7878
Sök

Montera ihop bilen med rostfria bultar?

6 740 Inlägg
24 februari 2014
Trådstartare
hej och hallå! big_smile

Blandar man olika material när man svetsar typ som plåt o rostfritt så kommer ju det börja rosta pga olika material.
Detta har gjort mej fundersam. Tänkte snart skruva ihop min bil o tänkte då använda rostfria bultar.
Är det bra? Det är växellådsbalk o lite sånt ja tänkte montera dit med rostfria bultar, o  balken som detta ska sitta i är gjord av plåt tongue

Hur kommer detta fungera? Kommer det börja rosta likt förbannat bara för det är olika material?
Har även en kåpa i aluminium ja sa skruva fast med dessa bultar, hur funkar det?

Vill inte att det ska göra mer skada än nytta smile
Vad jag hört så ska detta inte vara någon fara.
Tack på förhand!
mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 740 Inlägg
24 februari 2014
Trådstartare
vet att jag gjort en tråd om detta innan som ja inte kunde hitta nu men nu lyckades ja hitta den smile
Verkar ju vara lugnt enligt mina svar jag fick där tongue
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=268901

Du är liv

Teknisk
328 Inlägg
24 februari 2014
Är egentligen ingen bra idé att blanda olika material i mutter och skruv då metallers elasticitetsmodul skiljer sig åt. Är lätt att materialens olika hårdhetsgrad leder till gängbrott i den "klenare" metallen.
Om du momentdrar de rostfria skruvarna enligt rekommendationerna för dessa överstigs mest troligt momentgränsen för gängorna i chassiet och de går således sönder.
Om du däremot drar skruvarna med momentet som rekommenderas för gängorna i  chassiet kommer förspänningen i skruvarnas gängor att bli för liten och skruvarna vibrerar loss.

Detta är såklart rent teoretiskt, men det är ett fullt möjligt scenario.
Klart att det går att lösa det mesta med div. gänglåsningar etc. men det känns ju lite som att gå fel väg.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
25 februari 2014
Helst låta bli att blanda material men det är bara så jag är lärd smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

6 740 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
okej tackar för svaren big_smile
Jag köpte mej ett par vanliga bultar istället så slipper man tänka på detta cool
mvh

Du är liv

och Dupont
581 Inlägg
27 februari 2014
Vad jag lärde mig på kemin i skolan så har metaller olika "värde", om 2 metaller av olika värde är brevi varandra kommer den med mindre värde att "rosta" bort först. Tex, en del större båtar har zinktackor fästa på skrovet, zinket angrips först av "rost" innan skrovet rostar. zinket har då mindre värde an stålet i skrovet. Så har jag förstått det. smile
Fast ja kan ha fel som vanligt tongue

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

Teknisk
328 Inlägg
27 februari 2014
Dupond skrev:
Vad jag lärde mig på kemin i skolan så har metaller olika "värde", om 2 metaller av olika värde är brevi varandra kommer den med mindre värde att "rosta" bort först. Tex, en del större båtar har zinktackor fästa på skrovet, zinket angrips först av "rost" innan skrovet rostar. zinket har då mindre värde an stålet i skrovet. Så har jag förstått det. smile
Fast ja kan ha fel som vanligt tongue

Det du beskriver är så kallade "offeranoder", dvs metallbitar som är till för att korrodera istället för båtskrovet. När de är förbrukade är de oftast lätta att ersätta så att skrovet fortsätter att skyddas. Så det du lärt dig i skolan är helt rätt.

Korrosion är dock inte det största problemet i detta fall, utan det är av mer mekanisk karaktär.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 februari 2014
Aluminium ska absolut skruvas med rostfritt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök