940 ftt med 16t turbo fundering.

b5quattro
11 mars 2014 · 65 Inlägg

Hej har en 940ftt som har en 977as styrbox som är chippad med vikingchip ecomax och guldbox i tändningen med vikingchip. laddar justnu 1.0bar med originalturbon och ligger väl på typ190-200hk max. Såg att det fanns en T3/T4 turbo på kl racing för ett ok pris. så jag tänkte köpa den T3/T4 turbon ,köpa 3-tums downpipe, en 200 cells sportkatt med 3 tums in och utlopp,och 3 tums avgas hela vägen med en liten dämpare längst bak. även ett dyrt öppet konist filter sitter där. kopplingen och lamellerna byttes till det värsta som fanns till m46 när motorn byttes.
så setupen blir
1:en fräsch motor som utgångpunkt.
2:1T3/T4 turbo med 3 tums avgas hela vägen.
3:200 cells sportkatt "Feltema".
4:Vikingchipp ecomax i bränslet ska klara 1.2 bar med 98 okt.
5: Guldbox i tändningen med vikingchip.
6:öppet koniskt luftfilter.
7: värre kam som passar denna setup.

Tror ni att man får ut ca 230-240hk med en setupen?
Funderar på någon lämplig kam till detta men det står fan olika överallt skulle vara tacksam om någon kunnig kunde ge förslag på någon lämplig kam.

Senast redigerat av b5quattro (11 mars 2014)

jimb_o TSR
13 mars 2014 · 100 Inlägg

Jag tror du borde landa på lite mer än så endå kanske beroende på kam
men ett spridar byte skulle väl vara på sin plats för å inte elda upp motorn då t3/t4 an flyttar en hel del mer luft än orginal smile

Volvo 945 Classic "TSR" (1998)
Volvo V70 2,4t "TSR" (2000)
Sharky
14 mars 2014 · 10 287 Inlägg

Original LMM är för liten och behövs bytas. Den bottnar vid 200ish och över där blir den ingen vettig reglering alls i sprutet.
Med i princip samma setup som trådskaparen men med en 16T (15G/16T) bromsade jag 280Hkr. Behöll dock luftburken och körde med original IC.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
b5quattro
14 mars 2014 · 65 Inlägg

beställde en 16T istället från kl racing, så även om jag bara laddar 1 bar med den setupen så kommer inte org sprutet att räcka till?

Sharky
14 mars 2014 · 10 287 Inlägg

Det är svårt att veta i förväg vad man hamnar på i effekt med 1 bar. Jag landade på 280Hkr vid 1.2 bar efter en hel del pill och individuellt optimerade chip.
Sprutet i sig räcker till - men man får gå upp i area på LMM och kompensera med att öka spridarna lika mycket. Bör göras med viss återhållsamhet dock då man flyttar alla arbetspunkter i mapparna när man ändrar arbetsområdet för luftmassemätaren. Upp till 3" LMM funkar dock så vitt jag vet bra.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
b5quattro
14 mars 2014 · 65 Inlägg

Har beställt gröna spridare från en s70r en 3"lmm och chipp gjort för 3"lmm och gröna spridare. En mitsu 16t turbo och 2.5" helsats till avgassystemet. Öppet luft filer sitter redan på. Är det något mer som jag behöver köpa för att få det att funka?

Arn87
18 mars 2014 · 402 Inlägg

b5quattro skrev:
Har beställt gröna spridare från en s70r en 3"lmm och chipp gjort för 3"lmm och gröna spridare. En mitsu 16t turbo och 2.5" helsats till avgassystemet. Öppet luft filer sitter redan på. Är det något mer som jag behöver köpa för att få det att funka?

En bättre intercooler skadar ju aldrig.

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
18 mars 2014 · 2 390 Inlägg

Hedlisch skrev:

b5quattro skrev:
Har beställt gröna spridare från en s70r en 3"lmm och chipp gjort för 3"lmm och gröna spridare. En mitsu 16t turbo och 2.5" helsats till avgassystemet. Öppet luft filer sitter redan på. Är det något mer som jag behöver köpa för att få det att funka?

En bättre intercooler skadar ju aldrig.

Beror på hur mycket ladd du ska köra med, ska du inte köra över 1.3 bar ser ja ingen direkt anledning att byta än.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Arn87
18 mars 2014 · 402 Inlägg

_Performance_ skrev:

Hedlisch skrev:

b5quattro skrev:
Har beställt gröna spridare från en s70r en 3"lmm och chipp gjort för 3"lmm och gröna spridare. En mitsu 16t turbo och 2.5" helsats till avgassystemet. Öppet luft filer sitter redan på. Är det något mer som jag behöver köpa för att få det att funka?

En bättre intercooler skadar ju aldrig.

Beror på hur mycket ladd du ska köra med, ska du inte köra över 1.3 bar ser ja ingen direkt anledning att byta än.

Få ner insugstempen är väl aldrig dåligt. Har själv bromsat 314hk/473nm med snarlik setup. Hade dock 19t och en annan aluintercooler. laddade 1.3 jag med.

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
18 mars 2014 · 2 390 Inlägg

Hedlisch skrev:

_Performance_ skrev:

Hedlisch skrev:

En bättre intercooler skadar ju aldrig.

Beror på hur mycket ladd du ska köra med, ska du inte köra över 1.3 bar ser ja ingen direkt anledning att byta än.

Få ner insugstempen är väl aldrig dåligt. Har själv bromsat 314hk/473nm med snarlik setup. Hade dock 19t och en annan aluintercooler. laddade 1.3 jag med.

Sa inte att det inte var bra. Men inget ja skulle köpa direkt till den setupen, kompisen bromsa 320hk på 16t och 1.4bar. dock på FB block och endast chippad annan bränslepump och större spridare. Och där funka det med original ic så.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Arn87
18 mars 2014 · 402 Inlägg

_Performance_ skrev:

Hedlisch skrev:

_Performance_ skrev:

Beror på hur mycket ladd du ska köra med, ska du inte köra över 1.3 bar ser ja ingen direkt anledning att byta än.

Få ner insugstempen är väl aldrig dåligt. Har själv bromsat 314hk/473nm med snarlik setup. Hade dock 19t och en annan aluintercooler. laddade 1.3 jag med.

Sa inte att det inte var bra. Men inget ja skulle köpa direkt till den setupen, kompisen bromsa 320hk på 16t och 1.4bar. dock på FB block och endast chippad annan bränslepump och större spridare. Och där funka det med original ic så.

Skapligt smile Var inte kompsänkt heller? Går att få lite krut ur dom gamla rödblockarna iaf.

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
18 mars 2014 · 2 390 Inlägg

Hedlisch skrev:

_Performance_ skrev:

Hedlisch skrev:

Få ner insugstempen är väl aldrig dåligt. Har själv bromsat 314hk/473nm med snarlik setup. Hade dock 19t och en annan aluintercooler. laddade 1.3 jag med.

Sa inte att det inte var bra. Men inget ja skulle köpa direkt till den setupen, kompisen bromsa 320hk på 16t och 1.4bar. dock på FB block och endast chippad annan bränslepump och större spridare. Och där funka det med original ic så.

Skapligt smile Var inte kompsänkt heller? Går att få lite krut ur dom gamla rödblockarna iaf.

Kompet var  10.5:1 om ja inte minns fel, helt original botten och så med. jaa det går ju det, men oftast att man byter ic så tidigt när man trimmar är ju för man skjuter gavlarna. Men inget ja märkt undeer 1.5 bar iaf big_smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
barrre Evolution Garage
21 mars 2014 · 394 Inlägg

Sharky skrev:
Original LMM är för liten och behövs bytas. Den bottnar vid 200ish och över där blir den ingen vettig reglering alls i sprutet.
Med i princip samma setup som trådskaparen men med en 16T (15G/16T) bromsade jag 280Hkr. Behöll dock luftburken och körde med original IC.

/Göran

Det var inte illa!
Får man fråga vilken topp och kam du körde?

230-240hk är ju fullt möjligt med 16T och orginaldelarna på en B230FK, sen börjar det ju bli lite krångligare! smile

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Sharky
24 mars 2014 · 10 287 Inlägg

En 531 med modifierat förbränningrum och så vitt jag minns en VX3 kam (bytte till en K kam men jag kom inte ihåg om det var i den konstellationen eller ett steg senare i vansinnet)
Vi körde den på rullarna hos numera avlidne Lillen på Magnum Racing och jag fick specialsnickrade filer från BSR allt eftersom vi bromsade och efter en hel del pill med chippen så lyckades vi landa på 280Hkr på ett pull. Jag är dock övertygad om att det var en effekttopp som måhända funkade max 5-10 sekunder i stöten.
Det var inte som när jag bromsade 443 Hkr vid 1.18 bar i min 2.3L 16V maskin i vevaxelbänk där effekten låg statiskt tills nerverna tog slut.

/Göran



barrre skrev:

Sharky skrev:
Original LMM är för liten och behövs bytas. Den bottnar vid 200ish och över där blir den ingen vettig reglering alls i sprutet.
Med i princip samma setup som trådskaparen men med en 16T (15G/16T) bromsade jag 280Hkr. Behöll dock luftburken och körde med original IC.

/Göran

Det var inte illa!
Får man fråga vilken topp och kam du körde?

230-240hk är ju fullt möjligt med 16T och orginaldelarna på en B230FK, sen börjar det ju bli lite krångligare! smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang