7891
Sök

TIPS för tvätta bort gammal olja å skit från motor.

583 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
tjoo!!

tog nyss ut motorn i bilen som topplockspackning gick på tidigare så det blev olja på typ hela motorn.
skulle nu behöva något bra medel för tvätta bort skitet!smile

har testat med kalk avfettning från jobbet men blev inge vidare bra tongue
tips? smile

6 740 Inlägg
27 februari 2014
kallavfettning o högtryckstvätt o sedan pajax grovrent o högtryckstvätt, funka fint för mej iaf wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

309 Inlägg
27 februari 2014
Lägg på ett varv Herosolv, vänta 15min, lägg ett varv koncentrerad Autosafe 648, vänta 5-10min och skölj av med högtryck(varmvatten), snåla inte med medlet och upprepa tills ren smile Bra, men kanske lite dyrt.

Eller några andra starka medel, kallavfettning+alkalisk= Guld
Senast redigerat av maaw (27 februari 2014)

1 321 Inlägg
27 februari 2014
Avfettningsmedlet som dom säljer som "DIESEL" på mackarna funkar fint som fan annars! :-)
Senast redigerat av Volvofarfar (27 februari 2014)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

En Medlem
405 Inlägg
27 februari 2014
Håller med ovan. diesel fungerar mycket bra och kostar endast ca 14kr/ liter. Bensin kan man också använda men är extremt brandfarligt så rekommenderas ej. Bäst är att blanda det i en tryckflaska från typ Jula.

Vet att CRC har en röd sprayflaska som heter något i form med "degreaser" som fungerar väldigt bra.

När det gäller olja så behöver du en petroleumbaserad avfettning så kör inte med tex fälgtvätt (alkalisk) då den biter dåligt på oljor.
Senast redigerat av -matte (27 februari 2014)

Muttley
28 februari 2014
5-56 funkar ganska bra.  Rengjorde alltid oljespill från kedjor på hojjarna med det.  Spraja på låt verka nån minut och sen torka av eller skölj

Saab älskare!
4 597 Inlägg
28 februari 2014
kallavfettning, låt verka 5-10 minuter o sen högtryck smile riktigt med kallavfettning!

583 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
Tack för alla tips!smile nu har man lite och välja i mellan!smile

Sök