3874
Sök

Luftfjädringen sjunker *BILD*Audi allroad 2008

392 Inlägg
3 april 2014
Trådstartare
Tjenare jag hämtade en ny bil i fredags. En a6 allroad.

Sjukt nöjd, otrolig bil. MEN!

Igår kom första smällen, höger sida bak legade nästan å vilade på däcket.
Luften hade gått ur, startade bilen å, visst den steg men typ varannan minut får kompressorn ladda nån sekund.

Tyckte på söndag att kompressorn laddade o ovanligt ofta men kruxxade inte mer på det så. Hur ofta ska den ladda? Nåt vanligt fel som brukar vara när de bara är en sida som sjunker?

Endast höger bak som sjunker, som tur är så är den köpt på firma så jag får alla rep på garanti men man kan ju underlätta felsökningen om nån smart janne här kan hjälpa till :-)

All hjälp mottages tacksamt då jag nästan ligger på minus på kontot nu :-D

392 Inlägg
3 april 2014
Trådstartare
*Edit   

"kolla mitt fotoalbum för å se bilden, får inte hit den genom mobilen"
Senast redigerat av Fillppa (3 april 2014)

Forummoderator
18 293 Inlägg
3 april 2014
Fillppa skrev:
Tjenare jag hämtade en ny bil i fredags. En a6 allroad.

Sjukt nöjd, otrolig bil. MEN!

Igår kom första smällen, höger sida bak legade nästan å vilade på däcket.
Luften hade gått ur, startade bilen å, visst den steg men typ varannan minut får kompressorn ladda nån sekund.

Tyckte på söndag att kompressorn laddade o ovanligt ofta men kruxxade inte mer på det så. Hur ofta ska den ladda? Nåt vanligt fel som brukar vara när de bara är en sida som sjunker?

Endast höger bak som sjunker, som tur är så är den köpt på firma så jag får alla rep på garanti men man kan ju underlätta felsökningen om nån smart janne här kan hjälpa till :-)

All hjälp mottages tacksamt då jag nästan ligger på minus på kontot nu :-D

Hål i "bälgen" bak. De kan strula. 3 hjul kvar som kan jävlas alltså... Men be firman byta den felande.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

392 Inlägg
3 april 2014
Trådstartare
Anar oxå de.

Men hur länge kan man köra innan dom andra kanske börjar strula. Har jobbvecka nu så slipper inte på verkstad förrän nästa vecka nångng!

F***n va less man blir..

Forummoderator
18 293 Inlägg
3 april 2014
Fillppa skrev:
Anar oxå de.

Men hur länge kan man köra innan dom andra kanske börjar strula. Har jobbvecka nu så slipper inte på verkstad förrän nästa vecka nångng!

F***n va less man blir..

De andra kan gå länge till (flera år) eller så ger de upp om 1 år. Audis luftfjädring har haft mycket fel. Hade en Touareg med "samma" system som var lagad för över 40´000 kronor på ett år. Så lägg undan en slant.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

392 Inlägg
3 april 2014
Trådstartare
Okej!

Men jag har inte hört egentligen nåt negativt om nyare luftfjädring på audi, dom gamla hade ju fel jämt å ständigt. Men men.

Forummoderator
18 293 Inlägg
3 april 2014
Fillppa skrev:
Okej!

Men jag har inte hört egentligen nåt negativt om nyare luftfjädring på audi, dom gamla hade ju fel jämt å ständigt. Men men.

Vad bra. Då håller den.
Men lägg undan en slant. En har ju bevisligen redan rasat...

Nu var jag lite hård kanske. Men har haft flera i garaget på jobbet från 08-10 där fjädring strular. Så Nja, helt felfria är de inte.

392 Inlägg
3 april 2014
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
Fillppa skrev:
Okej!

Vad bra. Då håller den.
Men lägg undan en slant. En har ju bevisligen redan rasat...

Nu var jag lite hård kanske. Men har haft flera i garaget på jobbet från 08-10 där fjädring strular. Så Nja, helt felfria är de inte.

Okej bäst å hålla ögonen öppna, ena får dom iaf byta så får man se sen

Har du nåt specifikt som rasat eller bara bälgar?

5 149 Inlägg
3 april 2014
Tja. Bytt en del bälgar på just vag bilar, kör inte för länge med lekage för de sliter på kompressorn och den är å dyr :p

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

392 Inlägg
3 april 2014
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Tja. Bytt en del bälgar på just vag bilar, kör inte för länge med lekage för de sliter på kompressorn och den är å dyr :p

Ok hur nya bilar då?

Nej ja byter så fort jag får chansen men havererar kompressorn oxå så har jag garanti rep iallafall så :-D

Men tack för svaren!

392 Inlägg
4 april 2014
Trådstartare
Ni får ursäkta min gnällighet men har en fråga

Hur känslig är fjädringen på ojämn parkering, har haft bilen stående på ett annat ställe än tidigare. Och ännu har inte gått ner till skärmen, tror inte den rört sig en millimeter faktiskt.

Så kan man ha sån tur att de var en knöl el nåt som tryck upp däcket?

På förhand /Philip

Sök