Vad kostade era reparationer, service?

baltis
27 juni 2014 · 1 948 Inlägg

Har för mig jag betalade knappt 7000 för en insp I på min m3 e46 på auktoriserad verkstad, det är den  näst största servicen, stora kostar typ 2000 kr mer då byter dom även oljorna i bakaxel och låda (samt tändstift?). Servicarna däremellan, ölservice, brukar gå på under 2000.

Så 20k på 8k mil = 2,25kr/mil i serivce på auktoriserad verkstad, tycker jag rent ut sagt är BILLIGT. Vad kostar inte en volvo eller vw?

DasAuto
27 juni 2014 · 2 751 Inlägg

baltis skrev:
Har för mig jag betalade knappt 7000 för en insp I på min m3 e46 på auktoriserad verkstad, det är den  näst största servicen, stora kostar typ 2000 kr mer då byter dom även oljorna i bakaxel och låda (samt tändstift?). Servicarna däremellan, ölservice, brukar gå på under 2000.

Så 20k på 8k mil = 2,25kr/mil i serivce på auktoriserad verkstad, tycker jag rent ut sagt är BILLIGT. Vad kostar inte en volvo eller vw?

2700kr/ kostar det att byta olja+oljefilter för mig på VW/Audi verkstad. Ca 2000kr på mekonomen etc.
Så nog har du billig service.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
mb_pucken
27 juni 2014 · 5 083 Inlägg

Jorde en service idag på en passat -13. Vanlig intervall med friskluftsfilter. Pris ca 2400kr. Inte så dyrt då det varven utav dom större intervallservice.

servade min Merca förra sommaren, kostade 3460kr i delar utan motorolja, alla delar var originaldelar. Olja och filter i automatlådan, bakaxelolja, bränslefilter, förfilter, oljefilter och friskluftsfilter. Inte då dyrt men jobbet jorde jag själv smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Evildan
30 juni 2014 ·

Putteliten skrev:

OpelP1 skrev:

Evildan skrev:
Det är säkert värt 17000kr i servicekostnader inkl några slitagedelar för att åka något så körglatt och designmässigt inspirerande som en Golf från -08.

lollollol   

Haha! Spot on. big_smile

Tycker verkligen inte att det är värt dom pengarna, 1. men den är ju bra mycket roligare och designmässigt inspirerande än en Toyota Corolla 1,6 kan ja lova.
2. Sen är det en företagsbil, så ja fick välja mellan Golfen eller en Passat FSI. Så jag betalar som tur är inte en krona på den.

1. Det är din personliga åsikt, alltså inget du kan lova någon då vi alla har olika preferenser angående vad som är roligt, snyggt eller inspirerande.

2. http://www.garaget.org/start.php?action=carRules
Det är absolut inte tillåtet att lägga upp bilar man aldrig ägt. Att göra så kan leda till avstängning.

Jag äger och betalar för min bil ur egen ficka, en av anledningarna till att jag inte valt den överskattade bränsletörstande och i mina ögon intetsägande mellanmjölksbilen Golf med uppenbarliga vansinniga verkstadskostnader.

Putteliten
30 juni 2014 · 9 068 Inlägg

Evildan skrev:

Putteliten skrev:

OpelP1 skrev:

lollollol   

Haha! Spot on. big_smile

Tycker verkligen inte att det är värt dom pengarna, 1. men den är ju bra mycket roligare och designmässigt inspirerande än en Toyota Corolla 1,6 kan ja lova.
2. Sen är det en företagsbil, så ja fick välja mellan Golfen eller en Passat FSI. Så jag betalar som tur är inte en krona på den.

1. Det är din personliga åsikt, alltså inget du kan lova någon då vi alla har olika preferenser angående vad som är roligt, snyggt eller inspirerande.

2. http://www.garaget.org/start.php?action=carRules
Det är absolut inte tillåtet att lägga upp bilar man aldrig ägt. Att göra så kan leda till avstängning.

Jag äger och betalar för min bil ur egen ficka, en av anledningarna till att jag inte valt den överskattade bränsletörstande och i mina ögon intetsägande mellanmjölksbilen Golf med uppenbarliga vansinniga verkstadskostnader.

Bilar som laddas upp måste ägas eller framföras av den som publicerar, alternativt någon närstående (sambo, släkting, förälder osv). Sålda bilar är OK så länge man väljer att man sålt bilen och när. Det är absolut inte tillåtet att lägga upp bilar man aldrig ägt. Att göra så kan leda till avstängning.

Så det där med avstängnig kan du glömma!

Evildan
30 juni 2014 ·

Putteliten skrev:

Evildan skrev:

Putteliten skrev:

Tycker verkligen inte att det är värt dom pengarna, 1. men den är ju bra mycket roligare och designmässigt inspirerande än en Toyota Corolla 1,6 kan ja lova.
2. Sen är det en företagsbil, så ja fick välja mellan Golfen eller en Passat FSI. Så jag betalar som tur är inte en krona på den.

1. Det är din personliga åsikt, alltså inget du kan lova någon då vi alla har olika preferenser angående vad som är roligt, snyggt eller inspirerande.

2. http://www.garaget.org/start.php?action=carRules
Det är absolut inte tillåtet att lägga upp bilar man aldrig ägt. Att göra så kan leda till avstängning.

Jag äger och betalar för min bil ur egen ficka, en av anledningarna till att jag inte valt den överskattade bränsletörstande och i mina ögon intetsägande mellanmjölksbilen Golf med uppenbarliga vansinniga verkstadskostnader.

Bilar som laddas upp måste ägas eller framföras av den som publicerar, alternativt någon närstående (sambo, släkting, förälder osv). Sålda bilar är OK så länge man väljer att man sålt bilen och när. Det är absolut inte tillåtet att lägga upp bilar man aldrig ägt. Att göra så kan leda till avstängning.

Så det där med avstängnig kan du glömma!

Den meningen kan tydligen läsas på olika vis.
Jag får texten till att du/jag får lägga upp en bil så länge den framförs eller ägs av närstående (sambo, släkting, förälder osv). Vilket jag tolkar som att du eller en släkting måste äga bilen.
För att förtydliga detta skrivs då sedan
"Det är absolut inte tillåtet att lägga upp bilar man aldrig ägt. Att göra så kan leda till avstängning.
" för att förtydliga att du inte får lägga upp bilar du inte äger eller ägt.

Tanken är vad jag förstår det som att vi medlemmar ska lägga upp bilar vi eller närstående äger, inte kör i jobbet, för vad är vitsen med ett gäng firmabilar.
Nog om det, åter till ämnet.

Tur du inte behövde betala dom pengarna själv då det inte är din eller någon närståendes bil utan en företagsbil, helt vansinnig nota.

NIzmO Ollikkala Racing
1 juli 2014 · 1 724 Inlägg

Denna tråden fortsätter att bekräfta att jag aldrig skulle ha råd med bil om jag inte kunde skruva själv tongue

Har tack vare det inga egna kvitton men har ett på syrrans 200sx s13 som fick motorn renoverad på verkstad efter lagerras nångång 2001 av tidigare ägare, har det inte här nu men ska posta när jag kikat på det.

- Time Attack -
spillolja
11 juli 2014 · 4 014 Inlägg

Golf 2009 Tsi122:

en enkel 1500 milaservice:

4 liter Aral Supertronic 0w-40  Oil-center  300:-
1 oljefilter    mister-auto  96:-
1 oljeavtappningplugg  bildelaronline24   8:-
åtgången vax-shampo   ca 30 öre  hel flaska 500ml 10:- hos dollarstore
1 tim i OKQ8 GDS hall inkl. handtvättning   ca 115:-

tot. 519,30 Riksdaler Riksmynt

Senast redigerat av spillolja (11 juli 2014)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Cupra_
12 juli 2014 ·

Bmwn servades i januari på Bavaria Solna.
Olja+filter, kupefilter och bromsvätska.
Gick på ca 4200.


Volvon servades i April på bilia Haga norra.
Olja+filter, programvaruuppdatering, bromsvätskan.
4600 (hutlöst)

Senast redigerat av Deception (12 juli 2014)

Xuri One Man Clan
12 juli 2014 · 4 286 Inlägg

byta kamrem volvo s70 på aukt volvo verkstad. 2300kr.

Byta motor s60R .... 28Papp i material... jobbe gjorde jag själv...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
Mackibubba
12 juli 2014 · 126 Inlägg

Servade passaten igår, ny olja, filter, programuppdatering, genomgång av bilen och jobb = 1800 hos vw ( michelsens bil tomelilla) Bra pris och ett mycket trevligt bemötande! Kommer fortsätta serva där!

Volkswagen Passat "Autopiloten" (2012)
Djo
12 juli 2014 · 10 157 Inlägg

Deception skrev:
Bmwn servades i januari på Bavaria Solna.
Olja+filter, kupefilter och bromsvätska.
Gick på ca 4200.


Volvon servades i April på bilia Haga norra.
Olja+filter, programvaruuppdatering, bromsvätskan.
4600 (hutlöst)

Men BMW servicen som kostade nästan det samma är ej hutlöst? Enda skillnaden är att ena är det ett kupefilter och andra en serviceupdatering.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Cupra_
12 juli 2014 ·

Djo skrev:

Deception skrev:
Bmwn servades i januari på Bavaria Solna.
Olja+filter, kupefilter och bromsvätska.
Gick på ca 4200.


Volvon servades i April på bilia Haga norra.
Olja+filter, programvaruuppdatering, bromsvätskan.
4600 (hutlöst)

Men BMW servicen som kostade nästan det samma är ej hutlöst? Enda skillnaden är att ena är det ett kupefilter och andra en serviceupdatering.

För 400 spänn mindre fick jag ett kupefilter på ett märke som skall anses premium. På bmw räknar jag med att det kan kosta liksom. En Volvo med en av deras mindre motorer borde teoretiskt inte vara dyrare att serva tycker jag. Mjukvaruuppdateringen märkte jag inget av, så det lär knappast vara något enormt de gjorde..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 juli 2014 · 13 669 Inlägg

Deception skrev:

Djo skrev:

Deception skrev:
Bmwn servades i januari på Bavaria Solna.
Olja+filter, kupefilter och bromsvätska.
Gick på ca 4200.


Volvon servades i April på bilia Haga norra.
Olja+filter, programvaruuppdatering, bromsvätskan.
4600 (hutlöst)

Men BMW servicen som kostade nästan det samma är ej hutlöst? Enda skillnaden är att ena är det ett kupefilter och andra en serviceupdatering.

För 400 spänn mindre fick jag ett kupefilter på ett märke som skall anses premium. På bmw räknar jag med att det kan kosta liksom. En Volvo med en av deras mindre motorer borde teoretiskt inte vara dyrare att serva tycker jag. Mjukvaruuppdateringen märkte jag inget av, så det lär knappast vara något enormt de gjorde..

volvo tar 900kr oftast för mjukvaru uppdateringen...så vilket är hutlöst dyrt vete fan smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Cupra_
13 juli 2014 ·

Growe skrev:

Deception skrev:

Djo skrev:
Men BMW servicen som kostade nästan det samma är ej hutlöst? Enda skillnaden är att ena är det ett kupefilter och andra en serviceupdatering.

För 400 spänn mindre fick jag ett kupefilter på ett märke som skall anses premium. På bmw räknar jag med att det kan kosta liksom. En Volvo med en av deras mindre motorer borde teoretiskt inte vara dyrare att serva tycker jag. Mjukvaruuppdateringen märkte jag inget av, så det lär knappast vara något enormt de gjorde..

volvo tar 900kr oftast för mjukvaru uppdateringen...så vilket är hutlöst dyrt vete fan smile

Förmodligen båda, med tanke på hur fort de gör jobbet, dessutom brukar inte oljan kosta dem mer än 30-40 kr/litern..

Senast redigerat av Deception (13 juli 2014)

Djo
14 juli 2014 · 10 157 Inlägg

Growe skrev:

Deception skrev:

Djo skrev:
Men BMW servicen som kostade nästan det samma är ej hutlöst? Enda skillnaden är att ena är det ett kupefilter och andra en serviceupdatering.

För 400 spänn mindre fick jag ett kupefilter på ett märke som skall anses premium. På bmw räknar jag med att det kan kosta liksom. En Volvo med en av deras mindre motorer borde teoretiskt inte vara dyrare att serva tycker jag. Mjukvaruuppdateringen märkte jag inget av, så det lär knappast vara något enormt de gjorde..

volvo tar 900kr oftast för mjukvaru uppdateringen...så vilket är hutlöst dyrt vete fan smile

Då en mjukvaruupdatering kan ta allt mellan 4 minuter till 30 minuter så ja beror ju på vissa uppdateringar är ju viktiga också. Sen med en riktig service med uppdateringen så ingår ju Volvo assistans vilket inte är dumt om det skulle behövas någon gång. Och med det i åtanke så kanske det inte är så dyrt ändå.

Senast redigerat av Djo (14 juli 2014)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang