3348
Sök

Behövs blyersättning/vilken top har jag? Volvo B200

736 Inlägg
10 november 2005
Trådstartare
Jag tankar min Volvo 240 -89 (importbil glöm inte det) med bensin + blyersättning. Bilen är utan kat och med "stort" tankhål som passade de
gamla pumparna med blyad bensin. Om jag har förstått saken rätt så
smörjer blyet delvis ventilerna på något vis. Har även hört att det
även tidigare hos volvo fanns såkallade "amerika-toppar" som hade härdade
ventiler. Skulle gärna slippa blyersättningen, men skulle ju gärna vara säker
på att det inte är någon fara...
Hur vet jag förresten vilket top jag har? Står det präglat på den någonstans (var)?
Jag tänkte att eftersom det var en b200E så borde den ju vara klar för
oblyad bensin redan... Någon som vet? B200E är ju inte en så vanlig motor från volvo.

21 761 Inlägg
10 november 2005
Jag vet inte vad du har för topp men när man slutade med bly i bensinen så kollade jag upp vilka motorer(Volvo)som behövde blyersättning. Det som jag fick reda på var att från B21 och uppåt behövdes inte ersättningen. Motorerna skulle klara av det. Men däremot B18, B20 och B30 behövde ersättningen. Den informationen har åtminstone jag fått.

125 Inlägg
10 november 2005
Vad jag fattat ska det vara aluminiumtopp på b200k och då är det ju sätesringar och blyersättning ska inte behövas.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
10 november 2005
Du kan vara lugn, det behövs ingen blyersättning i din motor, precis som batterinörden säger försvann det behovet när B21:an föddes...

Numret på toppen finns ingjutet ovanför grenröret mellan 2:ans o 3:ans cylinder. börjar med 1000 och fortsätter med 3 siffror till. t.ex 530 531 m.fl

mvh // tompa

21 761 Inlägg
10 november 2005
Nedrans, där avslöjade du mig hihi.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
bilmekaniker
131 Inlägg
10 november 2005
det be höv nog ingen bly ersättning men om toppen ä "van" vid det så ä det ju inte fel att köra med det men det gör inte så stor skillnad

736 Inlägg
10 november 2005
Trådstartare
Hehe ok, tack bra att veta, tyckte lixom att det lät lite onödigt, men den tidigare ägaren sa att det skulle behövas... fast det berodde nog mer på okunskap än på kunskap. Eftersom han tankade med blyad bensin innan den försvann. Men jag kan ju "vänja mig av" med det jag har kvar smile. Sånt jäkla jobb med mätande och sånt när man ska tanka...

736 Inlägg
10 november 2005
Trådstartare
Jag vet inte hur viktigt det är, har kört en massa andra mindre motorer ex båtmotorer (visserligen 2-taktare) men även 4-taktare såsom gräsklippare utan att ersätta något bly. Och det är bara en gräsklippare som skurit, men det berodde nog på lite dålig kylning och hård körning mm, men jag fick loss kolven och sen gick den bra länge efter det bara att den fick massa bensin i oljan jaja...

bilmekaniker
131 Inlägg
10 november 2005
det ä ju en volvo..dom tål allt..men ersätningen ä ju till för att skydda ventilsätena som en extra gardering så ersättningen behövs egentligen bara på äldre gjutjärns motorer som man vill va lite rädd om..

Sök