VW Polo 6R "kör sig självt" efter hjulbyte

Andy_Harding
7 maj 2014 · 50 Inlägg

Jo,
som ämnet säger.. Köpte ett par begagnade fälgar å däck till min Polo 6R, 215/45 R17 Hakka V. (Rekommenderas 215/40 R17 egentligen, men däckia sa att det var OK och monterade endå). På vägen hem så noterade jag ganska snart hur bilen far och flänger (spårar), får nästan ta i för att hålla emot ratten. Långsam körning på dåliga vägar är ännu värre. Det är precis som yoken i ett flygplan vid autopilot. Ratten drar 10-15% åt höger vänster och följer spåren.
Inte nog med detta, bilen envisas om att däcktrycket är för lågt också. Har testat 2.2, 2.6 och 3.0 (vad är egentligen optimala?)

Har googlat lite och det verkar som att hjulen är för breda/för stora för bilen. Men varför skulle däckia då montera dom åt mig över huvudtaget? Kan det vara så att typ länkarmsbussningarna eller balansering är åt helvete (vibrationer i ratten mellan 90-100kmh också).

Läxa gärna upp mig gällande det här med däck och fälg. Som 8 årig bilägare har jag aldrig (!) behövt köpa eller byta däck (alltid fått med i nya bilarna.)

Audi RS4 (2007)
zzr94092
7 maj 2014 · 4 403 Inlägg

hur gick bilen innan du bytte hjulen? ,sen tror jag nog att du har obalans när du säger att ratten skakar,sätt på dom vanliga/vinterhjulen o prova hur bilen går på vägen.

Andy_Harding
7 maj 2014 · 50 Inlägg

zzr94092 skrev:
hur gick bilen innan du bytte hjulen?

Har nyligen köpt bilen, då satt det plåtisar 14" dubbdäck på den. Den gick någorlunda fint då, men uppfattade den som något svajig och spårig. Men misstänkte att det är såhär vanliga svensson-bilar känns att köra.
Har tidigare bara ägt bilar med styvare chassi och större fälgar - senast med 225/35 R20 smile

Så min tanke.. länkarmsbussningar? Eller finns det något annat som kan få ratten att kännas som att servon inte ens existerar mellan 22.00 och 02.00 (på ratten)?

Audi RS4 (2007)
zzr94092
7 maj 2014 · 4 403 Inlägg

hur långt har bilen gått? årgång? hade en Golf-88 för hundra år sen,satte på 205/45-16, blev orolig åxxå,framförallt när man bromsade på spåriga väger..har nu en S60 med 235/45-17, går som tåget..

AllRightsReserved All Rights Reserved
7 maj 2014 · 141 Inlägg

Att du la på däck med 45 i profil istället för 40 ska inte påverka så mycket känns det som. Jag rekommenderar att du lämnar in dem på balansering alternativt till nån som kan mäta upp om fälgarna är skeva. smile

Senast redigerat av AllRightsReserved (7 maj 2014)

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth
Oldsmobile Ninety-Eight "Custom Sports Coupe" (1964)
spokenratt
7 maj 2014 · 3 860 Inlägg

zzr94092 skrev:
hur långt har bilen gått? årgång? hade en Golf-88 för hundra år sen,satte på 205/45-16, blev orolig åxxå,framförallt när man bromsade på spåriga väger..har nu en S60 med 235/45-17, går som tåget..

Jag funderade också över år och milantal... bussningar i framvagn mm kan ju vara slut.
Min spårar rätt bra med 18" på men inget med 16" vinterhjulen. Har hårdare bussningar i fram så den är liksom inte sladdrig utan man får hålla i ratten helt enkelt.

Tycker TS ska kolla balanseringen av däcken oc samtliga bussningar i framvagnen, skadar inte att kolla bak heller, samt styrstag etc.

Ang din S60..... bussningarna i länkarmarna på våra volvobilar, det är jätte jätte vanligt att dom blir slitna och bilen börjar kännsa lite slingrig liksom. Värt att komma ihåg wink

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Andy_Harding
7 maj 2014 · 50 Inlägg

Årsmodell 2011, 10.000mil (prick. idag..). Vet att på min senaste audi fick jag byta bussningarna efter typ samma miltal, men då körde jag ju med 35 profil på 20"...... Så om fälgarna är skeva kan alltså påverka såpass mycket?

Audi RS4 (2007)
myran Foto/Bilnörd
7 maj 2014 · 1 541 Inlägg

Större och bredare hjul gör att glapp eller dålig hjulinställning märks tydligare.

Börja med att se över fall nått glappar. Sitter allt som det ska gör en hjulinställning.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
zzr94092
7 maj 2014 · 4 403 Inlägg

vad skulle skeva fälgar göra så att bilen spårar,obalans kan jag köpa..Till "spokenratt"..jag har koll på länkarmarna byter hela armen istället för att krångla med bussningsbyte.."går som tåget" menar jag spikrakt på vägen och även vid inbromsning

Andy_Harding
7 maj 2014 · 50 Inlägg

Dags för service på bilen iaf, kan be dem se över detta då. Men vad rekommenderas för däcktryck då på mina?
Och är det skadligt för bilen att köra såhär? Eller utsätter jag bara mig själv och andra i fara för att bilen går så oförutsägbart?

Audi RS4 (2007)
myran Foto/Bilnörd
7 maj 2014 · 1 541 Inlägg

Andy_Harding skrev:
Dags för service på bilen iaf, kan be dem se över detta då. Men vad rekommenderas för däcktryck då på mina?
Och är det skadligt för bilen att köra såhär? Eller utsätter jag bara mig själv och andra i fara för att bilen går så oförutsägbart?

skulle gissa på runt 2bar på dom däcken.   För högt tryck kan även ge konstigt beteende och en falsk känsla om bättre grepp då bilen känns stadigare men i själva verket ger dom stenhårda däcken sämre grepp.

Vissa typer av däck spårar även mera än andra.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
power_forever
7 maj 2014 · 90 Inlägg

2,7 bar är  rek för 17 "

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang