2433
Sök

Volvo 945 LTT -95 Ännu en som inte startar.

Varningar. 36
1 200 Inlägg
13 februari 2014
Trådstartare
Tjo!

Bilen är STENDÖD
trots att jag bytt och testat diverse olika delar.
Bilen luktar soppa nå fruktansvärt och stiften är dyngsura så soppa får den, tycks även ha någon liten gnista, dock ganska VIT om det nu har någon betydelse? Gnista som gnista på en sån här maskin väl?

Jag har bytt
Databoxar. (Bränsle och tänning)
Tändstift. (nya)
VR-sensor/Vevaxellägesgivare. (ny)
Tändmodul. (ny)

Testat med startgas men ingen reaktion.
Kollat och ställt in kam-remmen.
Gjort rent fördelarlock och rotor.
Jag har 12v vid spolen och gnista på stiften.

Så några tips vart jag kan fortsätta?
TPS (Throttle position sensor) är väl nästa misstänkta men den brukar väl inte ge upp i vanliga fall?

Vore finfint om jag kunde få lite fler åtalspunkter att kolla på denna misstänkta SKITBIL. Mvh Karlsson

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

1 231 Inlägg
13 februari 2014
byt stift och kablar!

Varningar. 36
1 200 Inlägg
13 februari 2014
Trådstartare
LÄS:

TFkarlsson skrev:
Jag har bytt
Databoxar. (Bränsle och tänning)
Tändstift. (nya)
VR-sensor/Vevaxellägesgivare. (ny)
Tändmodul. (ny)

Kablarna är nya sen innan så dom bör inte vara vajsing på.

1 562 Inlägg
13 februari 2014
Har du kollat felkoder, Pumprelät brukar ju ha dåliga lödninngar, och även det som sitter på expansionskärlet till spridarna. Sprätt upp och kolla dem. Bränsleboxen du satte i har väl ingen startspärr?
Senast redigerat av mange_240 (13 februari 2014)

1 231 Inlägg
13 februari 2014
då gissar jag på stiften.. han hade ju soppa så nåt med et äre nog inte!

1 562 Inlägg
13 februari 2014
Pumprelät matar ju även andra saker med ström så det kan ställa till märkliga bekymmer, även en läckande bränsletrycksregulator skulle man väl kunna misstänka. Men du har helt rätt är stiften sura lär den inte starta, även om allt annat är i ordning. Byt och lägg de sura på tork.

Varningar. 36
1 200 Inlägg
15 februari 2014
Trådstartare
Motorn pumpar in soppa så in i fruktansvärt på 2'an och 4'an att den trycker ner soppan i botten.
Tar jag ur spridarkontakterna så pumpar den ändå in soppa på starten?
Jag har bytt i stort sett ALLT och behöver fan tips nu alltså det börjar bli brådtom..

Och jag har ingen gnista heller längre.
Det jag har kvar att testa är att byta tändspole, för ström TILL spolen finns men inte ifrån och allt annat är i stort sett kollat/testat/utbytt..

Varningar. 36
1 200 Inlägg
15 februari 2014
Trådstartare
Har mätt upp bränsletrycket till 2.4 så det är lugnt.

6 740 Inlägg
15 februari 2014
så dom pumpar även in soppa om du kopplar ur dom? låter ju som dom har hängt sej. prova byta spridare o btr. Btr kan ju också ha hängt sej o då kan inte bensinen som pumpas fram återvända till tanken via returledningen utan då blir det ett jävla tryck i spridarbryggan o all bensinen går in i motorn istället. Du kanske har så högt tryck där framme att spridarna inte orkar stänga? smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Varningar. 36
1 200 Inlägg
15 februari 2014
Trådstartare
Snyggt jag gjorde rent returen och det igår ifall att det var där det var vajsing men blev ingen skillnad så jag får kolla BTR'en ikväll!
Tack för tipset.

Jag märkte även att när jag öppnade tanklocket så pös det som fan så någon form av undertryck verkar det vara där i och det kan ju också vara en bov på sitt vis.

6 Inlägg
22 februari 2014
Har du tillgång till multimeter så kan du följa denna test för att försöka ringa in felkällan.

Resistans i primärlindningen på t-spole ( kontakt 1 och 15 ) 0,6-0,9 ohm
Sekundärlindningen ( kontakt 1 och högspänningsuttaget ) 6,5-9,0 kohm

Jag har fattat det som att du inte har felkodsdosan? I så fall kan du ju inte köra ett test....

Startar inte motorn, kotrollera säkring 1 så att den är felfri.

Din gnista är svag/ sporadisk/ utebliven:

-Se till att tändning är frånslagen
-Ta bort kotanktstycket från styrenheten
-Ta bort skyddskåpan på kontakten ( tre skruvar ) och dra ur de rosa plastkammarna på sidorna av kontakten. Vid hålen finns stiftets nummer och i hålen sticker du in multimetern.
-Kontrollera att alla kontakthylsor ligger i samma höjd
-Anslut voltmeter mellan anslutning 5 och jord. 12V ska visas.
-Anslut voltmeter mellan anslutning 6 och styrenhetens stomme ( antar att dom menar boxen, annars jord helt enkelt ), slå på tändningen. 12V ska visas. Slå av tändningen.
-Anslut ohmmeter mellan stomme och anslutning 20, testa sedan med 14. Ska visas 0ohm
-Anslut ohmmeter mellan stomme och anslutning 2. Vid grader celsius 20=2700, 0=6000, -20=15000 ohm ca ( temperaturmätaren )
-Anslut ohmmeter mellan stomme och anslutning 7. Ska vara 0 ohm. Tryck ner gaspedalen en aning. Oändligt motstånd ska visas
-Anslut voltmeter mellan stomme och anslutning 8. Slå på tändningen. ca 0,1V ska visas. Slå av tändningen
-Anslut ohmmeter mellan anslutning 10 och 23. 240+-25ohm ska visas ( impulsgivaren )
-Kontrollera att skärmningen är ansluten till uttag 11 ( skärmningen av impulsgivaren )
-Ta bort kontaktstycket från knackgivaren och överbygla mellan stiften ( knackgivaren sitter under insuget mitt på motorblocket ). Anslut ohmmeter mellan anslutning 12 och 13. 0 ohm ska visas

Kontroll av slutsteget/ modulen
tändningen ska vara frånslagen när kontakten tas bort/ sätts dit

-Ta bort kontaktstycket från slutsteget och dra av damasken så att ledningsanslutningarna friläggs
( anslutningen ska ha 6 stift. Det ska vara 3 skåror på ena sidan av kontakten och två på andra. Vänd kontakten så du har de två skårorna uppåt, då är stiften numrerade 1-6 från vänster).
-Anslut en ohmmeter mellan anslutning 1 och 4. 0,6-1,0 ohm ska visas
-Om motståndet är för högt, anslut ohmmeter mellan kontakt 1 och 15 på tändspolen. 0,6-1,0 ohm ska visas
-Anslut ohmmeter mellan kontakt 1 och högspänningsuttag på tändspolen. 6,5-9,0 kohm ska visas
-Anslut ohmmeter mellan modulens kontakt 2 och stomme. 0 ohm ska visas
-Kontrollera att ledningarnas avskärmning är korrekt ansluten till kontakt 3

Slå på tändningen

-Anslut voltmeter mellan stomme och kontakt 4. 12V ska visas
-Kör startmotorn och avläs spänningen på samma kontakt. Värdet ska inte understiga 10,5V
-Anslut voltmeter mellan kontakt 5 och stomme. Avläs voltmeter medan startmotorn körs. En spänning som pulserar mellan 0 och 2V ska visas

Är allt ok så bör det vara styrenheten som är felaktig

Varningar. 36
1 200 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
Problem solved. BTR varde problemet. Membranet hade satt sig så att den inte släppte tillbaka soppan i returen och tröck därför motorn full med bensin.

Sök