Ejan
1 april 2014
· 648 Inlägg
kulixo skrev:
Ejan skrev:
Sjävklart ska du byta från en skettråkig golf till en kul kärra
Min gissning är 2000mil eller varje år som på dom flesta bilar men råder dig att höra av dig till Rosenholtz i Sthlm , det är sveriges bästa Hondaverkstad och Krister där kan precis allt som är värt att veta om märket i sig, han kan hjälpa dig med alla tänkbara funderingar du har.
Vill du serva själv så är det inga problem alls då det mest är oljeservice på dessa iomd Kamkedja och inte kamrem som behövs bytas.
Jag personligen hade valt helförsäkring men då är jag också äldre än dig och bor i en mellanstor stad.
Civic type R är helt klart en bil för entusiaster då dom är extremt roliga att köra med en unik racing-karaktär, Honda som märke är också väldigt väldigt driftsäkra och finns mängder med mods till dom om man vill hålla på med sånt.
tvekar du så räcker det med en provkörning så ändrar du dig rätt snabbt ;-)
EDIT: här har du kontaktuppgifter till Rosenholtz om du har funderingar
Stockholm: rosenholtz.verkstad@rosenholtz.se
Gävlegatan 21, Tel:08-31 00 10, Fax: 08-31 50 86
Tack så mycket för ditt svar!
Fick för mig att det var kamrem, så var lite orolig över det. Men om det är kamkedja bör det ju inte vara några problem!
Eftersom det verkar som jag får kolla på bilen själv undrar jag om det är något särskilt jag ska kolla på?
Bilen har som sagt gått under 8000 mil med två ägare (har inte lyckats hitta någon ålder eller liknande på dessa), så det bör väl vara ok om den ser och verkar fräsch? Ska försöka mig på att känna efter lite glapp i hjulen osv.
Helförsäkringen känns jättetråkig (2000kr/ månad), men bilförsäljarn skickar iallafall med ett års helförsäkring för 200kr/ månad. Förhoppningsvis kanske min premie har sjunkigt lite då.
Vad finns det för andra modeller i samma klass? Fastnade för denna sedan jag körde en på rikstvåan, fast det var inte en Type r.
Vad jag vet så lider inte den modellen av några särskillda problem men man får ta i beaktning att det är sportig kärra och dom körs ju i regel lite hårdare än svenssonkärrorna i flesta fall, Bilen klarar av det, den är byggd för sån körning men saker slits ju snabbare så kika dom vanliga grejerna glapp klonk att koppling låda känns fräscht, Honda i regel brukar vara felfria iövrigt när det kommer till det mekaniska och rosten på en såpass ny bil borde vara obefintlig. Gillar du den efter en provkörning och allt känns bra så är det ett idiotsäkert och väldigt roligt köp :-)
Andra modeller dom direkt konkurrerar mot den är tex Ford Focus ST, Golf GTi,Seat Cupra,skoda RS, Opel Astra och Corsa OPC för att nämna några populära modeller.