Passat 1,8t orkeslös

TurboMIR
2 februari 2013 · 12 Inlägg

Hej har en passat 1,8t 1997 bilen känns riktig slö som om den har 100hk när man trycker ner gasen till max så behöver den tid tills den kommer upp i varv och hastighet
Lmm är bytt så den är ny
Tacksam för svar
MVH T.M

wistfors Performance meck
2 februari 2013 · 342 Inlägg

gas spjäll? gaspedalen?
lycka till
Mvh

felek
2 februari 2013 · 175 Inlägg

turbo? var samma på min farfars bil! yikes känn efter om turbon snurrar, eller Lyssna dig fram när du kommer över typ 2500varv.

Peugeot 205 1.9 TurboDiesel "Överaskningen" (1991)
Peugeot 205 Gti Classique Sport "Baguette Räser" (1990)
Peugeot 205 Gti "Röda FARAN" (1989)
TurboMIR
2 februari 2013 · 12 Inlägg

När man kommer upp i typ 3000varv så hör man att turbon låter men man typ känner inte av den att den slår i
Har en audi a3 1,8t hemma och där kan man snacka om drag

Jesper328
2 februari 2013 · 2 367 Inlägg

Tryckläcka?

Up the RA
it_mutt Avstängd
2 februari 2013 · 10 388 Inlägg

Läcka eller limpmode känns väl inte otänkbart (även om limpmode iofs ger ett grundladd, så -så- tokslö bör inte bilen bli av det)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
TurboMIR
2 februari 2013 · 12 Inlägg

Om det är en Läcka borde det rinna ut något på asfalten när man gasar ? eller måste jag ta och kontrollera varje slang hmm

Goffen Administratör
2 februari 2013 · 2 974 Inlägg

känn på wastegate stången och känn om den går onormalt lätt den ska gå lite småtrögt...

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
TurboMIR
2 februari 2013 · 12 Inlägg

Måste man ta bort något för att komma åt stången ? smile

Goffen Administratör
2 februari 2013 · 2 974 Inlägg

Nä den brukar man komma åt men tänk på att motorn bör vara kall...

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Jesper328
2 februari 2013 · 2 367 Inlägg

Du bör höra om du har en tryckläcka efter turbon då det väser.
Och när du ändå ska känna på stången så tar du en titt på slangen som går till wastegateklockan efter sprickor.
Du lär iallafall behöva ta bort en värmesköld för att komma åt turbon, något annat vet jag inte... Har för mig att luftburken sitter dumt till.

Mvh

Up the RA
TurboMIR
2 februari 2013 · 12 Inlägg

Turbo låter som den ska tror jag för att när man gasar så hör man att turbo låter lite inget låter precis illa i motorn allt låter som det ska bilen går upp till 160-180 km/h utan problem men det tar en lång tid för den att nå dessa hastigheter
När man ger full gas på 1:ans växel så tar det tid tills den kommer upp i typ 4000rmp
0-100 tar mer än 15 sekunder

Jesper328
2 februari 2013 · 2 367 Inlägg

Lyser några varningslampor?
Går den ryckigt / misständer den?
I mina öron så låter det som att du får väldigt lite eller inte något laddtryck alls.
Testa även att koppla ur luftmässemätaren och se om det blir skillnad.

Mvh

Up the RA
Westergren Large Cap
2 februari 2013 · 1 816 Inlägg

Kolla luftfiltret ifall det är dåligt/igensatt. Kan även vara något som täpper för i avgassystemet, te.x katalysatorn eller någon ljuddämpare. Flexröret på downpipen kan också bli lite trött, då ser det ut så här: http://i16.photobucket.com/albums/b8/J-tec3439/Ko4-20%20Install/DSC08048.jpg
Det kan resultera till det problem du beskriver.
Hoppas du hittar felet vad de än är!

TurboMIR
2 februari 2013 · 12 Inlägg

Det lyser inte några varningslampor
Den rycker inte eller misständer
Luftmässemätaren är ny köpt igår

fish Allfixare
2 februari 2013 · 1 475 Inlägg

Min gissning ät att wg luckan ligger i katalysatorn. Exakt samma problem som jag hade, höll på att bli vansinnig. Kollade allt, tills jag tog lös dp och hittade luckan där i. Byte av et så gick den gött sen.

AlextremeII
14 februari 2013 · 104 Inlägg

Koppla in en laddtrycksmätare och kolla om du har nått laddtryck, villket jag antar att du inte har.
Som "fish" säger. Hade också exakt samma problem på min A4 1.8T -96. Tänk på att du inte kan känna detta genom att rycka i wg:staget. Hur eller hur så sitter de så satans dumt till, så du kan ändå knappt rycka i staget utan å plocka dän turbon.

It´s Not Leaking Oil, It´s Sweating Power...
TS_quattro fyrkrafsare
14 februari 2013 · 1 443 Inlägg

det låter som limpmode, har du kollat felkoder bara för att avfärda limpmode? kolla felkoderna innan du börjar riva loss och byta ut delar på måfå...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
TurboMIR
14 februari 2013 · 12 Inlägg

Tacksam för svar precis som TS-quattro säger ska titta först på felkoder sen får vi se vidare smile

lada2104
21 augusti 2014 · 144 Inlägg

istället för att skapa ny tråd frågar jag här, har en passat 1.8T, steg 2 bsr chipp, alla säger att dessa ska gå riktigt riktigt bra, men min har samma drag från tomgång till varvstopp, inte minsta lilla antydan till nån turbo spark, men den laddar 0,9 bar så laddtryck finns

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang