7887
Sök

Volvo 850 laddar ur

1 354 Inlägg
1 mars 2014
Trådstartare
Hej! Har en Volvo 855 GLT som laddar ur batteriet. Först bytte jag batteri och då fungerade bilen i.. 4-5 månader och för en vecka sen var den tvärdöd, startmotorn klickade och allt. Fick starthjälp och bilen gick igång, idag skulle vi åka igen och då var det tvärdött. Tog loss batteriet för att ta hem det och ladda men vad kan det vara som drar? Drog ur säkringen till baslåda och allt sånt så det borde ju ge sig tycker jag. Kan det vara så enkelt att batteriet laddade ur sig, laddades inte upp ordentligt då vi körde i cirka 40 min, stängde av och åkte sen 25 min nästa gång?

Börjar bli så less nu när det varit mycket som gått sönder och pengar som behövt gå på bilen. Bilen i fråga är ju gammal och man får inga pengar för den vid försäljning så skrota är ett alternativ om jag inte kan felsöka på ett ENKELT sätt. Sen orkar inte jag ha något annat Jon som ringer o terroriserar mig för att det är fel på bilen även om jag underrättat köparen om det. Hur blir det då med skatten som är kvar? Sambon börjar bli jävligt trött på den gamla häcken också så skrota är väl det som känns bäst, hur hade du gjort?

1 818 Inlägg
1 mars 2014
Att skrota bilen endast för att den inte laddar som den ska låter lite väl drastiskt i mina öron.
Om den inte laddat upp batteriet under en timmes körning tyder ju på att generatorn inte ger tillräckligt, mät upp hur den laddar för att veta säkert.
Att den står och drar ut strömmen kan bero på att något står igång trots allt, ett vanligt fel är "startdosan" bakom tändningslåset inte stänger av allt. Lätt att byta!

21 761 Inlägg
1 mars 2014
Mack855 skrev:
om jag inte kan felsöka på ett ENKELT sätt.

Börja med att ladda upp batteriet med en batteriladdare, sedan plockar du fram en multimeter (som helst kan mäta 2-20 A likström) och gör några enkla mätningar.

Första mätningen är att starta motorn och låter den gå på tomgång, mät vilken spänning det är både på batteriet och generatorn när endast halvljuset är igång. Sedan mäter du när motorn har 1500-2000 varv konstant och dessutom har kupefläkt+elbakruta+eventuella elsitsar påslagna. Spänningen vid samtliga mätningar bör vara omkring 14 V eller högre, det är dock ingen katastrof om spänningen är någon tiondel mindre (tex 13,8 V).

Håller sig spänningen inom rimliga gränser så stänger du av motorn och ser till att precis allting är avslaget, lås sedan dörrarna.

Plocka loss pluskabeln på batteriet, sätt multimeterns ena mätkabel på batteripluspolen och den andra mätkabeln på batteripluskabelns kabelsko. Multimetern ska vara ställd i läge för likströmsmätning och lämpligt mätområde är 2/10/20 A beroende på mätare.

Om bilen har larm som tar litegrann tid på sig för att gå i viloläge så väntar du i typ 20-30 minuter med att läsa av mätvärdet. När allting har gått i viloläge så kollar du vilket värde som visas på multimetern, det bör ligga på mindre än 50 mA.

Skriv vilka värden du mäter fram så kan vi nog ge mer råd sedan. Mätningarna ser kanske avancerade ut, men är ganska enkla. smile

4 586 Inlägg
1 mars 2014
Kan vara låskistan som är trasig och då lyser innerbelysningen i dörren jämt även vid stängd dörr. Haft det på 2st volvo bilar kan även vara så på din.

2 452 Inlägg
1 mars 2014
kan vara så att kolen är slut i generatorn så laddar den inte,hade samma på min...har bytt kolen i generatorn samnt gett den ett nytt batteri o nu inga problem.

döden kommer tillbaka

1 354 Inlägg
1 mars 2014
Trådstartare
Vet ni, känns jävligt skönt med folk som kommer med lösningar smile Ska försöka få bukt med problemet. Ska se om en polare kan hjälpa till så mätningarna blir rätt. Tror mest på generatorn men.. Någon som har en gissning på bad en NY generator kostar? Kan väl meka till viss del, ska kolla i haynes boken imorn om jag klarar det själv beroende på vad kompisen säger smile Tack för tipsen!

2 452 Inlägg
2 mars 2014
kan säga så här kolen kostar 850 kr på volvo.....finns att köpa på biltema med bara om nr stämmer på generatorn,min fanns inte med rätt nr så var tvungen o köpa på volvo.utbytes generator ligger väl på ungefär 1800 kr tror.

döden kommer tillbaka

1 354 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
Fyfan, då får det bli skroten för en beggad eller mekonomen. Tack för svar!

Sök