Temperaturmätare Volvo 940

servas
5 juni 2014 · 25 Inlägg

Tjena tjena! Skulle behöva ta mig ut till verkstaden med min 940.
Det dom oroar mig här är att det är en mils körning med en temperaturmätare som hoppar fram och tillbaka och skakar lite smått.

Hur stor chans är det att motorn överhettar och hur åtgärdar jag detta?

jocke_gronberg
5 juni 2014 · 4 586 Inlägg

Säkert något fel på givaren. tempmätaren kan omöjligt hoppa fram och tillbaka så snabbt går det inte

servas
5 juni 2014 · 25 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Säkert något fel på givaren. tempmätaren kan omöjligt hoppa fram och tillbaka så snabbt går det inte

Nej, det förstår jag att motorns temperatur inte kan skifta så snabbt.
Men det som händer med mätaren är att den hoppar fram och tillbaka mellan mitten och noll på skalan. Tänkte om termostaten går åt helvete under körning så kommer jag antagligen inte se överhettningen förän det är för sent. Hur stor är risken att den överhettar tror du?

Henkix
5 juni 2014 · 6 737 Inlägg

en mil är nog ingen fara att köra tongue
kompis till mej hann köra 4mil utan vatten innan han märkte att mätaren stod i bott!

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Dedron
5 juni 2014 · 169 Inlägg

Jag hade samma problem som du på min 945:a jag hade, var absolut inga problem med överhettning, Bytte termostat och tempmätaren funkade som den ska igen efter de smile Kolla kylarslangarna om dem blir riktigt hårda när den kommer upp i temp, de felet hade även jag, skulle de va så så byt locket till expansionskärlet, avluftningsventilen där i kan kärva rätt bra smile

Senast redigerat av Dedron (5 juni 2014)

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]
Volvo 945 LTT "Meduzan" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang