Olje rök eller avgaser under turbon? volvo 945 -93(video)"LÖST"...

xc90
12 mars 2014 · 406 Inlägg

Har upptäckt ett litet problem på min nyinköpta 945 turbo.
Den pustar ut lite rök någonstans under turbon enbart vid gassläpp, alltså inget när man gasar upp eller håller jämn gas.
Problemet är att jag kan inte se exakt var det kommer ifrån, ryker inget onormalt från avgaset bak samt att röken tycker jag luktar lite som "bränd olja eller nått, alltså ingen avgaslukt direkt.(kan givetvis vara avgaser ändå)
Någonstans under turbon men ovanför eller framför oljefiltret tycker jag!
Sitter där något som har med vevhusventilationen att göra? Eller vad kan det vara?
Bildas det nått undertryck/överttryck nånstans just när man släpper gasen?
https://www.youtube.com/watch?v=cL9Aq1q3N-Q

Senast redigerat av xc90 (14 mars 2014)

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
Mack Forum- och sitemoderator
12 mars 2014 · 26 167 Inlägg

Du kanske kör med öppen vevhusventilation? (bara rena spekulationer från min sida)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 mars 2014 · 13 749 Inlägg

returen låter det som..inget ovanligt när en massa muppungar håller på och mekar och inte byter returpackningen mot en ny utan kladdar på med en massa silicon och skit som aldrig håller..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
xc90
12 mars 2014 · 406 Inlägg

Growe skrev:
returen låter det som..inget ovanligt när en massa muppungar håller på och mekar och inte byter returpackningen mot en ny utan kladdar på med en massa silicon och skit som aldrig håller..

Okej, returen? Har ärligt talat ingen riktig koll på vad/var den är! Kan det ha nått med de 2st c:a 1" slangarna jag kan skymta därnere, ganska kletigt runt en av dom?
mvh

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
xc90
13 mars 2014 · 406 Inlägg

Mack skrev:
Du kanske kör med öppen vevhusventilation? (bara rena spekulationer från min sida)

Njae är nog original vad jag kan se, men kanske ett läckage kan bete sig så?

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 mars 2014 · 13 749 Inlägg

xc90 skrev:

Growe skrev:
returen låter det som..inget ovanligt när en massa muppungar håller på och mekar och inte byter returpackningen mot en ny utan kladdar på med en massa silicon och skit som aldrig håller..

Okej, returen? Har ärligt talat ingen riktig koll på vad/var den är! Kan det ha nått med de 2st c:a 1" slangarna jag kan skymta därnere, ganska kletigt runt en av dom?
mvh

låter som vattenkylaren till oljan..borde sitta ett oljefilter rätt nära den.

tror dock inte problemet är där utan om du kollar på turbon så har du lagerdelen  rakt ner under den sitter det ett metallrör eller en slang (om någon klåpar unge varit på)

det kan blåsa på rätt bra när den läcker även släppa ut en hel del olja även om det inte sprutar ur så brukar det droppa rätt bra där

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
xc90
14 mars 2014 · 406 Inlägg

xc90 skrev:
Har upptäckt ett litet problem på min nyinköpta 945 turbo.
Den pustar ut lite rök någonstans under turbon enbart vid gassläpp, alltså inget när man gasar upp eller håller jämn gas.
Problemet är att jag kan inte se exakt var det kommer ifrån, ryker inget onormalt från avgaset bak samt att röken tycker jag luktar lite som "bränd olja eller nått, alltså ingen avgaslukt direkt.(kan givetvis vara avgaser ändå)
Någonstans under turbon men ovanför eller framför oljefiltret tycker jag!
Sitter där något som har med vevhusventilationen att göra? Eller vad kan det vara?
Bildas det nått undertryck/överttryck nånstans just när man släpper gasen?
https://www.youtube.com/watch?v=cL9Aq1q3N-Q

Det visa sig komma ifrån undersidan av flänsen mellan turbon och downpipe......o den är konisk, och vad jag har läst mig till är det hyfsat vanligt!
Tackar för för tipsen ändå.

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
Badgez
6 juni 2014 · 17 Inlägg

Har samma fel på min, hände så fort jag ställde upp laddtryck med nymonterade chipp. ladda 1.0
Hur löste du problemet?

xc90
5 augusti 2014 · 406 Inlägg

Badgez skrev:
Har samma fel på min, hände så fort jag ställde upp laddtryck med nymonterade chipp. ladda 1.0
Hur löste du problemet?

Tog en chansning o lossade bara på de tre bultarna lite o sen spände jag om dom, började med den nedersta/understa

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang