Trimma upp b230fk med lastbilsturbo ändrade planer 240 tdi

acke035
26 april 2014 · 8 Inlägg

Hej 


Håller på med en 240 som jag har tänkt stopp i en b230fk motor i som jag också har  tänkt trimma upp med en lastbilsturbo men har dock inte någon större koll eller erfarenhet på vad jag måste byta eller byggas om. Är tacksam om någon kan hjälpa mig att berätta om vad som måste göras.

Senast redigerat av acke035 (29 april 2014)

KHRacing
26 april 2014 ·

Beror på vad du skall ladda... 0,1 bar eller 4,5 ?

acke035
26 april 2014 · 8 Inlägg

Hade tänkt att den ska ladda ca 2 bar

SwedenVirre
26 april 2014 · 10 Inlägg

2bar? helt hundra på det?

skall där göras nått annat på den?

Volvo 945 "S2.3 Silver" (1996)
acke035
26 april 2014 · 8 Inlägg

Har dålig koll på vad som måste bytas eller göras om för att bilen ska klara 2 bar

SwedenVirre
26 april 2014 · 10 Inlägg

acke035 skrev:
Har dålig koll på vad som måste bytas eller göras om för att bilen ska klara 2 bar

För att du skall kunna köra 2 bar ladd så behövs det byta stakar, kolvar och den skall åka in och mappas! (självklart måste där på nya spridare såklart och för att den skall hålla bättre brukar man köra E85 och fylla blocket så det blir stabilare)

med dom grejerna så måste lådan bytas eller förstärkas även om M90 är bra så kommer den gå sönder om man är lite vårdslös. Koppling tryckplatta m.m måste också bytas!

ett tipps e att skita i det då två bar kommer ruinera den väldigt fort om den inte byggs rätt mappas rätt av folk som verkligen kan det eller skiter i om den går sönder. Gammal klass kompis till mig gjorde det på sin volvo..

1.7 och sen sköt den staken ur blocket och den spikade som ett as innan gjutjärn och olja låg över hela grus vägen. det lät som någon jäkla popcorn maskin eller något...

Det var en FK smile

Senast redigerat av SwedenVirre (26 april 2014)

Volvo 945 "S2.3 Silver" (1996)
acke035
26 april 2014 · 8 Inlägg

SwedenVirre skrev:

acke035 skrev:
Har dålig koll på vad som måste bytas eller göras om för att bilen ska klara 2 bar

För att du skall kunna köra 2 bar ladd så behövs det byta stakar, kolvar och den skall åka in och mappas! (självklart måste där på nya spridare såklart och för att den skall hålla bättre brukar man köra E85 och fylla blocket så det blir stabilare)

med dom grejerna så måste lådan bytas eller förstärkas även om M90 är bra så kommer den gå sönder om man är lite vårdslös. Koppling tryckplatta m.m måste också bytas!

ett tipps e att skita i det då två bar kommer ruinera den väldigt fort om den inte byggs rätt mappas rätt av folk som verkligen kan det eller skiter i om den går sönder. Gammal klass kompis till mig gjorde det på sin volvo..

1.7 och sen sköt den staken ur blocket och den spikade som ett as innan gjutjärn och olja låg över hela grus vägen. det lät som någon jäkla popcorn maskin eller något...

Det var en FK smile

Ok förstår vad du menar vet ett företag som kan mappa den åt mig men undrar vad ska jag fylla blocket med sen om jag sänker laddtrycket till 1.5 kan jag köra på m90 in eller måste jag förstärka dreven för att den ska hålla ihop

Melin82
26 april 2014 · 513 Inlägg

Som jag alltid brukar säga, tänk inte på laddtrycket.
Skillnad att blåsa 2 bar genom ett sugrör eller avloppsrör.
För det är så mycket som ger effekt förutom ladd, tändning mm mm.
Tänk som så här, vad vill jag ha ut av motorn? Effekt? Register? Hållbarhet?
Vill jag ha cr 300 hk blir det inte så dyrt men vill jag ha 1000+ hk svider det.
Så lägg upp en plan på vad du vill ha, studera vad andra har gjort här på garaget. Och sen tänk på hur mycket du vill spendera för det blir alltid dyraste än du tänkt dig.
Sen vad är det för lastbilsagg du pratar om?
Ett litet hx35 eller ett gigantiskt hx60 lite skillnad på vad dom klarar att pumpa.

SwedenVirre
26 april 2014 · 10 Inlägg

Som tidigare skrev så är laddtryck inte allt, killen jag snackade om laddade 1.7 bar på en liten TD03 13C från Mitsubishi Kan säga att den mådde inte bra alls och det gjorde inte motorn heller som sagt...

En lastbils turbo är större och flödar mer men laddtrycket som mäts är trycket som är i insuget. om insuget är en stor badtunna så krävs det en hel del för att fylla den med tryck, är den liten som en McDonlads mugg så är det bra mycket enklare.

Men det är inte det som spelar så stor roll då du kan ha 5 bar ladd och bilen går som en säck skit(stor överdrift jo tack)

men toppen måste flöda tillräckligt, och du måste ha tillräckligt med soppa in i motorn samtidigt som du måste ha en bra bränsle blandning! Inte nog med det så måste topp, kam och tänd kurva vara väl avpassat

detta görs enklast med ett sjysst eftermarknads system som många kan och som är bra och väl beprövat för just den specifika motorn du skall ha det i!

man kan ha en motor som bara laddar 0.4 men som har 600hk och det finns dom som har 1.7 bar ladda och antagligen hade bara runt 200 då allt annat var original så skiten paja efter 1km(och aggregatet satte sig rätt hårt och den gick inte så värst väl heller)


laddtryck spelar så liten roll jämfört med hur allting annat är avpassat! man skall bygga en välbalanserad motor och har man en sådan(som för övrigt kostar lika mycket som alla mina bilar tillsammans och mer därtill) så går den skit bra och kommer hålla länge(beror på hur säkert och hur mycket man lägger sig över marginalerna som grejerna är specade för)

Det är som jag försökt förklara stor skillnad på en liten TD03 snurra och en HX40 om båda laddar 1bar(om man nu tar för givet att det är en FK motor som är mappad ordentligt med samma styr-system)

TD03an klarar väll inte att hålla 1.0 bar ladd i 5ans växel i 6000RPM medan HX40 hade kunnat klara av 8000+ utan att tappa på samma motor!

Det är som sagt hur väl avpassat det är, sen är det som så att grenrör till turbon också spelar stor roll lika så ett väl avstämt insug och hur alla rör böjar ser ut!

säg att du har ett fint grenrör men laddet kommer ojämnt och man har världens ketchup effekt och vet inte varför? det kan bero på hur dina rörböjar från turbo till intercooler och sedan vidare till insuget! säg att du kör med hemma svetsade 45 graders böjar på alla stället där inte något är runt då är det själv klart att man får ett dåligt flöde och samtidigt går miste om en fin körbar vridmoments kurva!

Sen är det trevligt med en turbo som låter en del och tar lite tid på sig att ladda wink

Volvo 945 "S2.3 Silver" (1996)
acke035
27 april 2014 · 8 Inlägg

Har läst och kollat på många trådar och har kommit fram till hur jag ska göra. Anledningen till att jag tänkte använda en lastbilsturbo är bara för att jag har en som ligger ute i garaget. Tack för all hjälp jag har fått

Germax
27 april 2014 · 12 086 Inlägg

Lastbilsturbo och 2 bar låter inte som något man slänger på en original B230FK i första taget big_smile

acke035
27 april 2014 · 8 Inlägg

Germax skrev:
Lastbilsturbo och 2 bar låter inte som något man slänger på en original B230FK i första taget big_smile

Jo vet men har ändrat mig ska ha en 16t turbo istället

acke035
29 april 2014 · 8 Inlägg

Nya planer 240in som jag tänkte bygga turbo bil av kommer istället bli isbil eftersom jag har fått köpa en 240 tdi för 500 spänn anledningen är att kamremen har gått av men har fått med en ny topp men i alla fall har kollat runt och sett att d24 inte verkar vara någon bra trim motor men undrar hur mycket går den att trimma utan att behöva byta motor vid jämna mellan rum har än så länge bara kommit fram till att ställa upp soppa pumpen och öka laddtrycket lite

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang