Smalbandslambda till att snåla ner gammal V8.

JonR
4 maj 2014 · 3 259 Inlägg

Hej på er! Har en gammal jänkare som slevar i sig 2-3l/mil. Tanken var då att snåla ihop en smalbandslambda för att kunna justera in den hyfsat. Visst skulle det funka? Mätare har dom på biltema för under 200kr, men kan man bara ta vilken bättre begagnad lambdasond som helst och montera på avgasröret? Det är några decimeter rör från grenrören innan dom går ihop till ett rör, gör det nåt?

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
endorfinslaven
9 maj 2014 · 671 Inlägg

Nu kommer säkert någon här skrika högt över vad jag har o säga...
För så där 20 år sedan använde jag smalbandslambda när jag gatmappade min turbobil och det går..
Äldre bilar har smalbandslambda monterade på originalspruten, så det fungerar såklart..
Nackdelen var att den jag hade läser på ett smalt område och hade gröna o röda lampor och att hitta till rätt inställning tog längre tid.
Bredbandaren med digitala siffror fladdrar inte lika mycket och visar på ett större område.
Kör på smalbandare i ditt fall, det är bara och jobba metodiskt och lugnt så sker inga skador.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 maj 2014 · 13 754 Inlägg

problemet med en smalband är att den är otroligt långsam!


tror nog inte det går att snåla till motorn speciellt mycket.
bygger du om till sprut så finns det nog en del att spara.
finns färdiga paket som bara är att skruva dit och är startklara och ställer in sig själv

visst konstar en del men det sparar du troligen in rätt fort med den nuvarande förbrukningen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
9 maj 2014 · 10 572 Inlägg

Klart vi skriker, köpa någonting för ett par hundra som inte funkar när någonting riktigt bra kostar tusenlappen. http://www.ebay.com/itm/AEM-UEGO-Digita … mp;vxp=mtr

Du borde ju ha jättenytta av den på dina två bilar du har uppe här det. Åka runt utan bredbandslambda är modigt!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Runn WS7 Avstängd
9 maj 2014 · 1 031 Inlägg

Smalband funkar bra till tomgång och låglast men ska du varva så går det inte utan bredband.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
endorfinslaven
9 maj 2014 · 671 Inlägg

Så de som körde 10 sek på 80 talet med förgasarturbo hade BBlambda givare....skulle inte tro det. 
Klart det går att mappa/ställa in soppan med de äldre prylarna.
Kompressor o turbo har snart vart med i 100 år på motorer hur klarade de av överladdningen på den tiden.

Men att en BB kostar 1000kr var nytt för mig och om det är en färdig produkt som fungerar så skulle jag välja den.
Då man kommer att tjäna igen pengarna på en gång då mappningen går fortare och man spar in bensinpengar redan där. Precis som då jag hyrde in mig på en bänk för o mappa istället för att köra på gata som kostar pengar och är trafikfarligt.
De BB-givare som jag har på mina bilar är äldre o var då dyrare, då är det bra att ni talar om för TS var han finner en 1000kr givare. 

Förresten kompisen o jag mappade utan BB på gata och gick på känsla och det var rätt nära korrekta värden då lambdan senare blev utbytt. Nu pratar jag inte om några herrejösses effekter eller laddtryck 250hk/1,2 Bar/6000rpm.

Gör det inte dyrare eller svårare än vad det är !

Senast redigerat av endorfinslaven (9 maj 2014)

torpis Forummoderator
9 maj 2014 · 10 572 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Så de som körde 10 sek på 80 talet med förgasarturbo hade BBlambda givare....skulle inte tro det. 
Klart det går att mappa/ställa in soppan med de äldre prylarna.
Kompressor o turbo har snart vart med i 100 år på motorer hur klarade de av överladdningen på den tiden.

Men att en BB kostar 1000kr var nytt för mig och om det är en färdig produkt som fungerar så skulle jag välja den.
Då man kommer att tjäna igen pengarna på en gång då mappningen går fortare och man spar in bensinpengar redan där. Precis som då jag hyrde in mig på en bänk för o mappa istället för att köra på gata som kostar pengar och är trafikfarligt.
De BB-givare som jag har på mina bilar är äldre o var då dyrare, då är det bra att ni talar om för TS var han finner en 1000kr givare. 

Förresten kompisen o jag mappade utan BB på gata och gick på känsla och det var rätt nära korrekta värden då lambdan senare blev utbytt. Nu pratar jag inte om några herrejösses effekter eller laddtryck 250hk/1,2 Bar/6000rpm.

Gör det inte dyrare eller svårare än vad det är !

Det var konstiga argument.  Man kom ju rätt förr utan GPS också, men det krävdes mera tid och mera teknik. Idag kostar en GPS mindre än en kartbok och den gör jobbet snabbare och mera exakt, så vad väljer man?

Att plocka en toppeffekt är inte svårt, men att få motorn att gå bra genom hela registret är klurigt utan en vettig lambda. Lite som att pumpa däcken på en bil utan tryckmätare.

Så nej, det är inte att göra det dyrare eller svårare utan det är en självklarhet. :)

En video på samma ämne...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Dr_struts
9 maj 2014 · 1 861 Inlägg

torpis skrev:

endorfinslaven skrev:
Så de som körde 10 sek på 80 talet med förgasarturbo hade BBlambda givare....skulle inte tro det. 
Klart det går att mappa/ställa in soppan med de äldre prylarna.
Kompressor o turbo har snart vart med i 100 år på motorer hur klarade de av överladdningen på den tiden.

Men att en BB kostar 1000kr var nytt för mig och om det är en färdig produkt som fungerar så skulle jag välja den.
Då man kommer att tjäna igen pengarna på en gång då mappningen går fortare och man spar in bensinpengar redan där. Precis som då jag hyrde in mig på en bänk för o mappa istället för att köra på gata som kostar pengar och är trafikfarligt.
De BB-givare som jag har på mina bilar är äldre o var då dyrare, då är det bra att ni talar om för TS var han finner en 1000kr givare. 

Förresten kompisen o jag mappade utan BB på gata och gick på känsla och det var rätt nära korrekta värden då lambdan senare blev utbytt. Nu pratar jag inte om några herrejösses effekter eller laddtryck 250hk/1,2 Bar/6000rpm.

Gör det inte dyrare eller svårare än vad det är !

Det var konstiga argument.  Man kom ju rätt förr utan GPS också, men det krävdes mera tid och mera teknik. Idag kostar en GPS mindre än en kartbok och den gör jobbet snabbare och mera exakt, så vad väljer man?

Att plocka en toppeffekt är inte svårt, men att få motorn att gå bra genom hela registret är klurigt utan en vettig lambda. Lite som att pumpa däcken på en bil utan tryckmätare.

Så nej, det är inte att göra det dyrare eller svårare utan det är en självklarhet. smile

En video på samma ämne...

Den där videon... LOL Men jo en bredbandslambda är väl värt pengarna! smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
endorfinslaven
9 maj 2014 · 671 Inlägg

Mina argument är inte konstiga och när kompisen och jag ställde soppa på landsväg på känn så gick det bra.
Motorn får liksom en lätt gång när allt är korrekt....
Förlåt att jag inte bara ser en utväg ut då trådskaparen ställer en fråga.
Förlåt att jag ger en alternativ väg så ni kan starta er allt så viktiga pajkastning på sandlådenivå.

Det går att ställ in en motor utan bredbandslambda och om man får tag i en BB för en tusenlapp så är det ekonomiskt fördelaktigt det skrev jag. Men en viss person med högt ego och mästare på pajkastning kan inte mer än låta bli att sätta igång trots att jag gett honom rätt.

Väx upp !
Jag ger en vinkling åt trådskaparen och förnekar inte det ena eller det andra !
Släpp era egon låt TS välja själv med så mycket opartisk information som möjligt !

TS skriver att han vill snåla ner bränsleförbrukningen...
Då handlar det inte om snabba accelerationer eller höga varv/laddtryck....
M a o smalbandslambda duger om man har en sådan för hur många miljoner bilar har lambdareglering med smalbandslambda..... ÖHHHHH

Janneutanb
9 maj 2014 · 7 272 Inlägg

Går även att läsa av stiften om man vet vad man pysslar med.
Kostar inte ett öre wink

schnauz
9 maj 2014 · 1 758 Inlägg

Det går förstås bra att ställa in en motor utan lambda överhuvudtaget, det har motorbyggare och hobbytrimmare gjort sedan bilens barndom.
Poängen är att det går otroligt mycket snabbare och är enklare att få det bra med en bredbandare till hjälp.
En smalbandslambda har ett mycket begränsat mätområde; den talar i princip bara om att motorn går under eller över lambda 1, men inte hur mycket. I ett originalsprut där duktiga motorutvecklare redan lagt hundratals timmar på inställning funkar det bra att använda en smalbandslambda för finjustering.

L_R
9 maj 2014 · 184 Inlägg

Jag har mappat turbobil med smalbandslambda. Bara för att visa att det går.

Ställde lambdatabellen 1. Mappade större delen av registret.
Antog att VE inte ändrades märkbart på högre laddtryck
Justerande lambdatabellen.

Gick fin fint!

Går nog finfint att justera än jänkev8 oxå.

endorfinslaven
10 maj 2014 · 671 Inlägg

Brains skrev:
Går även att läsa av stiften om man vet vad man pysslar med.
Kostar inte ett öre wink

Så kan man göra ibland för o kolla att BBlambda utrustningen inte visar åt skogen.
Har jag använt när jag haft konstiga fel för att ta bort vissa misstankar.

Lunchman
17 maj 2014 · 41 Inlägg

Under 2000spän får du en innovate mtx för, lämplig att koppla in. Otroligt värdefullt instrument.

Problemet med en smalbandare är inte att den är långsam utan att den visar fett-lambda 1-snålt å det slår om jävligt tidigt

http://www.bob2000.com/o2grph.gif

men till en sugis kan du använda den rätt ok.

Men min reaktion efter att ha mappat in soppan på tomgången för första gången med bredbandare är att det är redigt fett innan man reagerar själv bilen kan stå å gå på lambda 0.8 som lambda 1 lika gärna. Var nog tvungen att gå neråt 0,75 innan man reagera på det. Du har nog sparat in dom 2000spännen på soppa kontot rätt fort.

Ford Sierra "Turbo" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang