2324
Sök

Köpråd 250d 20v

39 Inlägg
3 juni 2014
Trådstartare
#1
Tjääna!

Tänkte inhandla en W123 eller en W124 med 250d! Tänkte höra vad man ska akta sig för och inte.. Vanliga fel osv?

Tack på förhand!

En expert är en person som har gjort alla misstag.

39 Inlägg
4 juni 2014
Trådstartare
#2
Ingen med någon erfarenhet hmm?

En expert är en person som har gjort alla misstag.

5 154 Inlägg
4 juni 2014
#3
Rost, speciellt under. Tyvärr har Mercedes någon bombsäker underedsmassa så rost kan vara svårt att hitta.
Bakvagnbussningar brukar kunna vara trötta på gamla bilar, ger vinglig bil och ev klonk vid växling.
Kolla även om den är lättstartad även kall.
Tickande spridare och lyftare förekommer. Irriterande men relativt ofarligt.
Sen det vanliga leder och bromsar osv smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
18 335 Inlägg
4 juni 2014
#4
mb_pucken skrev:
Rost, speciellt under. Tyvärr har Mercedes någon bombsäker underedsmassa så rost kan vara svårt att hitta.
Bakvagnbussningar brukar kunna vara trötta på gamla bilar, ger vinglig bil och ev klonk vid växling.
Kolla även om den är lättstartad även kall.
Tickande spridare och lyftare förekommer. Irriterande men relativt ofarligt.
Sen det vanliga leder och bromsar osv smile

Dessutom kan det vara glapp i överföring från motor till bakaxel. Det märker man då det blir svårt att växla utan ryck.
Det största problemet är väl att den är svårstartad kall. Är bilen varmkörd när du kommer=inget köp. Är den kall och det är över 10 grader ute så struntar du i att glöda. Starta direkt. Den ska mala på startmotorn rätt länge men sparka igång och låta som ett tröskverk=köp.

På w124 ska du kolla torkaren. Den kan slamra rätt friskt. Se även till att det gå r att få kyla/värme i kupen på  bägge sidor. Fungerar en sida kan man enkelt koppla ihop dessa men då är det prutläge.

Skriv hur det gick sen!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

39 Inlägg
4 juni 2014
Trådstartare
#5
mb_pucken skrev:
Rost, speciellt under. Tyvärr har Mercedes någon bombsäker underedsmassa så rost kan vara svårt att hitta.
Bakvagnbussningar brukar kunna vara trötta på gamla bilar, ger vinglig bil och ev klonk vid växling.
Kolla även om den är lättstartad även kall.
Tickande spridare och lyftare förekommer. Irriterande men relativt ofarligt.
Sen det vanliga leder och bromsar osv smile

Några vanliga ställen under man kan finna rost på? smile Lätt att finna delar till dom osv?
Tack för tipsen iaf!

Hybridsmurfen skrev:
mb_pucken skrev:
Rost, speciellt under. Tyvärr har Mercedes någon bombsäker underedsmassa så rost kan vara svårt att hitta.
Bakvagnbussningar brukar kunna vara trötta på gamla bilar, ger vinglig bil och ev klonk vid växling.
Kolla även om den är lättstartad även kall.
Tickande spridare och lyftare förekommer. Irriterande men relativt ofarligt.
Sen det vanliga leder och bromsar osv smile

Dessutom kan det vara glapp i överföring från motor till bakaxel. Det märker man då det blir svårt att växla utan ryck.
Det största problemet är väl att den är svårstartad kall. Är bilen varmkörd när du kommer=inget köp. Är den kall och det är över 10 grader ute så struntar du i att glöda. Starta direkt. Den ska mala på startmotorn rätt länge men sparka igång och låta som ett tröskverk=köp.

På w124 ska du kolla torkaren. Den kan slamra rätt friskt. Se även till att det gå r att få kyla/värme i kupen på  bägge sidor. Fungerar en sida kan man enkelt koppla ihop dessa men då är det prutläge.

Skriv hur det gick sen!

Tack för tipsen! smile

Jag meddelar hur det hela slutar sen smile. Ni har inga andra tips på odödliga dieslar? 240D? 300D? 220D?

En expert är en person som har gjort alla misstag.


Sök