4506
Sök

VW Beetle 1964

55 Inlägg
7 augusti 2014
Trådstartare
#1
Tjena! Håller på att renovera en gammal bubbla som jag har ärft från min farfar. Det är s å att det nedersta hjulet som driv remmen går på snurrar inte alls, det sitter helt fast. (det stora svarta hjulet inte generatorn) Lägger till en bild längst ned i tråden om man gör mig svårt uppfattad.
Det jag har gjort nu för att försökt att få det att kunna snurra är att jag har hällt ner motor olja där tändstiften sitter det var ett råd jag fick av en mekaniker, min fråga till er är vad kan jag göra nu? Jag antar att det bara är att lyfta ut motorn och se om kolvarna har rostat fast eller vad skall jag ta mig till?
http://i.imgur.com/xiiNzhS.jpg

Avstängd
10 388 Inlägg
7 augusti 2014
#2
Carlsson1994 skrev:
Tjena! Håller på att renovera en gammal bubbla som jag har ärft från min farfar. Det är s å att det nedersta hjulet som driv remmen går på snurrar inte alls, det sitter helt fast. (det stora svarta hjulet inte generatorn) Lägger till en bild längst ned i tråden om man gör mig svårt uppfattad.
Det jag har gjort nu för att försökt att få det att kunna snurra är att jag har hällt ner motor olja där tändstiften sitter det var ett råd jag fick av en mekaniker, min fråga till er är vad kan jag göra nu? Jag antar att det bara är att lyfta ut motorn och se om kolvarna har rostat fast eller vad skall jag ta mig till?
http://i.imgur.com/xiiNzhS.jpg

Lite så ja. Det finns väl lite "alla möjliga tips" för att få loss fastrostade kolvar; coca cola som får stå ett par dagar, mängder med wd40 som får stå ett par dagar osv osv.

Fast, har det satt sig så får du ändå riva ner och hona cylindrarna, antagligen byta ringar osv.

- - Edit - -

Innan du startar upp den senare; byt bensinpumpen. Dessa har en tendens att ärga ihop, vilket får som följd att du kan, med otur, böja drivpinnen till denna och sen har du ett lagom roligt projekt att få upp den.

Ska du göra en större renovering så glöm inte att sätta i ny oljepump
Senast redigerat av it_mutt (7 augusti 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

55 Inlägg
7 augusti 2014
Trådstartare
#3
it_mutt skrev:
Carlsson1994 skrev:
Tjena! Håller på att renovera en gammal bubbla som jag har ärft från min farfar. Det är s å att det nedersta hjulet som driv remmen går på snurrar inte alls, det sitter helt fast. (det stora svarta hjulet inte generatorn) Lägger till en bild längst ned i tråden om man gör mig svårt uppfattad.
Det jag har gjort nu för att försökt att få det att kunna snurra är att jag har hällt ner motor olja där tändstiften sitter det var ett råd jag fick av en mekaniker, min fråga till er är vad kan jag göra nu? Jag antar att det bara är att lyfta ut motorn och se om kolvarna har rostat fast eller vad skall jag ta mig till?
http://i.imgur.com/xiiNzhS.jpg

Lite så ja. Det finns väl lite "alla möjliga tips" för att få loss fastrostade kolvar; coca cola som får stå ett par dagar, mängder med wd40 som får stå ett par dagar osv osv.

Fast, har det satt sig så får du ändå riva ner och hona cylindrarna, antagligen byta ringar osv.

- - Edit - -

Innan du startar upp den senare; byt bensinpumpen. Dessa har en tendens att ärga ihop, vilket får som följd att du kan, med otur, böja drivpinnen till denna och sen har du ett lagom roligt projekt att få upp den.

Ska du göra en större renovering så glöm inte att sätta i ny oljepump

Tack för ditt snabba svar, blir att riva ner den. Och det lär bli en större renovering på den, något kul måste man ju få göra i vinter!

Avstängd
10 388 Inlägg
7 augusti 2014
#4
Carlsson1994 skrev:
it_mutt skrev:
Carlsson1994 skrev:
Tjena! Håller på att renovera en gammal bubbla som jag har ärft från min farfar. Det är s å att det nedersta hjulet som driv remmen går på snurrar inte alls, det sitter helt fast. (det stora svarta hjulet inte generatorn) Lägger till en bild längst ned i tråden om man gör mig svårt uppfattad.
Det jag har gjort nu för att försökt att få det att kunna snurra är att jag har hällt ner motor olja där tändstiften sitter det var ett råd jag fick av en mekaniker, min fråga till er är vad kan jag göra nu? Jag antar att det bara är att lyfta ut motorn och se om kolvarna har rostat fast eller vad skall jag ta mig till?
http://i.imgur.com/xiiNzhS.jpg

Lite så ja. Det finns väl lite "alla möjliga tips" för att få loss fastrostade kolvar; coca cola som får stå ett par dagar, mängder med wd40 som får stå ett par dagar osv osv.

Fast, har det satt sig så får du ändå riva ner och hona cylindrarna, antagligen byta ringar osv.

- - Edit - -

Innan du startar upp den senare; byt bensinpumpen. Dessa har en tendens att ärga ihop, vilket får som följd att du kan, med otur, böja drivpinnen till denna och sen har du ett lagom roligt projekt att få upp den.

Ska du göra en större renovering så glöm inte att sätta i ny oljepump

Tack för ditt snabba svar, blir att riva ner den. Och det lär bli en större renovering på den, något kul måste man ju få göra i vinter!

Ja, det är ju om inte annat lätta motorer att skruva på, delarna är billiga osv. Ska väl själv ge mig på min motor nu inom det närmaste. Själv lyckades jag just med konststycket att böja drivpinnen, för min del var det då ingen fara då motorn trots allt skulle plockas ner.

Oljepumpen kostar ~300:- och är en av de absolut vanligaste anledningarna att motorerna ger upp efter renovering. Inte direkt något att snåla på

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

55 Inlägg
8 augusti 2014
Trådstartare
#5
it_mutt skrev:
Carlsson1994 skrev:
it_mutt skrev:

Lite så ja. Det finns väl lite "alla möjliga tips" för att få loss fastrostade kolvar; coca cola som får stå ett par dagar, mängder med wd40 som får stå ett par dagar osv osv.

Fast, har det satt sig så får du ändå riva ner och hona cylindrarna, antagligen byta ringar osv.

- - Edit - -

Innan du startar upp den senare; byt bensinpumpen. Dessa har en tendens att ärga ihop, vilket får som följd att du kan, med otur, böja drivpinnen till denna och sen har du ett lagom roligt projekt att få upp den.

Ska du göra en större renovering så glöm inte att sätta i ny oljepump

Tack för ditt snabba svar, blir att riva ner den. Och det lär bli en större renovering på den, något kul måste man ju få göra i vinter!

Ja, det är ju om inte annat lätta motorer att skruva på, delarna är billiga osv. Ska väl själv ge mig på min motor nu inom det närmaste. Själv lyckades jag just med konststycket att böja drivpinnen, för min del var det då ingen fara då motorn trots allt skulle plockas ner.

Oljepumpen kostar ~300:- och är en av de absolut vanligaste anledningarna att motorerna ger upp efter renovering. Inte direkt något att snåla på

Jag önskar dig lyckat till och hoppas på att det går bra,

Avstängd
10 388 Inlägg
8 augusti 2014
#6
Carlsson1994 skrev:
it_mutt skrev:
Carlsson1994 skrev:

Tack för ditt snabba svar, blir att riva ner den. Och det lär bli en större renovering på den, något kul måste man ju få göra i vinter!

Ja, det är ju om inte annat lätta motorer att skruva på, delarna är billiga osv. Ska väl själv ge mig på min motor nu inom det närmaste. Själv lyckades jag just med konststycket att böja drivpinnen, för min del var det då ingen fara då motorn trots allt skulle plockas ner.

Oljepumpen kostar ~300:- och är en av de absolut vanligaste anledningarna att motorerna ger upp efter renovering. Inte direkt något att snåla på

Jag önskar dig lyckat till och hoppas på att det går bra,

Lär väl dyka upp någon projekttråd när jag tar tag i det.

Men, det samma smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 565 Inlägg
8 augusti 2014
#7
ang,oljepump,köp en med ett riktigt filter,men kanske var det du menade,orig, så finns det bara ett "myggnät" som filter

Avstängd
10 388 Inlägg
8 augusti 2014
#8
zzr94092 skrev:
ang,oljepump,köp en med ett riktigt filter,men kanske var det du menade,orig, så finns det bara ett "myggnät" som filter

Nej, det var det visserligen inte. Hänger helt på hur mycket det ska köras (i mitt tycke), rullar den 100, kanske 200mil/år så duger originalfiltret. Men visst, det är bättre med ett "riktigt" filter, även om den pumpen kostar 7-800:- (alternativet är ju att "bara" sätta ett externt filter och köra på originalpump, dvs inte "ihopbyggt")

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök