Bilköp från firma!

Icyveins Götterdämmerung
16 maj 2014 · 450 Inlägg

Har skaffat mig en c70 som jag köpte från bilia och har haft den knappt 14 dagar nu och A/C kyler inget alls och jag frågade försäljaren om dom fyller a/c på plats vilket dom inte vill göra för det är för en gammal bil tydligen 1998 modell.

Jag har 1 månad att klaga och få vissa saker reparerade och felsökta men frågan är varför dom inte vill ta åt sig att fylla på A/C? Kan man gå till konsumentvägledningen om detta vad tror ni och vad hade ni gjort?

Can´t kill it join It
horbybonnen
16 maj 2014 · 1 160 Inlägg

kylde ac när du köpte bilen.annars kan du glömma det undersökningsplikt du vet

Bojjann
17 maj 2014 · 474 Inlägg

Gnäll lite, och om inte det funkar får du nog bita i det sura äpplet och betala nån en femhundring för att fylla smile

BMW E34 540 (1994)
Henrik-N
17 maj 2014 · 450 Inlägg

du får väl fråga dem varför, kan omöjligt något här veta

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 maj 2014 · 14 055 Inlägg

horbybonnen skrev:
kylde ac när du köpte bilen.annars kan du glömma det undersökningsplikt du vet

Jo, det är ju så, man har även skyldigheter!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
djukk34
17 maj 2014 · 309 Inlägg

Sappuru skrev:
Har skaffat mig en c70 som jag köpte från bilia och har haft den knappt 14 dagar nu och A/C kyler inget alls och jag frågade försäljaren om dom fyller a/c på plats vilket dom inte vill göra för det är för en gammal bil tydligen 1998 modell.

Jag har 1 månad att klaga och få vissa saker reparerade och felsökta men frågan är varför dom inte vill ta åt sig att fylla på A/C? Kan man gå till konsumentvägledningen om detta vad tror ni och vad hade ni gjort?

Såå du köper en bil som är 16 år gammal och nu funderar du på att gå till konsumentverket för att få en AC fylld, för du tycker att det är någon slags skyldighet från bilfirman att den ska fungera ? Nej nu får du nog tänka om..

Senast redigerat av maaw (17 maj 2014)

Christian S
17 maj 2014 · 4 816 Inlägg

Sappuru skrev:
Har skaffat mig en c70 som jag köpte från bilia och har haft den knappt 14 dagar nu och A/C kyler inget alls och jag frågade försäljaren om dom fyller a/c på plats vilket dom inte vill göra för det är för en gammal bil tydligen 1998 modell.

Jag har 1 månad att klaga och få vissa saker reparerade och felsökta men frågan är varför dom inte vill ta åt sig att fylla på A/C? Kan man gå till konsumentvägledningen om detta vad tror ni och vad hade ni gjort?

det är säkert inte alls för lite gas i den utan det är garanterat det vanligaste felet nämligen att det är för stort avstånd vid magnetkopplingen så att den inte drar och då är det bara att shimsa om den så funkar det som det ska sen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Victorduvet
17 maj 2014 · 395 Inlägg

Var bilen billigare än 30k ? annars bör du ha fått en varudeklaration på den när nu köpte smile

BMW 520 (1992)
myran Foto/Bilnörd
17 maj 2014 · 1 541 Inlägg

Bilen borde varit varudeklarerad. Står det på kvittot att AC finns så stämmer inte varudeklarationen och då har du rätt till återköpt/avdrag eller reparation.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Peter_5565
17 maj 2014 · 326 Inlägg

horbybonnen skrev:
kylde ac när du köpte bilen.annars kan du glömma det undersökningsplikt du vet

Nu var det ju en handlare han köpt bilen av. Strikt undersökningsplikt har du bara när du köper privat. Av handlare är den inte alls särskilt strikt.. Provkörning och en koll i papper och varudeklaration räcker tillsammans med det handlaren berättar. Han är  ju skyldig att berätta om dom fel han känner till även om du inte upptäcker dom själv. Detta gäller också vid privatköp.

Sen kan ju en AC vara lite svår att kolla om den kyler ordentligt om det inte är rätt omständigheter.

Det är bara att reklamera. Alla fel som upptäcks inom 6 månader räknas som ursprungliga och handlaren är ansvarig. Det står inget särskilt om bilens ålder och pris, annat än att den ska vara i förväntat skick. Om han förväntar sig en fungerande AC och handlaren inte sagt nåt särskilt om den så är det bara att reklamera.

Läser ingen Konsumentköplagen nuförtiden?

Senast redigerat av Peter_5565 (17 maj 2014)

Evildan
17 maj 2014 ·

Peter_5565 skrev:

horbybonnen skrev:
kylde ac när du köpte bilen.annars kan du glömma det undersökningsplikt du vet

Nu var det ju en handlare han köpt bilen av. Strikt undersökningsplikt har du bara när du köper privat. Av handlare är den inte alls särskilt strikt.. Provkörning och en koll i papper och varudeklaration räcker tillsammans med det handlaren berättar. Han är  ju skyldig att berätta om dom fel han känner till även om du inte upptäcker dom själv. Detta gäller också vid privatköp.

Sen kan ju en AC vara lite svår att kolla om den kyler ordentligt om det inte är rätt omständigheter.

Det är bara att reklamera. Alla fel som upptäcks inom 6 månader räknas som ursprungliga och handlaren är ansvarig. Det står inget särskilt om bilens ålder och pris, annat än att den ska vara i förväntat skick. Om han förväntar sig en fungerande AC och handlaren inte sagt nåt särskilt om den så är det bara att reklamera.

Läser ingen Konsumentköplagen nuförtiden?

Jag har själv länkat den vid flertalet liknande trådar men likväl fortsätts det gissas, så svaret på din fråga är dessvärre nej, ingen orkar läsa och förstå KKL.

Jag länkar in den för de tillräckligt nyfikna som ids läsa några få rader text.

http://www.konsumentverket.se/lagar--re … tkoplagen/

http://www.konsumentverket.se/Vara-omra … lhandlare/

Icyveins Götterdämmerung
17 maj 2014 · 450 Inlägg

Jag har djupdykt lite på A/C tydligen när 2 lampor som blinkar på klimatanläggningen som det nu gör. Så är det en felkod för A/C och jag har nu testat och provtryckt på nippeln man fyller på a/c på och det kom ut ett jäkla tryck då finns det gas i systemet kan det vara stopp någon stans?

Tack får läsa lite i länken om hur det funkar osv.

Can´t kill it join It
Hamilton
17 maj 2014 · 8 864 Inlägg

Kosta bilen under 30 000 så är det inte lönt att försöka reklamera.

Senast redigerat av Hamilton (17 maj 2014)

Fotograf på tierpidag.se
Icyveins Götterdämmerung
17 maj 2014 · 450 Inlägg

Hamilton skrev:
Kosta bilen under 30 000 så är det inte lönt att försöka reklamera.

Nej kanske inte det som sagt finns det gas i systemet då kan jag försöka se om jag får det ordnat själv.

Can´t kill it join It
gravityone Fixare
17 maj 2014 · 321 Inlägg

Christian S skrev:

Sappuru skrev:
Har skaffat mig en c70 som jag köpte från bilia och har haft den knappt 14 dagar nu och A/C kyler inget alls och jag frågade försäljaren om dom fyller a/c på plats vilket dom inte vill göra för det är för en gammal bil tydligen 1998 modell.

Jag har 1 månad att klaga och få vissa saker reparerade och felsökta men frågan är varför dom inte vill ta åt sig att fylla på A/C? Kan man gå till konsumentvägledningen om detta vad tror ni och vad hade ni gjort?

det är säkert inte alls för lite gas i den utan det är garanterat det vanligaste felet nämligen att det är för stort avstånd vid magnetkopplingen så att den inte drar och då är det bara att shimsa om den så funkar det som det ska sen.

Sappuru skrev:
Jag har djupdykt lite på A/C tydligen när 2 lampor som blinkar på klimatanläggningen som det nu gör. Så är det en felkod för A/C och jag har nu testat och provtryckt på nippeln man fyller på a/c på och det kom ut ett jäkla tryck då finns det gas i systemet kan det vara stopp någon stans?

Tack får läsa lite i länken om hur det funkar osv.

Senast redigerat av gravityone (17 maj 2014)

Lone Star Garage
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang