4572
Sök

KÖPRÅD saab 9000 2.3T årsm 97

908 Inlägg
25 april 2014
Trådstartare
#1
http://www.blocket.se/vi/53508060.htm
Vill ha lite tips och råd om denna.  För och nackdelar
Saker att kolla osv

908 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
#2
ska kolla på den imorgon så vid 12 så vill ha ngn kommentar

329 Inlägg
26 april 2014
#3
davidklang skrev:
http://www.blocket.se/vi/53508060.htm
Vill ha lite tips och råd om denna.  För och nackdelar
Saker att kolla osv

kända för att kopplingen rasar och topplockspackningen går sönder,
skärmarna har dom börjat rosta så rostar dom snabbt!
lyssna extra mycket mycket på drivaxlar vid tuffa rattutslag,
och självklart banka rejält i golvet/sparklådor,


908 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
#4
Demmpa skrev:
davidklang skrev:
http://www.blocket.se/vi/53508060.htm
Vill ha lite tips och råd om denna.  För och nackdelar
Saker att kolla osv

kända för att kopplingen rasar och topplockspackningen går sönder,
skärmarna har dom börjat rosta så rostar dom snabbt!
lyssna extra mycket mycket på drivaxlar vid tuffa rattutslag,
och självklart banka rejält i golvet/sparklådor,

Kamkedja, toppackning,ventilkåpspackning  och växellåda är bytt står de.
hur e turbon på dessa? vad är det för orginalturbo, sen e de problem med vevhusvent på dessa oxå?

4 670 Inlägg
26 april 2014
#5
Inga vevhusproblem. Toppackning med rätt mapp klarar 400+

Noga rost tak, skärmar o brukar börja innanför inneskärmen. Kolla rost a-stolpar, va ruggit noga med att växellådan känns ok! Ingen slitande koppling testa ordentligt.

Turbon håller länge!


908 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
#6
Japs-Micke skrev:
Inga vevhusproblem. Toppackning med rätt mapp klarar 400+

Noga rost tak, skärmar o brukar börja innanför inneskärmen. Kolla rost a-stolpar, va ruggit noga med att växellådan känns ok! Ingen slitande koppling testa ordentligt.

Turbon håller länge!

oki tackar:) den verkar se fin ut på på bilderna iaf.

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 april 2014
#7
Ser att det står "dumpventil". Det finns redan en återcirkulerande dump original. Har han satt dit en öppen dump är det en totalt värdelös och i värsta fall skadlig detalj. Du tvingar då turbon att vända från ett par 100k rpm till att gå baklänges när du växlar, och du får börja om att bygga ladd igen på varje växel.

Annars är det en väldigt trevlig motor. Jag ve inte vad folk menar med "rasar kopplingen snabbt". Förhoppningsvis har den som kör både körkort och grundläggande körvana. Det är slavcylindern som brukar börja läcka när det blir problem (kopplingspedalen stannar i golvet). Det brukar hända vid 20-25k mil. Är kopplingen redan bytt är det ju ingen fara alls.


7 283 Inlägg
26 april 2014
#8
Andromeda skrev:
Ser att det står "dumpventil". Det finns redan en återcirkulerande dump original. Har han satt dit en öppen dump är det en totalt värdelös och i värsta fall skadlig detalj. Du tvingar då turbon att vända från ett par 100k rpm till att gå baklänges när du växlar, och du får börja om att bygga ladd igen på varje växel.

Inget av den här texten stämmer förutom att det sitter återcirkulerande original.
Senast redigerat av Brains (26 april 2014)


Trucker
2 710 Inlägg
26 april 2014
#9
Skottsäker motor! Har haft en likadan, fast 95a! Den fan bara går o går.. MEN..

Problemen börjar komma vid 25K mil, o han har tydligen trixa o donat mkt själv, så frågan är om "vem" han är som mekat med den. Om han kan sin grej eller om han använt 9000 som försökskanin! Sen så bytte den ägare 11/2-14. köpte han den då? Och varför sälja den efter 2.5mån?

Jag skulle avstå köpet!

Fart missbrukare

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 april 2014
#10
Brains skrev:
Andromeda skrev:
Ser att det står "dumpventil". Det finns redan en återcirkulerande dump original. Har han satt dit en öppen dump är det en totalt värdelös och i värsta fall skadlig detalj. Du tvingar då turbon att vända från ett par 100k rpm till att gå baklänges när du växlar, och du får börja om att bygga ladd igen på varje växel.

Inget av den här texten stämmer förutom att det sitter återcirkulerande original.

Du pyser ju ut luft som LMM mätt upp och räknar med finns kvar. Laddet sjunker vid växling och bilen går fett tills det byggs upp igen, det har ju sprutats in soppa för luft som inte finns kvar. Och vänder du övertrycket till ett undertryck vid växling kommer turbinen att vilja snurra åt andra håller.
Senast redigerat av Andromeda (26 april 2014)


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
26 april 2014
#11
Andromeda skrev:
Brains skrev:
Andromeda skrev:
Ser att det står "dumpventil". Det finns redan en återcirkulerande dump original. Har han satt dit en öppen dump är det en totalt värdelös och i värsta fall skadlig detalj. Du tvingar då turbon att vända från ett par 100k rpm till att gå baklänges när du växlar, och du får börja om att bygga ladd igen på varje växel.

Inget av den här texten stämmer förutom att det sitter återcirkulerande original.

Du pyser ju ut luft som LMM mätt upp och räknar med finns kvar. Laddet sjunker vid växling och bilen går fett tills det byggs upp igen, det har ju sprutats in soppa för luft som inte finns kvar. Och vänder du övertrycket till ett undertryck vid växling kommer turbinen att vilja snurra åt andra håller.

Mapcensor?

2slow

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 april 2014
#12
azid skrev:
Andromeda skrev:
Brains skrev:

Inget av den här texten stämmer förutom att det sitter återcirkulerande original.

Du pyser ju ut luft som LMM mätt upp och räknar med finns kvar. Laddet sjunker vid växling och bilen går fett tills det byggs upp igen, det har ju sprutats in soppa för luft som inte finns kvar. Och vänder du övertrycket till ett undertryck vid växling kommer turbinen att vilja snurra åt andra håller.

Mapcensor?

Visst ja, T5 har inte LMM, sorry...


7 283 Inlägg
26 april 2014
#13
Andromeda skrev:
Brains skrev:
Andromeda skrev:
Ser att det står "dumpventil". Det finns redan en återcirkulerande dump original. Har han satt dit en öppen dump är det en totalt värdelös och i värsta fall skadlig detalj. Du tvingar då turbon att vända från ett par 100k rpm till att gå baklänges när du växlar, och du får börja om att bygga ladd igen på varje växel.

Inget av den här texten stämmer förutom att det sitter återcirkulerande original.

Du pyser ju ut luft som LMM mätt upp och räknar med finns kvar. Laddet sjunker vid växling och bilen går fett tills det byggs upp igen, det har ju sprutats in soppa för luft som inte finns kvar. Och vänder du övertrycket till ett undertryck vid växling kommer turbinen att vilja snurra åt andra håller.

Finns ingen lmm på dessa bilar och alla bilar släpper ut trycket vid växling om man inte har anti-lag system.



Sök