Orangea positionsljus i blinkersen, fälld på besiktning, firebird -89

Martinang
18 mars 2014 · 4 Inlägg

Tjenare! Blev fälld idag på besiktningen för att jag har extra positionsljus i mina blinkers. (Original på denna modellen) När jag har på lyset (halv/hel/pos) så lyser blinkersen svagt och när jag blinkar så blinkar de starkare.

Den ser som i videon, alltså när jag har på halvljuset så lyser de orangea också.

http://www.youtube.com/watch?v=5AnzawEFJQs

Är det någon som vet hur det ligger till, låter ju jävligt skumt? Sen har väl nya volvos orangea positionsljus som lyser samtidigt som halvljuset?

Sjukt tacksam för svar!

silversnurran
18 mars 2014 · 773 Inlägg

Martinang skrev:
Tjenare! Blev fälld idag på besiktningen för att jag har extra positionsljus i mina blinkers. (Original på denna modellen) När jag har på lyset (halv/hel/pos) så lyser blinkersen svagt och när jag blinkar så blinkar de starkare.

Den ser som i videon, alltså när jag har på halvljuset så lyser de orangea också.

http://www.youtube.com/watch?v=5AnzawEFJQs

Är det någon som vet hur det ligger till, låter ju jävligt skumt? Sen har väl nya volvos orangea positionsljus som lyser samtidigt som halvljuset?

Sjukt tacksam för svar!

Frågan jag ställer mig är det en Usa import eller en sv såld?

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Martinang
18 mars 2014 · 4 Inlägg

Importerad från USA!

silversnurran
18 mars 2014 · 773 Inlägg

Martinang skrev:
Importerad från USA!

Är den inreggad och klar i sverige med just dem ljusena i fronten?

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Martinang
18 mars 2014 · 4 Inlägg

Ja det antar jag, så vitt jag vet är den sån original, köpte den i vart fall sån och då hade den gått igenom senaste besiktningen med lyktorna på det viset. Kanske beror på hur petig besiktningsmannen är?

silversnurran
18 mars 2014 · 773 Inlägg

Martinang skrev:
Ja det antar jag, så vitt jag vet är den sån original, köpte den i vart fall sån och då hade den gått igenom senaste besiktningen med lyktorna på det viset. Kanske beror på hur petig besiktningsmannen är?

Kör dit och säg att dne är Usa import så kan han tycka vad han vill, dock bör du ju kolla hur det gäller på din bil.

Men i det stora hela så ska du inte ha några som helst problem, fick nästan igenom min s40 med usa konstantlysande blinker, och den e svensksåld^^ Det var förövrigt hans kolega som påpekade det, surt som attans vart precis när han skulle köra ut och testa buller:)

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
DrZoidberg
18 mars 2014 · 7 Inlägg

Martinang skrev:
Är det någon som vet hur det ligger till, låter ju jävligt skumt? Sen har väl nya volvos orangea positionsljus som lyser samtidigt som halvljuset?

Misstänker att problemet är att dina lampor sitter rakt fram, Volvos sitter ju på sidan och är då sidomarkeringsljus vilka ska vara orange. Framåt är väl bara vitt tillåtet?

Volvo XC70 II "D5 AWD" (2008)
silversnurran
18 mars 2014 · 773 Inlägg

DrZoidberg skrev:

Martinang skrev:
Är det någon som vet hur det ligger till, låter ju jävligt skumt? Sen har väl nya volvos orangea positionsljus som lyser samtidigt som halvljuset?

Misstänker att problemet är att dina lampor sitter rakt fram, Volvos sitter ju på sidan och är då sidomarkeringsljus vilka ska vara orange. Framåt är väl bara vitt tillåtet?

Saken är ju den att deta är Usa import, delvis har dem orangea ljuset rakt fram standard. Tror det var en bessman som inte visste bättre därav 2 an

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
R_fused There is no replacement for displacement
18 mars 2014 · 630 Inlägg

Oavsett om den är importerad eller inte så får man inte ha orange ljus framåt, enda kryphålet som eventuellt finns är ifall den är importerad som flyttgods. En bil importerad på vanligt vis måste byggas om när den kommer till Sverige fastän den säljs så i usa. En ny volvo är helbilsgodkänd med orange sidoljus, en Firebird är det inte.
Sen kan vissa komma igenom besiktningen med det ändå, men det är inte lagligt för det.
Men skit i det tycker jag. det är snyggt med lysande blinkers. Troligtvis har du en lampa med dubbla trådar i så koppla ur det bara och koppla in det igen efter bes.

HereComesTrouble Livsnjutare
18 mars 2014 · 1 707 Inlägg

R_fused skrev:
Oavsett om den är importerad eller inte så får man inte ha orange ljus framåt, enda kryphålet som eventuellt finns är ifall den är importerad som flyttgods. En bil importerad på vanligt vis måste byggas om när den kommer till Sverige fastän den säljs så i usa. En ny volvo är helbilsgodkänd med orange sidoljus, en Firebird är det inte.
Sen kan vissa komma igenom besiktningen med det ändå, men det är inte lagligt för det.
Men skit i det tycker jag. det är snyggt med lysande blinkers. Troligtvis har du en lampa med dubbla trådar i så koppla ur det bara och koppla in det igen efter bes.

Alternativt en sån led lampa som lyser vitt konstant och växlar till orange vid blinkers, dock inte heller idiotsäkert då parkeringsljuset måste lysa hela tiden..

Martinang
18 mars 2014 · 4 Inlägg

Tack för svaren, allihopa!

Joo, tänkte göra det du säger, R_fused, den har dubbeltråd! Ska bara hitta vilken som är vilken. big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang