V40 T4 2001 vibrerar

Migen
22 maj 2014 · 69 Inlägg

Hej, jag har en V40 t4a 01a som skakar och vibrerar hela tiden. På tomgång och alla hastigheter.
Har vart på 3 verkstäder och 2 av dom trodde det va tändning den ena sa att det va nåt fel på motorn. Jag tror det är tändstiften men är inte säker. I cylinder 2 så är tändstifts gängor oljiga. Är det något som aldrig aldrig aldrig ska hända eller är det ok?? Har tänkt att byta tändstift imorgon men jag är orolig att toppen har en spricka eller nåt sånt. När jag trycker ner tändstifts hylsan så blir den Oljig. Men det är inte någon pöl i hålet inte eller nåt sånt. Det har blivit mindre och mindre hela tiden. Men den vibrerar och jag har tagit ut tändstiftet ca 4-5 gånger men alltid blivit samma sak. Fast mindre olja.

Så finns det nån som kan hjälpa mig med detta??

Rock-Star
22 maj 2014 · 2 982 Inlägg

tändspolar , byt både, ev tändkablarna.

testa:
låt motorn rulla på tomgång. dra ut 1an o 3ans tändkabel.. om ingen händer .. BYT tändspolen som styr 1an o 3an
annars gör samma sak med 2an o 4ans.

Migen
23 maj 2014 · 69 Inlägg

Jag har bytt tändstift. Ingen skillnad. Har rykt ut tändkablarna etc och det blir skillnad

zzr94092
23 maj 2014 · 4 404 Inlägg

då har du ju hittat problemet..

Migen
25 maj 2014 · 69 Inlägg

Om man säger så här....Det märks inte av mycket...Väldigt lite märker man det. Man vill att det ska vara större skillnad...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang