen och inte en felaktig reparation.
Skulle man kolla kamremmen på alla bilar som kört av aggregatremmen så skulle det bli mycket onödigt jobb.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
gonzolito
26 februari 2014 · 73 Inlägg

Visst kan man tycka så MEN om man väger "mycket onödigt jobb"  mot att man ska behöva punga ut med 25-35000 eller mer pga slarv så kan jag personligen tycka att en verkstad ska ta mer ansvar och inte bara fixa problemet utan kolla runt omkring efter ev följdfel...tydligen är det inte ovanligt att rester hamnar i motorn. Syrran frågade dem om så var fallet och verkstan menade på att det inte fanns något, det brukar det aldrig vara utan att remmbitarna försvinner av sig självt..... tydligen inte!!!

xXSammy
26 februari 2014 · 6 571 Inlägg

Fråga AR verkstaden om de kan konstatera ifall det blev ett följd fel utav aggregat remmen eller om MECA har gjort ett slarvjobb och inte städat upp remresterna.

Kräv att få se på arbetsordern och stå upp, har de provkört? Varför inte skrivit det då på ordern? Hade det kontrollerat efter rem rester etc. ?

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang