Audi s3 1,8t för högt laddtryck

muuns
2 februari 2013 · 471 Inlägg

Tjena


Nu har min bil börjat ladda Ca 0,3bar för mycket och då den laddar så mycket (1,5 bar) så börjar bilen hacka och så får man något pysande och klickande ljud under bilen. Problemet märks på 4an-6an och det känns som bilen tappar lite kraft.

Har fått lite tips på vad som kan vara fel men jag vill gärna ha mer.

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Janneutanb
2 februari 2013 · 7 267 Inlägg

Magnetventilen eller slangarna till den.

D_C
2 februari 2013 · 101 Inlägg

Skulle åckså tro på magnetventil, Dock brukar bilen ladda mindre när den krånglar.
Btw turbon laddar mer i högreväxlar

Jesper328
2 februari 2013 · 2 333 Inlägg

Som ovanstående.
Slangen mellan klocka och magnetventil.

Mvh

Up the RA
muuns
5 februari 2013 · 471 Inlägg

Verkar vara min LMM, fick felkoder från den och den såg allmänt risig ut.

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
muuns
7 februari 2013 · 471 Inlägg

Bytte LMM igår... Känns som man fick 30hk till men problemet finns kvar fast i mindre utsträckning hmm

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
D_C
8 februari 2013 · 101 Inlägg

Kanske de blev helt enkelt att de blev annat motstånd när du bytade avgasystem

muuns
8 februari 2013 · 471 Inlägg

D_C skrev:
Kanske de blev helt enkelt att de blev annat motstånd när du bytade avgasystem

Kan hända, men den ska ju inte stänga spridaren för det.

Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Westergren Large Cap
8 februari 2013 · 1 816 Inlägg

Har du testat att dra ut kontakten till MV:n? Isf, hur mycket laddar den då? Borde vara glt, dvs ~0,3 bar.

muuns
8 februari 2013 · 471 Inlägg

Westergren skrev:
Har du testat att dra ut kontakten till MV:n? Isf, hur mycket laddar den då? Borde vara glt, dvs ~0,3 bar.

Nej det har jag inte testat, ska kika på de då jag kommer hem igen smile

Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
D_C
8 februari 2013 · 101 Inlägg

Spridarna??? Pratar du om??? Ja tror helt enkelt de beror på avgasystemet att de fått friare vägar att trycka på.
För de kom väl ganksa lagom till du bytade eller hur.....
Om jag inte minns helt fel så började min förra skoda ladda mer när jag bytade ut avgassystemet, ca 0.2-0.3 bar mer och de är exakt samma motor som din. De ända som skiljer är att din turbo är modellen större.
Varje gång man bytar hårdvara på en bil ska man igentligen ha en anpassad mjukvara till de så allt går perfekt
de hade varit din fördel om du hade haft V-tech i bilen.
Där ringer man och säger till när man bytat något på den.
Om mangetventilen krånglar vilket de gör ibland så laddar inte bilen mer utan mindre eller knappt inget.
Men byt den iallfall. Den sitter på insuget och är bysenkelt att byta.

Senast redigerat av D_C (8 februari 2013)

muuns
8 februari 2013 · 471 Inlägg

D_C skrev:
Spridarna??? Pratar du om??? Ja tror helt enkelt de beror på avgasystemet att de fått friare vägar att trycka på.
För de kom väl ganksa lagom till du bytade eller hur.....
Om jag inte minns helt fel så började min förra skoda ladda mer när jag bytade ut avgassystemet, ca 0.2-0.3 bar mer och de är exakt samma motor som din. De ända som skiljer är att din turbo är modellen större.
Varje gång man bytar hårdvara på en bil ska man igentligen ha en anpassad mjukvara till de så allt går perfekt
de hade varit din fördel om du hade haft V-tech i bilen.
Där ringer man och säger till när man bytat något på den.
Om mangetventilen krånglar vilket de gör ibland så laddar inte bilen mer utan mindre eller knappt inget.
Men byt den iallfall. Den sitter på insuget och är bysenkelt att byta.

Jag får felkod att spridarna inte släpper på någe mer bensin för jag få för mkt moment. (Motormomentövervakning 2). Därför hackar bilen. Jag har pratat runt lite och jag ska inte behöva mappa för det är ändå downpipen som är flaskhalsen.

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
D_C
8 februari 2013 · 101 Inlägg

Aha du har allså original dp.
När du bytar den så måste du ha en ny mjukvara.
Du behöver allså inte mappa utan en ny mjukvara.
Kommer få bra mkt mer klös i den efter det.
Om spridarna krånglar så förstår jag att bilen hackar och de är allså inte bra att köra runt med bilen!!!!!
För börjar den spika kan motorn haverera.
Kan du sätta i original mappen i bilen tilldu löst problemet?

muuns
8 maj 2014 · 471 Inlägg

Här har jag glömt att svara, det som hackade var trasiga tändkablar så att gnistan smet. Men det höga laddtrycket är kvar, 1,5-1,6 bar stabilt vid full gas på 5an från ca 100km/h. Jag har ingen felkod på LMM längre efter ha lindat en trasig slangkoppling in i luftburken.

Iof har jag ingen aning vad tidigare ägare har gjort med styrboxen, jag tror han nämnde BSR men jag är osäker, speciellt med detta laddtryck. det kan ju inte vara hälsosamt för en K04 turbo att ladda så pass mycket? Kan ju hända att laddtrycksmätaren är konstig också, kanske borde testa en annan.

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang