5520
Sök

Inpassning av karossdelar, hur göra RÄTT?

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 mars 2014
Trådstartare
Förmodligen får jag hemma bilen i veckan efter operation "Bakaxel". Tanken är att sedan plocka ihop bilen helt o hållet. När bilen lackades om 2011 gjordes det i delar, dvs dörrar,huv,skärmar mm plockades bort. Passningen är OK, men inte mer, Innan lack var passningen 100%. Min fråga är hur passar man in dörrar, framskärmar, huv mm enklast? Bakluckan passar precis lika bra som innan så den fick firman tillbaka rätt big_smile. Dörrarna passar typ 98%. Iaf planen är denna:
1: Passa in dörren mot bakskärmen, så den stängs "superlätt" o allt är i linje till 100%. Detta tänkte jag göra genom att plocka bort framskärmen, stänga dörren, o sedan lossa skruvarna vid gångjärnen o justera/shimsa efter behov, korrekt att göra så?
2: När dörren sitter 100%, sätter jag dit framskärmen, dvs ser till att att allt är 100% i linje.
3: Steg 1+2 görs om på andra sidan
4: Grill + främre kofångare passas in
5: Huven lyftes på plats o passas in, shimsas vid behov (borde inte behövas, shimsen bör väl läggas under framskärmarna...)
6: Kontroll av spalter på nytt samt ev finjustering.

Nedan ser ni på vilket (felaktigt) sätt dörrarna demonterades, hade varit smartare att dela gångjärnen, 2 bultar o klart...Professionella tips mottages tacksamt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81291/81291-0dbff38d0bb7c8fc5fed597522dea6c4.jpg
Senast redigerat av dawwe (4 mars 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Turbo lover
555 Inlägg
4 mars 2014
Mitt råd är tyvärr att lämna in till proffs om du har råd smile Gjorde misstaget att lossa huvgångjärnen på fel ställe när jag lackade om huven och framskärmarna på min E38 löst, var ett rent helvete att få det bra och 100% nöjd är man ändå inte. Dock är det aldrig 100% från fabrik heller om man kollar andra bilar.

Blev helt tokig på att justera in dörrar och annat på min Saabcabbe också så nä jag låter nog nån annan göra det nästa gång smile

Nej men annars verkar din ordning rätt logisk. Var försiktig och ha minst 2 kompisar som kan hjälpa till att hålla huv och annat.

Sök