Motorn dör på min Omega

fritzo
3 april 2007 · 123 Inlägg

Har en omega -94:a som helt plötsligt fick för sig att stanna i fredags, hade väldigt lite soppa och trodde de var soppatorsk, tankade och problemet borta......men, igår dog den igen, mitt i en korsning, massor av soppa i tanken.
Blev bogserad och då startade den naturligtvis och bilen gick som den skulle igen!

Idag har det varit nära att stanna två gånger, hostar och hackar i nån sekund, sen går den som vanligt.

Den vill väldigt gärna stanna och hosta MITT i korsningar och så....ytterst jobbigt!

Nån som har nån erfarenhet om det är vanligt på åpel eller vad det kan vara för fel????

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också
kribergarn
3 april 2007 · 15 Inlägg

Kanske kan vara att bränslepumpen börjar vara på upphällningen!
Du kan ju prova att skaka ev sparka lite lätt på pumpen nästa gång den stannar, om den startar då så brukar det vara ett tecken på att pumpen är dålig.

fritzo
4 april 2007 · 123 Inlägg

Problemet är ju att den hinner starta innan man kommer fram till pumpen.......
Har haft pumpen i tankarna men det kommer som sagt väldigt oväntat att den vill stanna och sen fortsätta gå efter några sekunder.....

Snart stannar den väl mitt i en vältrafikerad korsning typ e4:an eller liknande.

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också
whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
4 april 2007 · 285 Inlägg

När den börjar hacka, har du då ingen gas eller lite gas eller vad gör du... rullar på tomgång?

Hur går bilen annars, som den ska lr?

fritzo
4 april 2007 · 123 Inlägg

Hackar och dör när det blir belastning på motorn, när man gasar, men kommer igång om man kopplar.... sen går den precis som den ska. Men den dummar sig inte hela tiden utan bara lite då och då

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också
Dr-Kosmos RS'are
4 april 2007 · 125 Inlägg

Skulle de inte kunna vara lamda sonder? Min polare hade ett liknande problem. De eller att de e nått me bränslet.

Diesel all the way!
Skoda Fabia RS "Weise Edition" (2006)
SaabAeroo
15 maj 2007 · 49 Inlägg

Hade precis samma problem själv som jag fixade idag.. Köpte nytt filter men ville ändå inte gå nå bra. hackade ibland satan och dog vid minsta påfrestning.
Men kom då dock på idén att det sitter en sil i tanken precis där ledningen mot pumpen går.
Tog då loss slangen och blåste med kompressorn så att det bubblade i tanken. (Skiten i tanken bubblar då bort från silen).
Men tänk på att du lär ha tillräckligt med soppa i tanken med så att det bubblar undan ordentligt.
Det hjälpte åtmindstone för mig. Och detdär med att bilen gärna vill stanna i korsningar för dig är inte nåt märkvärdigt. det finns någonting i dom som säger till när dom hittar den mest jävliga och pinsammaste platsen och då ska dom naturligtvis lägga av. Min hade en tendens att göra så antingen när det var bråttom eller när jag låg på smal landsväg.. bara att bita ihop..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang