1836
Sök

Problem med Volvo v70-98 2,5t

Volvo V70 2,4T Aut
147 Inlägg
17 mars 2014
Trådstartare
Hej!
Har problem med min volvo. Bilen är väldigt svårstartad. man få sitta och när man väl får igång  den så luktar det bensin och bilen bluddrar en stund. Motoreletronik lampan lyser och jag får fram en felkod Felkoden är P0 (eller O) 172 Powertrain system too rich (Bank 1)
Tacksam för svar.
Senast redigerat av Xyon_78 (18 mars 2014)

Är en glad skit som har paserat 30 streckt och som bor i Eskilstuna. Mer info kommer

Forummoderator
26 471 Inlägg
17 mars 2014
Exakt vad heter koden?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Volvo V70 2,4T Aut
147 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
Hej igen!

Felkoden är P0 (eller O) 172 Powertrain system too rich (Bank 1)

Är en glad skit som har paserat 30 streckt och som bor i Eskilstuna. Mer info kommer

Forummoderator
26 471 Inlägg
18 mars 2014
Xyon_78 skrev:
Hej igen!

Felkoden är P0 (eller O) 172 Powertrain system too rich (Bank 1)

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?p=60660

"Vid fel "Övre gräns" kan de vara dessa fel som spökar!
Defekt luftmassmätare, för lågt bränsletryck, luftläckage, felaktiga givarsignaler.
Vid fel "Undre gräns"
Även här defekt luftmassmätare, luftläckage, för högt bränsletryck, läckande insprutningsventiler, läckande EVAP–system, Skitig motorolja, för hög oljenivå eller felaktiga givarsignaler.

En del att kika på.
Men om man kikar på "System too rich" så torde det vara "övre gräns"
Oftast är det luftläckage som spökar!, prova med startgas runt insuget och se om motorn ökar i varv."

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Volvo V70 2,4T Aut
147 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
Hejsan och tack!

Luftmassmätaren bytte jag för lite sen. Förvissa en begagnad. Sen köpte jag en spray som man kunde göra rent sensorn med. Dum fråga kanske, men var hittar jag insuget? smile Är inte så kunnig smile

Scrape Addict
128 Inlägg
19 mars 2014
Insuget är allt efter luftfiltret. Det går via turbon, via intercooler, till insugsgrenröret och in i motorn.
Så det finns många siliconmuffar som kan ha kommit snett, eller packningar som är trasiga etc.
Det är inte lätt att hitta i motorrummet på en V70, så va beredd på att det tar sin tid att felsöka.

Volvo V70 2,4T Aut
147 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
Hehe. Ska ut å kolla i helgen smile
Du ska ha ett stort tack!

Sök