! Bråskande! Problem med konstant lysande bromsljusen volvo 744 88a

skummgummigubbe
11 augusti 2014 · 42 Inlägg

Haloj på min 740 så funkar inte bak och bromsljus som de ska
När bilen är på/tänningen så lyser bromslamporna hela tiden men bakljusen lyser inte, när man vrider av reglaget (till Vänster om ratten) till "0" så är allt ljus som det ska helt släckt men då när man trycker på broms så tänds både broms och bakljus
Jag har testat och byta reglaget men ingen skillnad och kan inte hitta några "tjuvkoplingar" som skulle kunna krångla

Men också när bilen är helt av (ingen tänning) och trycker på broms tänds parkerings ljusen fram och instrumentbrädan 

Är det ett förbaskat jordfel eller snart kabelbrand

Senast redigerat av skummgummigubbe (12 augusti 2014)

"Att styla en volvo är som att sminka en gris" .....men jag gillar grisar
740in http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=294479
Sundsvall - Öland
skummgummigubbe
12 augusti 2014 · 42 Inlägg

Ingen som känner sig hjälpsam

Börjar förlora hopp om den hjälpsamma svensken

"Att styla en volvo är som att sminka en gris" .....men jag gillar grisar
740in http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=294479
Sundsvall - Öland
Drönirettab
12 augusti 2014 · 21 761 Inlägg

När såna där saker händer så brukar det ofta vara någon form av jordproblem som jag ser det, försök kolla upp alla jordanslutningar vid baklyktorna och även framlyktorna. Kolla även att alla säkringar är hela och har kontakt så att det verkligen kommer fram spänning efter säkringarna.

Att ingen har svarat när det bara har gått 13 timmar är inget märkvärdigt egentligen, man får ha mer tålamod än så. smile

skummgummigubbe
12 augusti 2014 · 42 Inlägg

Förstår det men har en tidspress
Men ska kolla jorden på alla de ställen

"Att styla en volvo är som att sminka en gris" .....men jag gillar grisar
740in http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=294479
Sundsvall - Öland
Ronnielund
12 augusti 2014 · 28 Inlägg

Kika även på kontakten till dragkroken om de nu är monterat drag på den? Brukar ärga och då blir de general knas med belysningen.


Med vänlig hälsning Ronnie

Porsche 944 "Gemballa" (1985)
henne_svenne
12 augusti 2014 · 668 Inlägg

Kolla även så att lamporna är rätt, så det inte sitter en enkelpolig där det ska sitta dubbelpolig

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
Arly165 Bakhjulsdriven
12 augusti 2014 · 335 Inlägg

Om det är drag på den gissar jag på dragkontakten.. Dubbelkolla också nere vid bromspedalens kontakt/givare för bromsljuset att det inte skavt någon kabel som ligger och jordar, eller hoppat av etc.

Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
skummgummigubbe
12 augusti 2014 · 42 Inlägg

Jag har testat nu
Jag har ingen dragkrok och tror inte det suttit en där heller

Jag har fått tillbaks bakljusen (tror jag)
När jag kopplar bort jorden vid ljusen lyser bromsljusen fortfarande men bak ljusen släcks och lampan i bakrutan slocknar, jag har kopplat bort broms kontakten vid pedalen men dem släcks inte ändå, vad för strömm går igenom kontakten är det pluss

Senast redigerat av skummgummigubbe (12 augusti 2014)

"Att styla en volvo är som att sminka en gris" .....men jag gillar grisar
740in http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=294479
Sundsvall - Öland
Drönirettab
12 augusti 2014 · 21 761 Inlägg

Det borde vara plusspänning som går från bromskontakten. smile

Grand_voyager The Ultimate Climax Route
12 augusti 2014 · 419 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det borde vara plusspänning som går från bromskontakten. smile

Mät upp om du har spänning på bägge stiften på bromskontakten det skall endast finnas på ingående.
Kolla även kretskortet bak vid baklyssena om det är angripet av grönfärgad massa (rost) ganska vanligt.

Lexus SC 430 "RealV8 Power HighSpeed in hours" (2002)
skummgummigubbe
12 augusti 2014 · 42 Inlägg

Grand_voyager skrev:

Drönirettab skrev:
Det borde vara plusspänning som går från bromskontakten. :)

Mät upp om du har spänning på bägge stiften på bromskontakten det skall endast finnas på ingående.
Kolla även kretskortet bak vid baklyssena om det är angripet av grönfärgad massa (rost) ganska vanligt.

Men borde inte bromsljusen slockna om man kopplar ur bromskontakten

Senast redigerat av skummgummigubbe (12 augusti 2014)

"Att styla en volvo är som att sminka en gris" .....men jag gillar grisar
740in http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=294479
Sundsvall - Öland
Grand_voyager The Ultimate Climax Route
12 augusti 2014 · 419 Inlägg

skummgummigubbe skrev:

Grand_voyager skrev:

Drönirettab skrev:
Det borde vara plusspänning som går från bromskontakten. smile

Mät upp om du har spänning på bägge stiften på bromskontakten det skall endast finnas på ingående.
Kolla även kretskortet bak vid baklyssena om det är angripet av grönfärgad massa (rost) ganska vanligt.

Men borde inte bromsljusen slockna om man kopplar ur bromskontakten

Helt klart men börja med att plocka bort säkringarna till possitions ljusen. sen får du mäta dig fram med testmejsel. Smygström e inge kul att felsöka.

Lexus SC 430 "RealV8 Power HighSpeed in hours" (2002)
skummgummigubbe
12 augusti 2014 · 42 Inlägg

Jag har fått bromsljuset i bakrutan att fungera och båda bak ljusen, så ska testa och göra en tjuv kop5ling vid reglaget vänster om ratten vad tror ni om det

Senast redigerat av skummgummigubbe (12 augusti 2014)

"Att styla en volvo är som att sminka en gris" .....men jag gillar grisar
740in http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=294479
Sundsvall - Öland
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang