Ninjafinnen skrev:
Hej
Har en fråga angående hjullagerbyte. Nu är det så att jag har ett nyligen bytt hjullager på ena sidan och ett som är dåligt. Låter rätt så mycket och det är som ett ständigt hummande ljud som blir starkare och högre varje gång jag svänger vänster på ratten. Och blir helt knäpptyst så fort man svänger höger. Frågan är vilken sida som då är dålig för enligt förra ägaren hade han bytit på ena sidan men inte den andra och jag vill ju helst inte ta fel på vilken sida det är och råka byta ut ett fräscht hjullager.
Jag har hört en del angående det att till exempel om det låter när man svänger vänster så är det höger sida som är dåligt och sen har jag hört att det är tvärtom (alltså vänster som låter = vänster som är dålig).
Så nu är jag osäker på hur det är så ni som har erfarenhet av det kan gärna förklara detta för jag har nämligen aldrig bytit ett hjullager.

Tack på förhand!
Mvh Ninjafinnen

Lyft upp bilen, snurra på hjulet och lägg handen på fjädern, vibrationer = lagret dåligt, inga vibrationer = gå vidare till nästa sida...

//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...