3469
Sök

volvo 460 problem!

2 Inlägg
5 november 2005
Trådstartare
Hejsan

jag har problem med min volvo 460 GL, det började med att växellådan giick åt pipan så jag inte kunde koppla ur.
Det visade sig vare en styrning (plåtrör) till urtrampningslagret som hade gått av.
Men nu har jag bytt växellåda, som för övrigt var otroligt mycket mer komplicerat än vad det behövde vara
(bra konstruktion volvo), men nu har jag satt ihop bilen igen och det blev inga delar över smile.
Men problemet kvarstår, när man försöker lägga i en växel så rasslar det bara i skiten precis som om man inte har
tryckt ned kopplingen. Men det är inget fel på själva kopplingen, man ser tydligt hur lamellerna delar på sig.
Någon påstod att det kan ha med växelföraren, att den är för lång eller för kort.
Vi tog nog bort den på fel sätt så att den kan ha blivigt förskjuten åt något håll när vi satte tillbaka den igen är mycket möjligt.
Vet någon om detta kan vara fallet? Har någon råkat ut för det?

mvh

Johan

2 Inlägg
6 november 2005
Trådstartare
jag rev isär skiten igen och det visade sig att det var en av fjädrarna i lamellerna som hadde lossnat!!!

jaja nya lameller påväg nu iaf.

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
6 november 2005
Växellänkaget ska gå att justera. Skulle själv behöva göra det på 440n men har inte orkat än. Lite trögt att få i ettan, men sålänge det går så är väl inte "sparken i ändan" så hård..

433 Inlägg
7 november 2005
Jobbig bil sad en av Volvos lågmärken enligt mig själv..

Sök