E36 320 -98 går ryckigt

jonus93
6 augusti 2014 · 33 Inlägg

Hej vänder mig till er och hoppas på att ni kan  hjälpa mig, har sökt i forum osv och hittar inte just de här problemet!

De va i våras som bilen en natt (efter frost) börja gå ryckigt, ( då användes bilen ej mycket utan endast snabba ärenden i stan max någon mil åt gången) Den högg till när man körde på motorvägen osv och var svår startad, och hade tappad all ork. Efter det börja jag köra regelbundet varje dag då jag flytta, så kör idag 3 mil minst varje dag. efter de har dem stora huggen slutat men han är fortfarande ork lös (för att ni ska veta hur illa de är, så gör den 0-100 på ca 20 sek) , rycker vid stora gas pådrag och startar inte på direkten.

Jag har gjort en service och bytt, tändstift (såg bra ut), bränslefilter, oljefilter och olja. har även lagt till vid 2 tank tillfällen injectioncleaner (stavning)

Idag när jag felsökte så fick jag tanken att de kan vara luftmassemätaren så testa att koppla ur den och de vart ingen skillnad han går identiskt med vad han gjorde innan, testa att åka ut ett varv (med den urkopplad) och han beter sig exakt likadant. testa att koppla ur han med motorn på och fanns ingen skillnad på varvet eller dylikt. Frågan är, är de helt normalt? eller bör jag testa att byta den? eller kan de vara så att bilen är i något "safe mode" som gör att den inte påverkas av det? jag har en kompis som har en 325, just den modellen har en annan lmm om jag har förstått de hela rätt eller passar den? isånafall skulle jag ju kunna låna den och bara testa om de är det?

Hoppas ni kan hjälpa mig, ställa gärna någon fråga om ni undrar något (eller om jag missat något)

Tack på förhand/ Jonas

VipMartie
6 augusti 2014 · 537 Inlägg

Jonnaasss! Du skulle ju komma över med bilen under semestern ju =P

Jag har skickat SMS till dig! =P

Troligtvis är det luftmassemätaren som är kass... hade en 325 (också e36) med samma problem. Den gick ungefär som du beskriver och händer inget med eller utan LMM påkopplad. När vi bytte den så gick den WOALA!!! big_smile

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
jonus93
6 augusti 2014 · 33 Inlägg

Haha semestern är inte över wink

haha aa okej prima! men de borde synas väl om man kopplar upp den mot en dator? smile

VipMartie
6 augusti 2014 · 537 Inlägg

jonus93 skrev:
Haha semestern är inte över wink

haha aa okej prima! men de borde synas väl om man kopplar upp den mot en dator? smile

Jooo, är du kvar på Öland? Annars har jag felkodsläsare...

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
jonus93
6 augusti 2014 · 33 Inlägg

VipMartie skrev:

jonus93 skrev:
Haha semestern är inte över wink

haha aa okej prima! men de borde synas väl om man kopplar upp den mot en dator? smile

Jooo, är du kvar på Öland? Annars har jag felkodsläsare...

MVH / Martie

nej kom hem i söndags natt alltså till måndag. men de är en sån man kopplar in inne i motorrummet på min wink inte som min e46 smile

VipMartie
6 augusti 2014 · 537 Inlägg

jonus93 skrev:

VipMartie skrev:

jonus93 skrev:
Haha semestern är inte över wink

haha aa okej prima! men de borde synas väl om man kopplar upp den mot en dator? smile

Jooo, är du kvar på Öland? Annars har jag felkodsläsare...

MVH / Martie

nej kom hem i söndags natt alltså till måndag. men de är en sån man kopplar in inne i motorrummet på min wink inte som min e46 smile

Juste ja, det sitter ett runt uttag där ju...

Då var det inget... good luck!

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang