4123
Sök

Rasslande missljud hos Mazda 2006 2.3 manuell 6 växlad.

7 Inlägg
25 maj 2014
Trådstartare
Tjena!

Det är så att nu den senaste veckan har det börjat uppkomma ett rasslande ljud ifrån bakre delen av bilen.

Det sker ofta på samma varvtal i växlarna 1 2 och 3 medans i 4an så rasslar det ingenting. Men att det sedan vid körning i 6an i över 110 när man gör en bromsning till 80 och gasar upp igen att det kan rassla till ibland.
Rasslet är kanske bara 1-2 sekunder sen slutar det. Låter som metal/plåt som skallrar.

Det är en Mazda 6 2.3 manuell 6 växlad, den gick igenom besiktning på blankt papper för ca 2 veckor sedan.

Jag har full förståelse för att det är svårt att diagnostisera det via nätet med en sådan här usel förklaring.

Tacksam för all hjälp jag kan få!smile

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
7 Inlägg
25 maj 2014
Trådstartare
NIzmO skrev:
Lös värmeplåt över bakre ljuddämpare kanske?

Kan vara möjligt.. finns så många grejer det kan vara.
Tänkte mest om någon varit med om något liknande..

Glömde tillägga " Det rasslar även till lite vid start och avstängning ibland"

5 162 Inlägg
25 maj 2014
Låter som en värmeplåt eller något annat som kommer i kontakt med avgasröret vid vissa lägen på motorn eller någon typ av vibration. Hissa bilen och kolla efter lösa saker som ligger nära röret och att avgasröret sitter fast över allt smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

7 Inlägg
26 maj 2014
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Låter som en värmeplåt eller något annat som kommer i kontakt med avgasröret vid vissa lägen på motorn eller någon typ av vibration. Hissa bilen och kolla efter lösa saker som ligger nära röret och att avgasröret sitter fast över allt smile

Farsan kikade lite undertill idag när jag startade samt gasade bilen.. Han sa att de såg ut å vara avgasröret som satt lite löst. Han tyckte det såg ut som en upphängning som var hemma byggd.. Vi ska lifta bilen imorgon eller på onsdag och ta oss ett redigt kik under..

Skriver senare imorgon/onsdag med resultatet ifall andra råkar ut för någon liknande grej.

Sök