Har du tillgång till multimeter så kan du följa denna test för att försöka ringa in felkällan.
Resistans i primärlindningen på t-spole ( kontakt 1 och 15 ) 0,6-0,9 ohm
Sekundärlindningen ( kontakt 1 och högspänningsuttaget ) 6,5-9,0 kohm
Jag har fattat det som att du inte har felkodsdosan? I så fall kan du ju inte köra ett test....
Startar inte motorn, kotrollera säkring 1 så att den är felfri.
Din gnista är svag/ sporadisk/ utebliven:
-Se till att tändning är frånslagen
-Ta bort kotanktstycket från styrenheten
-Ta bort skyddskåpan på kontakten ( tre skruvar ) och dra ur de rosa plastkammarna på sidorna av kontakten. Vid hålen finns stiftets nummer och i hålen sticker du in multimetern.
-Kontrollera att alla kontakthylsor ligger i samma höjd
-Anslut voltmeter mellan anslutning 5 och jord. 12V ska visas.
-Anslut voltmeter mellan anslutning 6 och styrenhetens stomme ( antar att dom menar boxen, annars jord helt enkelt ), slå på tändningen. 12V ska visas. Slå av tändningen.
-Anslut ohmmeter mellan stomme och anslutning 20, testa sedan med 14. Ska visas 0ohm
-Anslut ohmmeter mellan stomme och anslutning 2. Vid grader celsius 20=2700, 0=6000, -20=15000 ohm ca ( temperaturmätaren )
-Anslut ohmmeter mellan stomme och anslutning 7. Ska vara 0 ohm. Tryck ner gaspedalen en aning. Oändligt motstånd ska visas
-Anslut voltmeter mellan stomme och anslutning 8. Slå på tändningen. ca 0,1V ska visas. Slå av tändningen
-Anslut ohmmeter mellan anslutning 10 och 23. 240+-25ohm ska visas ( impulsgivaren )
-Kontrollera att skärmningen är ansluten till uttag 11 ( skärmningen av impulsgivaren )
-Ta bort kontaktstycket från knackgivaren och överbygla mellan stiften ( knackgivaren sitter under insuget mitt på motorblocket ). Anslut ohmmeter mellan anslutning 12 och 13. 0 ohm ska visas
Kontroll av slutsteget/ modulen
tändningen ska vara frånslagen när kontakten tas bort/ sätts dit
-Ta bort kontaktstycket från slutsteget och dra av damasken så att ledningsanslutningarna friläggs
( anslutningen ska ha 6 stift. Det ska vara 3 skåror på ena sidan av kontakten och två på andra. Vänd kontakten så du har de två skårorna uppåt, då är stiften numrerade 1-6 från vänster).
-Anslut en ohmmeter mellan anslutning 1 och 4. 0,6-1,0 ohm ska visas
-Om motståndet är för högt, anslut ohmmeter mellan kontakt 1 och 15 på tändspolen. 0,6-1,0 ohm ska visas
-Anslut ohmmeter mellan kontakt 1 och högspänningsuttag på tändspolen. 6,5-9,0 kohm ska visas
-Anslut ohmmeter mellan modulens kontakt 2 och stomme. 0 ohm ska visas
-Kontrollera att ledningarnas avskärmning är korrekt ansluten till kontakt 3
Slå på tändningen
-Anslut voltmeter mellan stomme och kontakt 4. 12V ska visas
-Kör startmotorn och avläs spänningen på samma kontakt. Värdet ska inte understiga 10,5V
-Anslut voltmeter mellan kontakt 5 och stomme. Avläs voltmeter medan startmotorn körs. En spänning som pulserar mellan 0 och 2V ska visas
Är allt ok så bör det vara styrenheten som är felaktig