2998
Sök

940 turbo får för lite bränsle

65 Inlägg
3 april 2014
Trådstartare
Hej. Bytte till 16t turbo med 7ans vinklade avgashus. 3 " avgassystem med sportkatt och en ställbar btr.  Problemet nu är att bilen får för lite soppa. På lambdamätare så ligger den på lean-optimal sträcket vid kallstart för att sedan nästan ligga i botten. Har fått i nå vita spridare 350cc/ 3 bar. Vad tror ni? Kommer dom vita spridarna att räcka till? Bilen går ju bra men den går lite snålt.

65 Inlägg
3 april 2014
Trådstartare
En bekant har 4st röda Bosch 0280150431 spridare från en saab 9000 som ska flöda ca 350cc vid 3 bars soppatryck. ser ut som att dom passar rakt av i motorn å jag antar att dom är högohmiga så jag får ta bort motståndet och bygla ihop kablarna. Vad tror ni kommer det att funka bra med dom spridarna i min setup? eller vet någon av nån som kört med röda saab spridare på en 940 turbo?

65 Inlägg
3 april 2014
Trådstartare
Har nu köpt en ny bosch lmm och 4st Siemens / DEKA 9179379 som ska ge 390cc vid tre bar. tog bort spridarmotståndet och byglade ihop kablarna då dessa spridare är högohm. bilen går fortfarande snålt.. har provat med både originachippet ,chippet som är till gröna spridare och en 977as styrbox med vikingchip ecomax. men felet kvarstår. när jag starta bilen så ligger mätaren i mitten på lean för att sedan gå upp och ligga mitt emellan lean och optimal för att sedan sjunka till längst ner på lean när motorn är varm. har även höjt bränsletrycket till 3.8bar så att bilen går fett på tomgång men mätaren ligger fortfarande i botten. luftmassemätaren är ju bara 2tum org men den är ju egentligen för liten så då ska väl bilen gå för fett istället för snålt... kan tillägga att det sitter ett sportluftfilter på.

65 Inlägg
3 april 2014
Trådstartare
är det verkligen ingen som har någon aning om vad det kan vara? har då bytt bränslefilter nu till ett nytt original utan framgång. ska kanske skita i biltemas smalbandslamda å gå efter stiften hör ju hur motorn går fett...

5 804 Inlägg
3 april 2014
Hur ser stiften ut?
Inte säkert att mätaren visar rätt, smalbandslambda med mätare är inte så pålitligt.

Jag skulle helt klart rekommendera dig att investera i en bredbandslambda. Kostar ändå bara lite över 1500kr för ett kit med lambdasond, kontroller, mätare och svetsmutter.

65 Inlägg
4 april 2014
Trådstartare
Kollade stiften. 3st ser ljust oboybruna ut och ett är svart av olja. tror att topp packningen farit mellan oljan och en cylinder för jag känner hur det är tryck om jag tar bort oljepåfyllningslocket å håller handen där. jämfört med min brors b230. mätade på lambdasonden och den ger 0.2volt vid start för att sedan gå till 0.1 volt å ligga där hela tiden. rengjorde lamdbasonden i t röd och blåste bort oljesotet och då visade smalbandslambdan mellan optimal och rich vid varm motor för att sedan efter ett gaspådrag gå till botten på lean. ryker ganska bra tror att oljeresterna ev kanske sätter igen lambdan för den var helt svart.

Sök