Hej kära garaget medlemmar!
Ja, jag är ny på forumet, men har redan hunnit sträckläsa ett par projekttrådar. (bland annat
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 78&p=1) väldigt trevligt

Men men, nu är det så att min V40 2.0t -99 bråkar vid kallstart. Samt enstaka gånger spottar till. (beskriver längre ned)
Problembeskrivning:
Vid kallstart då bilen stått ett antal timmar är den riktigt svårstartad, det kan ta mellan 5-15 sekunder. När bilen väl startar (vilket den alltid gör) så ryker det till vit/grått från avgasröret. (logiskt)

Men det är ganska mycket och luktar soppa i bilen. Sen när bilen väl är igång så går den fint! Dock kan den spotta till om man kör i till exempel 3:ans växel i 20 km/h i nedförsbacke så kan den börja spotta när man gasar. Samt vid hög hastighet (150-160 km/h) släpper gas, växlar ned, och gasar igen då spottar den också till. nästan alltid bara en gång.
Jag har kollat tändstift och ser fina ut, dock ej byta.
Tändspolarna bör fungera då bilen går som en klocka vid vardaglig körning.
Olja och filter bytt då spridarna började ticka lite väl högt.
hittade en läcka mellan grenrör vidare ner mot avgasrör, vid den koniska ringen. låsade la på lite kopparpasta och drog ihop, kan ej se läckage längre. dock borde det inte påverka kallstarten.
För övrigt så lyser motorfelslampan, fellkoden avlästes till lamba sensor fram. Släckt felkoden men tänds igen vid kallstart, vid varmstart är den släckt fram tills nästa kallstart. nån enstaka gån har den tänt vid körning med. Isåfall vid hårdare körning. Nu vill jag dock inte byta lambdan förren jag har fixat kallstarts problemet. då jag tror att KS problemet leder till lamda felet också. Samt släcker jag felkoden startar bilen ändå segt.
Nu har jag dock forskat runt lite på forumet och hittade en del om Bränsletrycksregulatorn. Vad tror ni, kan det vara den? Och isåfall kan en V40 t4:as BTR sättas på min V40 2.0t? Har nämligen en sån jag kan få fatt i. funkar den inte i längden så kan man kanske prova bara för att se om den startar lättare?

Alla tips, trix och felsökninghjälp är hjärtligt mottagen då jag har två jobb, samt en grabb på 5 år att leka med! så tiden räcker som ni förstår inte till. Dock jobbar jag gärna på bilen när jag får en ledig lucka! Men kallstartsproblemet är fruktansvärt irriterande!

även om den alltid startar!

Men tack, nej TACK i förväg
/Alekix