11753
Sök

Toyota Celica GTI-92 Gick inte igenom besiktning, värt att fixa?

3 Inlägg
11 mars 2014
Trådstartare
Hej jag har en toyota Celica GTI-92 som utöver de punkter som jag visar nedan är i bra skick. Har bytt koppling samt ett hjullager det senaste året men den gick tyvärr inte igenom besikntingen senast. Har fått bud på ca 14-15 tusen när den var hel men nu har jag svårt att sälja den för 4000 kr ens. Hur svårt är det att fixa följande fel?

PS: Är inte särskilt bra med bilar.

1. (EG: 8.2.1.2) Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt
2. Infästning länkarm, bak vänster, tvärgående, främre, rostskadad
3. Stomme sidobalk, vänster yttre, rostskadad
4. (EG: 6.1.3, 8.4.1) Bränslesystem, vid tank, läckage
5. (EG: 5.1.8, 8.41.1) Motor, oljeläckage

6 749 Inlägg
11 mars 2014
Om du inte kan eller känner för att svetsa är det inte värt att laga, med tanke på att det blivit anmärkning på rost undertill så kan du få liknade anmärkningar nästa år.

Får känslan av att bara delarna kostar med än vad bilen är värd.

De/Dem

2 863 Inlägg
11 mars 2014
Det är ju en gti.... men rent spontant, nä.

Kan du svetsa själv? Är det tanken som är trasig? Oljeläckage, kanske vid filter, i sämsta fall packboxen innanför  svänghjulet.

Sen lambda värde, så nej, jag hade nog kastat in handduken på den, känns inte lönt.

Saabifierad
2 031 Inlägg
11 mars 2014
Felaktigt lambdavärdet kan bero på ett avgasläckage någonstans.

Oljeläckaget beror på hur mycket det är samt vart det är, om motorn ger ifrån sig någon droppe varje tur kan man i regel klara sig med att torka bort det innan besiktningen, rinner det däremot så fort du startar bilen fungerar det inte.
Oftast brukar oljeläckagen bero på ett dåligt åtskruvat oljefilter och/eller en dåligt fastskruvad plugg (eller pluggens packing som blivit dålig). Värt att kolla helt klart och är inte svårt bara du håller koll på vilken som är pluggen.

Bränslesystemet kan vara enklare eller knepigare.
Enklare om det är en slang som blivit gammal och börjat spricka eller en slang som inte riktigt sitter fastskruvad.
Knepigare om bränsleledningarna rostat eller att bensintanken fått ett rosthål. Värt att kolla i samband med oljeläckaget (alltså att du åker till en gör-det-själv-hall om du inte har tillgång till en lyft).

Sidobalken kan du ha tur om det rör sig om ytrost, bara slipa, måla med grund sedan spreja med stenskottskydd

Infästningen kan jag inte svara på.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

3 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
Ah okej men är som sagt inte särskilt händig med bilar, den finns i Jönköping att hämta för en BILLIG peng smile

2 863 Inlägg
13 mars 2014
Slash skrev:
Felaktigt lambdavärdet kan bero på ett avgasläckage någonstans.

Oljeläckaget beror på hur mycket det är samt vart det är, om motorn ger ifrån sig någon droppe varje tur kan man i regel klara sig med att torka bort det innan besiktningen, rinner det däremot så fort du startar bilen fungerar det inte.
Oftast brukar oljeläckagen bero på ett dåligt åtskruvat oljefilter och/eller en dåligt fastskruvad plugg (eller pluggens packing som blivit dålig). Värt att kolla helt klart och är inte svårt bara du håller koll på vilken som är pluggen.

Bränslesystemet kan vara enklare eller knepigare.
Enklare om det är en slang som blivit gammal och börjat spricka eller en slang som inte riktigt sitter fastskruvad.
Knepigare om bränsleledningarna rostat eller att bensintanken fått ett rosthål. Värt att kolla i samband med oljeläckaget (alltså att du åker till en gör-det-själv-hall om du inte har tillgång till en lyft).

Sidobalken kan du ha tur om det rör sig om ytrost, bara slipa, måla med grund sedan spreja med stenskottskydd

Infästningen kan jag inte svara på.

Jag har aldrig hört att besiktningen ger nedslag på ytrost, sätter mitt huvud på att det är genomrostat, dvs. bara att svetsa.

Annars håller jag med om resten du skrivit smile
Senast redigerat av uhlin (13 mars 2014)

3 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
Är det svårt att byta tanken om det är det som är felet nu? Är första bilen så man vill ju gärna behålla^^

6 749 Inlägg
13 mars 2014
simonmalm skrev:
Är det svårt att byta tanken om det är det som är felet nu? Är första bilen så man vill ju gärna behålla^^

Lagade första bilen för 4 gånger dess värde..kändes bra då men i efterhand så var det skönt att bli av med rucklet. smile

Spara pengarna till en nyare bil istället, nyare Celica?

De/Dem

2 863 Inlägg
14 mars 2014
simonmalm skrev:

Vet inte riktigt hur det ser ut på celican, men det kan va jätteenkelt, bara att släppa rakt ned, förutsatt att alla skruv går att skruva (vilket sällan är fallet.

Sen kan det va jäkligt bökigt med på en del bilar. måste lös med en massa andra delar.

Ta en liten titt så ser du snart hur den sitter, eller om det är ett rör/slang som har gjort sitt

2 863 Inlägg
14 mars 2014
Malheus skrev:
simonmalm skrev:

Lagade första bilen för 4 gånger dess värde..kändes bra då men i efterhand så var det skönt att bli av med rucklet. smile

Spara pengarna till en nyare bil istället, nyare Celica?

Jo, det ligger mycket i detta, så skulle nog jag göra i detta fallet, sen apropå rosten, den rosten man ser, där det är hål, dubbla det minst då man börjar rota i det hmm

Sök